برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سیستم جامع اطلاعات یکپارچه بخش کشاورزی اجرایی می‌شود

به گزراش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «کاظم خاوازی» امروز (دوشنبه) در مراسم تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی و منابع طبیعی که در محل سازمان تحقیقات کشاورزی برگزار شد، افزود: اکنون بخش کشاورزی از کمبود اطلاعات بخش، کشت بدون برنامه، سرمازدگی و نبود الگوی کشت رنج می‌برد که موجب آسیب‌هایی به بخش است.

وی اظهار داشت: لازم است سیستم جامع اطلاعات یکپارچه بخش کشاورزی توسط سازمان تحقیقات کشاورزی پیگیری شده و به سیاستگذار اعلام شود که به‌طور مثال در دو ماه آینده چه اتفاقاتی در بخش کشاورزی می‌افتد؟

خاوازی تاکید کرد: در این سیستم باید واردات، صادرات و تعرفه‌های گمرکی به هم متصل شوند و سازمان تحقیقات برای آنها نسخه‌ای ارائه دهد.

خوداتکایی بیش از ۹۵ درصدی کشور در تولید بذر
وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت: به‌طور قطع رشد فعلی بخش کشاورزی بدون حضور محققان و پژوهشگران این بخش ممکن نبوده است.

وی افزود: امروز کشور بیش از ۹۵ درصد در تولید انواع بذور به‌جز بذرهای سبزی و صیفی خوداتکایی دارد.

خودکفایی تولید بذر سبزی و صیفی تا پایان ۱۴۰۰

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در بذر سبزی و صیفی دچار غفلت تاریخی شده‌ایم، اما با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد فرمان امام‌(ره) تلاش داریم تا پایان سال ۱۴۰۰ در تولید بذر سبزی و صیفی به خودکفایی برسیم.

به گفته وی، بذرهایی که امروز در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد حاصل زحمات محققان و پژوهشگران سازمان تحقیقات کشاورزی است.

خاوازی ادامه‌داد: امروز دانشگاه‌ها با سرعت زیادی به این بخش ورود کرده‌اند و ما این امر را به فال نیک می‌گیریم.

 لزوم خروج پژوهشگران از روش‌های قدیمی 

وی با بیان اینکه روش‌های ما بسیار قدیمی است، گفت: بخشی از یافته‌هایی کنونی، حاصل آزاد گذاشتن محققان است.

  پیش‌بینی افزایش ۱۵درصدی تولید آبزیان در کشور

وزیر جهاد کشاورزی ادامه‌داد: یکی از ضعف‌های موجود این است که از اتفاقات سطح مزرعه دور هستیم‌، زیرا تعداد اندکی از پژوهشگران در واحدهای تولیدی حضور دارند و نباید آنان را  مجبور کنیم که در یک دایره مشخص فعالیت کنند. 

وی با بیان اینکه باید دست پژوهشگران را باز بگذاریم و محققان نباید محدودیتی داشته باشند، خاطرنشان‌کرد: آنچه به عنوان دستاوردهای خوب از آن یاد می‌کنیم، حاصل ارتباط پژوهشگر با واحدهای تولیدی یا حضور آنان در این واحدها است.

به گفته خاوازی، پژوهشگران خلاق و زرنگی داریم که باید برای آنان فضایی ایجاد کنیم تا خلاقیت‌شان شکوفا شود.

وی افزود: همچنین آزمایشگاه‌های تحقیقاتی فقط برای ما نیست، بلکه باید فارغ‌التحصیلان خوب و باهوش که آزمایشگاه و امکانات ندارند نیز در این آزمایشگاه‌ها مشغول به‌کار شوند.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: باید روش‌های قدیمی را کنار زده و روش‌های جدیدی برای رفع گرفتاری‌ها فراهم کنیم.

وی در ادامه به نفوذ یافته‌ها و پژوهش‌ها اشاره کرد و گفت: پژوهش‌های بسیار خوبی وجود دارد که به عرصه وارد نمی‌شود، باید شرایطی فراهم شود که این پژوهش‌ها به دست بهره‌برداران برسد.

خاوازی بیان‌داشت: در شرایط تحریم‌ها و نیمایی شدن ارز نهاده‌های اصلی کشاورزی، پژوهشگران می‌توانند به ما راهکار ارائه کنند.

وی ادامه‌داد: سرعت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در بخش هوشمندسازی  از بخش خصوصی کمتر است، انتظار می‌رود این سازمان با بخش خصوصی وارد کار شود و ایده‌های نوین به جامعه تزریق کند.

به گزارش ایرنا، در این آیین از ۲۹ پژوهشگر برتر بخش کشاورزی و دو سامانه اعلان مخاطرات و توصیه های کشاورزی و استعلام محصولات و نهاده های کشاورزی رونمایی شد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)