برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

دستیابی به دانش فنی ۱۵ فراورده زرشک و عناب در خراسان جنوبی

لیلا محمودی روز پنجشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: ثبت سه اختراع با عناوین شکلات فراسودمند عناب، آبنبات فراسودمند زرشک با خاصیت تصفیه خون و کمک به خون سازی و کلوچه فراسودمند عناب از دیگر اقداماتی بوده که در استان خراسان جنوبی انجام شده است.

وی با اشاره به توسعه اقتصادی منطقه از طریق مزیت‌های رقابتی عنوان کرد: عناب، زرشک و زعفران محصولات فوق استراتژیک خراسان جنوبی هستند که با وجود تلاش‌های صورت گرفته، هنوز لازم است تا به عنوان یک اولویت اصلی با هدف توسعه اقتصادی منطقه مورد توجه قرار گیرند.

خراسان جنوبی رتبه اول تولید زرشک و عناب و رتبه دوم تولید زعفران را در کشور دارد.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: فرهنگ کاری حاکم بر جهاد دانشگاهی، جهت‌گیری به سمت انجام کارهای بر زمین مانده‌ای است که با توجه به مزیت‌ها و ظرفیت‌های هر منطقه می‌تواند سرفصلی برای ارتقای چشمگیر اقتصاد، سلامت و رفاه عمومی آن منطقه باشد.

وی اظهار داشت: مراکز فعال برای تحقق توسعه اقتصادی منطقه در معاونت پژوهش جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی شامل مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی، گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک خراسان جنوبی، مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک خراسان جنوبی و وب سایت بیرناب به آدرس www. Birnab.ir است.

وی چاپ چهار عنوان کتاب آپوکاروتنوئیدهای زعفران از بیوسنتز تا خواص درمانی، فرهنگ جامع مواد غذایی با کاربرد دارویی، عناب از کاشت تا فرآوری و راهنمای کاربردی گیاهان دارویی را از دیگر افتخارات پژوهشگران جهاد دانشگاهی استان برشمرد.

محمودی از پذیرش و چاپ بیش از ۴۰ مقاله علمی در نشریات و همایش‌های داخلی و بین‌المللی خبر داد و گفت: همچنین انتخاب طرح پژوهشی برتر استان خراسان جنوبی و پژوهشگر نمونه استانی در سال ۹۸ سند دیگری از افتخارات پژوهش‌های جهاد دانشگاهی استان است.

  آغاز ثبت‌نام پذیرش بدون آزمون دانشگاه‌ها از ۲۰ اسفند ماه

وی افزود: نشر آگاهی و ارتقای دانش عمومی جامعه خراسان جنوبی در حوزه آموزه‌های سلامت روان با هدف توسعه نشاط اجتماعی، دومین سرفصل کاری فعالیت‌های معاونت پژوهش جهاد دانشگاهی بوده است.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: در این زمینه دبیرخانه علمی آسیب‌های اجتماعی با همکاری استانداری در جهاد دانشگاهی استان فعالیت خود را آغاز و اقدام به برگزاری بیش از ۲۰ طرح ملی و برنامه در این زمینه کرد.

وی مهارت فرزندآوری را اولویت دبیرخانه آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد و گفت: تعامل با فرزند از دوران کودکی تا نوجوانی و بلوغ و جوانی، نیازمند داشتن مجموعه‌ای از آگاهی‌ها و مهارت‌ها در والدین است.

محمودی بیان کرد: پاسخگویی به این نیاز هدف تاسیس گروه پژوهشی مشاوره و روان شناسی «به ‌روان» است.

وی افزود: سومین سرفصل کاری که در معاونت پژوهش جهاد دانشگاهی به آن پرداخته می‌شود، «مطالعات شهری و روستایی» است.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی از تدوین اسناد توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستاهای خراسان جنوبی  (۱۰۹ روستا) و تدوین اسناد توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستاهای خراسان جنوبی (۱۳۵ روستا) با کارفرمایی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خبر داد.

وی اظهار داشت: هدف از انجام این مطالعات، شناسایی مزیت‌های منطقه اعم از شهری و روستایی و شناسایی چالش‌ها و ارائه راهکار در جهت توسعه اقتصادی و افزایش سطح رفاه شهری و روستایی در منطقه است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)