برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

نمکی: رشادت جامعه پزشکی در ایام کرونا حقیقت طب را نمایان کرد

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، دکتر سعید نمکی روز سه شنبه در پیامی به هشتمین کنگره سالیانه اخلاق پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی مجازی اعلام کرد: در ایامی که جهان با بزرگترین چالش قرن روبروست جامعه پزشکی نشان داد که رمز و راز عشق ورزیدن و دل به آتش زدن آشناست و قدر خود می شناسد و جامعه نیز قدردان اوست.

رشادت و شهامت و ایثار و مسئولیت پذیری که آحاد ارائه کنندگان خدمات در این ایام از خود نشان دادند زنگارها را زدود و حقیقت طب را در برابر دیدگان جامعه هویدا کرد.

جوهر طبابت حکمت و اخلاق است و پزشک از آن زمان که احرام طبابت را بر تن می کند، می داند که پلیدی و ناپاکی و غفلت با فلسفه حرفه اش ناسازگار است و عشق به حق و حقیقت و خدمت به مردم و جامعه و پرهیز از زیاده طلبی و دنیاخواهی، مطالبه هر آن کسی است که به او پناه می برد. پزشک به جای ناز برای جامعه خود را وقف رفع نیاز ایشان می کند و چنین است که هر جا رود قدر ببیند و بر صدر نشیند.

بیش از دو دهه است که حوزه اخلاق پزشکی در نظام سلامت مورد توجه ویژه سیاستگزاران و دانشگاه های علوم پزشکی قرار گرفته و نهادها و کمیته های ملی و دانشگاهی در عرصه پژوهش و آموزش و خدمات بالینی شکل گرفته و رشته های دانشگاهی اخلاق پزشکی راه اندازی شده است. 

کنگره های منطقه ای، ملی و بین المللی اخلاق پزشکی برگزار شده است. همه و همه این تلاش های ارزشمند جهت حفظ و مستحکم تر شده نظام اخلاقی در جامعه علوم پزشکی و صیانت آن از ریا، زیاده خواهی و دنیاطلبی به عنوان خورنده‌ترین موریانه ستون اخلاق در ان است.

  وزیر اقتصاد: تجارت خارجی کشور به ۷۹ میلیارد دلار رسید

هر مطبی در شهر باید فانوس‌هایی در شام تاریک بی اخلاق در جامعه و ملجاء انسان‌ها باشد. 
جامعه پزشکی نباید به موج فروپاشی اخلاق تن دهد. در این حرفه پاکیزگانی داریم که هنوز هم سمبل انسانیت، اخلاص و بزرگ منشی هستند.

در برنامه ریزی های اخلاق پزشکی، باید به سراغ احیای شخصیت‌های برجسته تاریخ طب برویم.

این شخصیت ها نباید در گذر زمان به فراموشی سپرده شوند زیرا با تاثیرپذیری از چهره های اخلاق مدار جامعه پزشکی است که می توان پزشکانی درد آشنا و دلسوز تربیت کرد 

برگزاری هشتمین کنگره اخلاق پزشکی کشور بهانه ای برای یادآوری رسالتی است که بر دوش نظام سلامت و دانشگاه های علوم پزشکی در احیای مفاهیم و ارزشهای اخلاقی و پاسداشت اسطوره های اخلاق و ایثار در جامعه پزشکی گذاشته شده  است. 

اینجانب ضمن تشکر از دست اندرکاران برگزاری این کنگره خصوصا شورای عالی اخلاق پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی مجازی امیدوارم این تلاش های ارزشمند در آمیزه طب و اخلاق و در نهایت اعتلای مهرورزی که همواره زینت خدمت رسانی همکاران ما بوده، موثر باشد.

این کنگره از امروز آغاز و تا ۲۹ آذر ماه ادامه دارد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)