برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

شاغلان صنایع‌دستی مازندران آموزش را در فضای مجازی دنبال کنند

به گزارش روابط عمومی اداره کل‌ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، حسین ایزدی گفت: پس از برگزاری دوره حضوری آموزش ۳۳ صنعتگر حصیرباف روستای درزی‌کلای شهرستان بابل و با توجه به محدودیت‌های اخیر جهت کنترل بیشتر شیوع بیماری کرونا این دوره‌ها در فضای مجازی و به‌صورت آنلاین ادامه خواهد داشت.

وی افزود: برای استفاده از آموزش آنلاین و مجازی متقاضیان می توانند با مراجعه به سایت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مازندران وارد بخش معاونت صنایع دستی شده و در آنجا بخش آموزش را انتخاب کنند که توسط اساتید مورد آموزش قرار خواهند گرفت. 

معاون صنایع دستی مازندران اظهار داشت: نمایش آنلاین آموزشی صنایع دستی از صبح روز یکشنبه قابل دسترس برای همه هنرمندان خواهد بود. 

ایزدی آموزش آنلاین را به صورت رایگان توصیف کرد و گفت: حتی هنرمندان فاقد کارت شناسایی صنایع دستی  و افراد عادی نیز می توانند به صورت رایگان از این آموزش برخودار شوند.

وی ادامه داد: اصلاح محصول، رنگرزی الیاف، بافت محصولات کاربردی و استفاده از مواد اولیه طبیعی جهت تکمیل محصول ازجمله سرفصل‌هایی است که تاکنون در دوره آموزشی حصیربافی که از ابتدای آبان ماه سال جاری آغازشده، ارایه‌شده است.

ایزدی گفت: واحد آموزش معاونت صنایع‌دستی با نظارت کامل کیفیت این آموزش‌ها، درنظردارد دوره‌های تخصصی‌تری را با حضوراساتید صاحب‌نام در حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی  برای حصیربافان درراستای مباحث زیبایی‌شناسی و ارگونومی برگزار نماید.

معاون صنایع‌دستی مازندران با اشاره به ۲۰ صنعتگر لاک تراش که از سال ۹۸ تاکنون  آموزش‌های فرآیندی خود را طبق دستورالعمل ابلاغی از سوی وزارتخانه دنبال می‌کنند، گفت: هم‌اکنون این آموزش‌ها در فضای مجازی ادامه دارد و دستاوردهای این هنرمندان دریک نمایشگاه مجازی و فیزیکی در سال جاری به نمایش درخواهد آمد.

صنایع دستی مازندران همانند دیگر بخش های اقتصادی استان با شیوع ویروس کرونا در اواخر بهمن ماه سال گذشته خسارات زیادی را متحمل شد. گردشگران که بیشترین مشتریان صنایع دستی مازندران را تشکیل می دادند ، با شیوع ویروس کرونا کاهش یافت و متناسب با آن درآمد این بخش نیز با آسیب همراه بودو 

  طلب گوجه کاران تسویه شد

از مجموع حدود ۲۰۰ هنر صنایع دستی کشور در حال حاضر ۸۲ مورد در استان مازندران در حال تولید است که ۱۵ هنر بومی و شناسنامه دار استان مازندران هستند. همچنین بیش از ۱۲ هزار هنرمند صنایع دستی در مازندران وجود دارد که هشت هزار نفر از آنها به طور رسمی دارای مدارک شناسایی صنایع دستی هستند. 

صنایع دستی مازندران که تا پیش از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید غبار فراموشی بر آن سنگینی می‌کرد، در سال‌های اخیر با سیاست‌های احیا و تشویق دولت به یکی از بخش‌های اقتصادی قوی استان مازندران تبدیل شده است.

بنابر گزارش ها تا پیش از سال ۹۱ تقریبا نیمی از صنایع دستی بومی استان مازندران به دلیل فقدان حمایت مالی ، همچنین فرهنگ سازی و همچنین ایجاد انگیزه نابود و به فراموشی سپرده شد. حصیر بافی ، لاک تراشی ، جاجیم ، گلیم ، متکازین و چادر شب از جمله هنرهای صنایع دستی استان بود که کاملا نابود شده بود در حالی که این هنرها نه تنها شهره جهانی داشتند بلکه دارای قدمتی چند هزار ساله در میان مردم مازندران هستند. 

از سال ۹۲ تا به امروز تنها با بسته های حمایتی مستقیم دولت در حوزه صنایع دستی پنج هزار و ۳۹۸ فرصت شغلی ایجاد شده است که نشان می دهد ۶۵ درصد از فعالان حاضر در صنایع دستی در دولت تدبیر و امید وارد این بخش اقتصادی شدند. 

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)