برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

امیرکبیر در پی حضور میان دانشگاه‌های نوآور جهان است

مالک نادری سه شنبه  در گفت و گو با گروه دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار داشت: دانشگاه امیرکبیر رتبه نخست کشوری درحوزه ثبت پتنت های بین المللی را به خود اختصاص داده است. همچنین در سال جاری ۶ پتنت بین المللی از سوی این دانشگاه به ثبت رسیده است که در مقایسه با سایر دانشگاه های کشور رقم بالایی است.

پتنت ابزار مالکیت فکری است که به منظور حفاظت از اختراعات، نوآوری‌ها و ابداعات فناورانه، مورد استفاده قرار می‌گیرد. مخترع با هدف حفاظت از اختراع خود که می‌تواند یک محصول، فرآیند و به‌طور کلی یک راهکار جدید برای رفع یک مشکل باشد، آن را در سیستم پتنت به ثبت رسانیده و در صورت تأیید و اعطای گواهی ثبت اختراع به وی، می‌تواند برای مدت زمان محدود، از حق انحصاری بهره‌برداری از اختراع در محدوده جغرافیایی ثبت شده، استفاده نماید.

مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: برنامه ریزی شده تا روند ثبت پتنت های بین المللی دانشگاه به نحوی دنبال شود که بتوانیم از دو سال آینده در رتبه بندی های دانشگاه های نوآور که به تازگی شکل گرفته اند ورود کنیم. که شرط ورود به این رتبه بندی ها دارا بودن حداقل ۷۰ پتنت ثبت شده است.

نادری تصریح کرد: شرط ورود به رتبه بندی دانشگاه های نوآور برای بخش آسیایی ثبت ۵۰ پتنت بین المللی است.

وی همچنین عنوان کرد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر درحال حاضر حدود ۳۰ پتنت تایید شده بین المللی دارد که امیداوریم با برنامه ریزی های صورت گرفته بتوانیم طی دو سال آینده به رتبه بندی دانشگاه های نوآور وارد شویم.

نادری با بیان اینکه این دانشگاه دو دسته پژوهشکده دارد، تصریح کرد: دسته الف زیر نظر پردیس های دانشگاه و دسته ب زیر نظر دفتر ارتباط با صنعت فعالیت می کنند که تمامی این مراکز نقش بسزایی در ارتباط دانشگاه با صنایع داشته اند.

ارتباط موفق اساتید با پروژه های صنعتی در دفتر بازاریابی دانشگاه

وی در ادامه تصریح کرد: اخیرا در دانشگاه دفتر بازاریابی ارتباط با صنعت راه اندازی شده است که ماهیت آن پذیرش پروژه های صنعتی و ارتباط اساتید با صنایع است.

وی با بیان اینکه حجم قرارداد های صنعتی دانشگاه بسیار افزایش داشته و قابل مقایسع با سایر دانشگاه ها نیست ادامه داد: براساس اعلام وزارت علوم دانشگاه امیرکبیر دومین دانشگاه کشور در حوزه قراردادهای صنعتی از مسیر سامانه ساتع است.

نادری تصریح کرد: واحد بازاریابی تقاضاهای صنایع مختلف را بررسی و پیگیری می کند و براساس آن قراردادهای صنعتی منعقد می شود در واقع اکو سیستم بازاریابی این دفتر تقاضا محور است.

وی با اشاره به واحد کنترل پروژه دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه اظهار داشت: این واحد تاثیر زیادی در کیفیت پروژه های تحقیقاتی دانشگاه خواهد داشت. همچنین در این واحد پروژه های سال ۹۸ و ۹۹ دانشگاه کنترل پروژه شده اند و اکنون درحال رصد قراردادها از لحاظ پیشرفت مالی و فنی هستیم و هرکجا که مشکلی باشد از کارفرما و مجری موضوع پیگیری می شود که کار طبق روال پیش برود.

مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر در ادامه تصریح کرد: این دانشگاه جز معدود دانشگاه های کشور است که معافیت های بیمه ای قراردادهای پژوهشی را اجرا کرده زیرا ما تعامل بسیار خوبی با بیمه تامین اجتماعی داریم و تمامی پروژه های پژوهشی دانشگاه از معافیت بیمه ای برخوردار می شوند.

  دهمین نشست کمیسیون اقتصادی ایران و اتریش در آینده نزدیک برگزار می‌شود

باشگاه مهارت و اشتغال راهی موثر برای افزایش اشتغال دانشجویان

نادری عنوان کرد: باشگاه مهارت و اشتغال در دفتر ارتباط با صنعت حدود یک سال است که فعالیت خود را آغاز کرده اما امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا فعالیت های آن با مشکل مواجه شده چراکه امکان برگزاری کلاس های حضوری وجود نداشت.

نادری با اشاره به چالش های اشتغال گفت: فارغ التحصیلان دانشگاهی در حوزه مهارت های نرم برای ورود به صنعت با مشکل مواجه هستند، بنابراین نیاز است فارغ التحصیلان در حوزه مهارت های نرم توانمند شوند و آموزش ببینند.

 مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: برنامه ریزی شده تا در باشگاه مهارت و اشتغال کمپ مهارت در سه ماه آخر سال به صورت حضوری و مجازی برگزار کنیم.

وی همچنین با اشاره به فعالیت های باشگاه مهارت و اشتغال تصریح کرد: در ۹ ماهه امسال نزدیک به هزار نفر به صورت وبیناری آموزش داده شدند که ۷۰ درصد فارغ التحصیلان شرکت کننده در این کلاس ها دانش آموختگان دانشگاه امیرکبیر و مابقی دانش آموختگان دیگر دانشگاه ها بوده اند.

مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: در این باشگاه موضوعاتی مثل خودشناسی، مدیریت منابع مالی، فنون مذاکره، تعامل و تیم سازی، مدیریت زمان و غیره به دانش آموختگان آموزش داده می شود.

حضور دانشجویان در صنعت و آموزش مهارت‌های لازم

نادری همچنین در خصوص دوره های کارشناسی کارورزانه گفت: اجرای دوره های کارشناسی کارورزانه برنامه مشترک دفتر ارتباط با صنعت و معاونت آموزشی دانشگاه است که به زودی اجرایی می شود.

وی ادامه داد: مقدمات اجرای این دوره با تعدادی از شرکت ها هماهنگ شده است و از ترم آینده تعدادی از دانشجویان در این دوره شرکت خواهند کرد. در این دوره دانشجو وارد صنعت می شود و در حین تحصیل مهارت های لازم را کسب می کند.

مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: کمیته مالکیت فکری دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه مرکز امین قوه قضائیه است به نحوی که از ۴ سال گذشته سالانه حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ اختراع در این مرکز داروی می شد اما در ۹ ماهه اول امسال بیش از ۵۰۰ اختراع داوری شده است.

مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: در مرحله اول داوری اختراع ها توسط اساتید و دانشجویان دکتری مجرب این دانشگاه که آموزش های لازم را دیده اند، انجام می شود و پس از آن کمیته مالکیت معنوی که تیم فوق العاده حرفه ای هستند کار داوری نهایی اختراع ها را انجام و نتایج به قوه قضائیه اعلام می شود.

به گزارش ایرنا، هفته پژوهش امسال از تاریخ ۲۲ تا ۲۸ آذر ماه برگزار می شود.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)