برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

ستاری: حوزه پروبیوتیک در کشور مغفول مانده است

به گزارش ایرنا، سورنا ستاری روز شنبه در مراسم رونمایی از خط تولید استارتر لبنی در پارک فناوری پردیس افزود: ما به اشتباه تصورر می کنیم که صنعتی به نام مرغداری در کشور داریم، این در حالی است که سالانه ۳.۵ میلیارد دلار واردات در این صنعت داریم؛ چرا که این صنعت علاوه بر نیاز به جیره غذایی مانند “ذرت” و “کنجاله” که وارداتی است و تولید آن در کشور متناسب با صنعت کشاورزی ما نیست، به  آنزیم‌ها و واکسن‌هایی نیاز دارد که وارداتی است.

وی بیان کرد: برای تولید این محصولات ابتدا باید ماده اولیه را وارد کنیم؛ بعد به حوزه تولید وارد شویم.

ستاری با بیان اینکه این وضعیت در صنعت لبنیات نیز حاکم است، خاطرنشان کرد: بخشی که نیاز به تکنولوژی داشته باشد، وارد نشده‌ایم و فکر می‌کنیم کارخانجات بسیار پیشرفته داریم. ولی در این صنایع گلوگاه‌هایی وجود دارد که با اعمال تحریم‌ها علیه کشور خود را نشان داد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در حوزه استارترها نیز ایران دارای قدمت ۵ تا ۶ هزار ساله است. در هر روستا و شهری که وارد شویم مشاهده خواهیم کرد که نوع لبنیات خاص خود را دارد و استارترهای خود را به صورت سنتی تولید و استفاده می‌کند. از این رو مشاهده می‌شود در سراسر کشور بر اساس تنوع قومیتی انواع مختلفی از پنیرها تولید می‌شود و ذائقه‌ای که ایجاد شده سابقه صدها ساله دارد و فرهنگ غنی در این حوزه شکل گرفته است.

ستاری ادامه داد: زمانی که قرار بود استاندارد نوشیدنی دوغ تدوین شود، فقط دو کشور ایران و ترکیه با این نوشیدنی آشنا بوده است.  

  اعلام نتیجه انتخاب رشته دکتری در ۱۰ روز آینده

وی اظهار داشت:‌ ذائقه ایرانی ایجاد شده همانند یک بنای تاریخی است که باید از آن مراقبت شود. ما استارترهای بومی خود را داریم و این شرکت دانش بنیان با مطالعات فراوانی که در این حوزه انجام داد، محصولاتی عرضه کرده و این همان نوآوری است که باید به این صنعت تزریق شود.

ستاری گفت: ایران صنعت عظیمی در حوزه لبنیات دارد، این نوآوری‌ها نشان می‌دهد، باید از بانک ذائقه که در طول سال های گذشته در کشور ایجاد شده است، برای توسعه اشتغال زایی و نوآوری استفاده شود.

وی یادآور شد: امید است این رونمایی شروعی برای ارائه نوآوری‌های بیشتر از سوی سایر شرکت‌های فعال در این حوزه از جمله در حوزه پروبیوتیک‌ها باشد. حوزه پروبیوتیک‌ها یک حوزه مغفول مانده در کشور است و جای تحقیقات بسیاری دارد، در حوزه آبزیان و دام و نیز در حوزه انسان بازار عظیمی در کشور موجود است.

ستاری با آرزوی موفقیت برای شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه گفت: حضور در مراسم رونمایی برای ارائه حمایت‌ها است و این اکوسیستم نوآوری که در حوزه بیوتک شکل گرفته بخشی از تکنولوژی است که مغفول مانده است. خوشحالم که یکی از شرکت‌های دانش بنیان بزرگ به آن وارد شده و سرمایه گذاری که در آن صورت گرفته مشوقی برای سایر شرکت‌هایی که به این حوزه وارد شوند، خواهد بود.

اولین خط تولید «استارتر کالچر بومی لبنیات ماست» امروز به همت یک شرکت دانش بنیان داخلی با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در پارک فناوری پردیس رونمایی شد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)