برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

داستان تولد یک دریاچه؛ میانشه خواهرخوانده خزر

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، علی اصغر مونسان با انتشار تصاویری از دریاچه میانشه در استان مازندران در حساب کاربری خود در اینستاگرام، نوشت: دریاچه میانشه نزدیک روستایی به نام چورت واقع شده است و از این رو آن را دریاچه چورت نیز می‌نامند. این دریاچه‌ جوان، قریب به صد سال پیش متولد شده است.

 وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یاد آور شد: زلزله و رانش زمین در سال ۱۳۱۸ خورشیدی مسیر دریا شدن را بر چشمه‌ها می‌بندد، اما چشمه‌ها پشت تلی از خاک، دریاچه‌ای به غایت زیبا می‌شوند و در میان کوه‌های اخرایی و تاش‌هایی از هزارها رنگ بهاری و پاییزی یکی از بدیع‌ترین جاذبه‌های گردشگری و طبیعت‌گردی استان مازندران را به‌ وجود می‌آورند.

«دریاچه چورت (میانشه) به وسعت ۲.۵ هکتار، در بخش چهاردانگه شهرستان ساری و در فاصله‌ ۱۰ کیلومتری روستای چورت حدفاصل ساری تا کیاسر در استان مازندران واقع شده است.»

به گزارش ایرنا، طبیعت همواره با خلاقیت‌های خود، انسان را حیرت‌زده می‌کند و دریاچه طبیعی چورت (میانشه) با قدمتی حدود ۹۰ ساله در شهرستان ساری یکی از جلوه‌های جوان طبیعت است که حتی دیدن تصویرش آدمی را وسوسه می کند.

ترکیب فضای مه‌آلود، سکوت و آرامش، صدای پرندگان و حضور درختانی که تنها نیم تنه آنها از آب بیرون زده است، صحنه‌ای است که در کمتر جایی به چشم تان می‌خورد و تجربه‌ای خاص را برایتان رقم می‌زند.

این دریاچه در گوشه‌ای از طبیعت استان مازندران و در ارتفاع بیش از یکهزار متری از سطح آب‌های آزاد، جلوه‌ای تماشایی از طبیعت ایران در دل جنگل های شگفت انگیز کهن مازندران جا خوش کرده و عنوان خواهرخوانده دریای خزر را به خود اختصاص داده است.

  دستگاه اندازه‌گیر تشعشعات هسته‌ای ساخته شد

با توجه به شیوع بیماری کرونا و توصیه ستاد ملی مقابله به کرونا به در خانه ماندن و تاکید بر تعویق سفر به دوران پس از مهار بیماری کرونا اکنون بهترین فرصت برای مطالعه و شناخت بیشتر جاذبه‌های فرهنگی، گردشگری و طبیعی ایران ایجاد شده است. می‌توان با بررسی دقیق، مقصدهای جذاب و جدید گردشگری را برای مسافرت‌های فردی و گروهی در دوران پسا کرونا برنامه‌ریزی کرد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)