برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

اولین خط تولید استارتر لبنی رونمایی شد

به گزارش خبرنگار ایرنا، استارتر کالچر بومی ماست تولید شده در این شرکت دانش بنیان از بهترین و خالص ترین باکتری های تولید کننده اسید لاکتیک بومی در ایران تولید شده که در صنایع لبنی برای تولید با کیفیت ترین انواع ماست و نوشیدنی های تخمیری مورد استفاده قرار می گیرد.

سحر بهمنی مدیرعامل این شرکت دانش بنیان روز شنبه در مراسم رونمایی از این محصول دانش بنیان گفت: شرکت زیست تخمیر اولین شرکت دانش بنیان در زمینه تولید محصولات دارویی و مکمل های پروبیوتیک است که از سال ۱۳۸۸ فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی افزود: این شرکت با اتکا به دانش متخصصان ایرانی در راستای تحقق اهدافی همچون خودکفایی ملی و اشتغال جوانان این مرز و بوم در این مسیر گام نهاد و موفق شد با استفاده از راهکارهای واحد تحقیقات و توسعه و با بکارگیری تجهیزات روز دنیا در آزمایشگاه های مجهز و پیشرفته بیش از ۵۰  محصول دارویی و مکمل دانش بنیان برای اولین بار در کشور مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی در دسترس قرار دهد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان خاطرنشان کرد: این شرکت همواره در به کارگیری علم روز در تولید محصولات دارویی اهتمام ورزیده و با برقراری ارتباط بین صنعت و دانشگاه و تلاش شبانه روزی متخصصین مجرب در تلاش برای بهبود کیفیت محصولات خویش بوده است و با جمع آوری نمونه های باکتریایی از سراسر کشور، موفق به تهیه جامع ترین بانک میکروبی ارزشمند در ایران از انواع باکتری های پروبیوتیک شده و همواره تلاش در بومی سازی سویه های مورد استفاده در محصولات پروبیوتیک دارد.

ایجاد پلتفرم تولید صنعتی دیگر استارترها در کشور

بهمنی ادامه داد: استارتر ماست پس از طی دوره سه سال فعالیت متخصصین در بخش تحقیق و توسعه شرکت تولید و بومی سازی شده و به واسطه این تلاش ها هم اکنون پلتفرم تولید صنعتی دیگر استارترها نیز فراهم سازی شده است.

وی افزود: استفاده از میکروارگانیسم های تخمیری جهت تهیه و تولید فرآورده های لبنی پیشینه ای تاریخی داشته است که با گذشت زمان و پیشرفت علم، امکان تهیه و تولید بهترین و مرغوب ترین محصولات لبنی را که می توانند بر سلامت مصرف کننده تاثیر مستقیمی داشته باشند میسر کرده است.

بی نیازی صنایع لبنی از واردات استارتر

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان تصریح کرد:  این شرکت با داشتن دانش تخصصی و تجربه درخشان و پیشتازانه در زمینه مطالعه و بررسی میکروارگانیسم های مفید با آغاز تولید استارتر کالچر بومی ماست، قدمی رو به جلو جهت بهبود کیفیت تغذیه و کمک به سلامت جامعه بردارد و همچنین صنایع لبنی کشور را بی نیاز از واردات کند.

  تاکید ایران و کره شمالی بر همکاری‌های بازرگانی و مالی

بهمنی گفت: استارتر ماست که از باکتری های استرپتوکوکوس ترموفیلوس، لاکتوباسیلوس بولگاریوس و بیفیدوباکتریوم لاکتیس به دست آمده  از مرغوب ترین میکروارگانیسم های زنده و فعال مورد استفاده در صنعت لبنیات است که موجب تولید محصولاتی با عطر و قوام مطلوب و سازگار با ذائقه  شهروندان می شود و با توجه به پتانسیل بالای صنعتی این شرکت دانش بنیان امکان تولید این استارتر در مقیاس بالا فرآهم شده است.

وی در خصوص مراحل این فرایند افزود:  این امر به دو مرحله تقسیم می شود مرحله نخست جدا سازی میکروارگانیسم های پایه تولید کننده ماست (لاکتوباسیلوس دلبروکی زیرگونه بولگاریکوس و استرپتوکوکوس ترموفیلوس) است که شامل مراحل کشت اولیه جداسازی کلونی،   آزمون های مولکولی PCR و توالی یابی و بیوانفورماتیک، آزمون های تاییدی و بیوشیمیایی طبق استاندارد ملی ایران،  است.

این فعال در عرصه دانش بنیان ها ادامه داد: مرحله دوم شامل تست های غربال گری سویه برتر تولید کننده ماست و بررسی فاکتورهای درونی سویه ها است که شامل اندازه گیری میزان تولید اسید لاکتیک و اندازه گیری میزان تولید ترکیبات آروماتیک، اندازه گیری میزان تولید اگزوپلی ساکارید(EPS)، اندازه گیری  میزان توانایی تخمیر قند لاکتوز و  بررسی سویه های واجد پلاسمید حامل ژن سیترات پرمئاز، بررسی مقایسه آرایش ژنی سویه بررسی شده با نمونه شاهد به روش بیوانفورماتیک و طراحی منحنی های  رشد است.

 بهمنی ادامه داد: همچنین این فرایند شامل عوامل بیرونی، انجام آزمون های تست لخته بررسی ویژگی های رئولوژیکی(گرانروی و سفتی) ویژگی های فیزیکی (آب اندازی-ارزیابی حسی هیدونیک ۵ طبقه ای-بافت طعم- رنگ- قاشق زنی)،  بهینه سازی محیط کشت، شامل انجام آزمون های درشیشه –  فرمانتور تحقیقاتی – فرمانتور صنعتی اپتیمیزاسیون محیط کشت، لیوفیلیزاسیون شامل «استفاده از لیوفیلیزاتور تحقیقاتی – تهیه لیوفیلیزاتور صنعتی  تهیه لیوفیلیزاتور صنعتی و فرمولاسیون شامل «بهینه سازی نسبت تلقیح- کانت نهایی- تولید صنعتی –  لیوفیلیزاسیون – تولید آزمابشی محصول نهایی است.

به گزارش ایرنا، پیش از رونمایی از این دستاورد، «اولین پکیج کامل محصولات IVF» تولید شده توسط شرکت دانش بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس امرو با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، امیر علی حمیدیه دبیر ستاد سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مهدی صفاری نیا رییس پارک فناوری پردیس در محل شرکت دانش بنیان روان سازه رونمایی شد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)