برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

امسال ۲۳۰ نیاز فناورانه سازمان‌ها به دانش‌بنیان ها ارایه شد

به گزارش صندوق نوآوری و شکوفایی، سیاوش ملکی‌فر، امروز دوشنبه در آغازبه کار رویداد دو روزه مجازی ارائه نیازهای فناورانه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: این  هشتمین رویداد از رویدادهای نیاز فناوری است که در سال جاری برگزار شده است، در هفت رویداد گذشته ۲۳۰ نیاز به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه و ۲۷۹ جلسه مذاکره تجاری B۲B نیز برگزار شده است،  در این رویداد نیز ۵ مجموعه از سازمان منطقه آزاد کیش، منطقه ویژه اقتصادی جهرم، منطقه آزاد ارس، منطقه آزاد ماکو و مرکز نوآوری کیش ارائه نیاز خواهند کرد.

وی ادامه داد: مزایای رویداد به‌هم‌رسانی عرضه و تقاضای فناوری شامل تامین نیازهای فناورانه کشور در زمان تحریم، تزریق فناوری به بدنه صنایع مختلف، ایجاد روحیه خودباوری برای شرکت‌های دانش بنیان و ایجاد اشتغال و کاهش خروج ارز از کشور است.

راه اندازی شهرک شرکت های دانش بنیان در کیش در آینده 

غلامحسین مظفری مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش در این رویداد مجازی ضمن اشاره به ظرفیت مرکز نوآوری کیش از همکاری با صندوق نوآوری و شکوفایی ابراز خرسندی کرد و گفت: در مرکز نوآوری کیش ۴۵ شرکت دانش بنیان مستقر هستند و این مرکز ظرفیت پذیرش ۱۰۰ شرکت را دارد، همچنین شهرکی برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان در کنار مرکز در حال راه‌اندازی است،  کاربردی کردن ایده و تولید محصول و عرضه به بازار از دستاوردهایی است که با وجود مرکز نوآوری کیش محقق می‌شود.

وی افزود: با تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان یک نهاد توسعه‌ای برای رونق اقتصاد کشور و مشارکت شرکت‌ها، اتفاق خوبی در منطقه آزاد کیش رقم خورده است،  نشست امروز فرصت مناسبی است که از توانمندی متخصصان داخلی در حوزه علم و فناوری بهره‌مند شویم.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش بیان کرد: درنظر داریم با حضور شرکت‌های دانش بنیان در این منطقه و اهتمام جدی در رفع نیازهای فناورانه جزیره کیش به نمونه و الگویی برای بهره‌مندی از توان شرکت‌های دانش بنیان تبدیل شویم.

شبکه‌ای متشکل از ۹ هزار واحد فناور در خراسان

رضا قنبری رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی نیز مزایای ارتباط پارک‌های علم و فناوری با مناطق آزاد اقتصادی را برشمرد و گفت: مناطق آزاد بخش خصوصی فعالی دارند که در زمینه صادرات فناوری می‌توانند به پارک‌ها کمک کنند. از طریق شبکه زیرساختی‌ای که بین پارک‌های علم و فناوری ایجاد شده است نیازهای فناورانه از طریق این شبکه اطلاع‌رسانی می‌شود و ۹ هزار واحد فناور متصل به این شبکه راهکار مناسب فناورانه ارائه می‌کنند.

ارائه ۳۶ نیاز فناورانه منطقه آزاد کیش 

مسعود توفیقی، مدیرعامل موسسه علوم و فنون کیش نیز در مورد نیازهای احصا شده به تیم آموزش دیده برای بررسی نیازهای ممکن اشاره کرد وگفت: خلأهای دانشی نیازمند توجه جدی است، بر این اساس یک تیم آموزش دیده حوزه‌های مختلف را ارزیابی کردند تا بتوانیم از همه ظرفیت‌های سازمان منطقه آزاد کیش برای جلب بخش خصوصی و تامین نیاز آنها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: برای این رویداد ۳۶ نیاز فناورانه احصا شده است و امیدواریم در مذاکرات تجاری بین شرکت‌های دانش بنیان و همکاران سازمان منطقه آزاد کیش دستاوردهای خوبی پدید آید و زنجیره تامین کنندگان فناوری و متقاضیان به هم پیوند بخورند.

صندوق پژوهش و فناوری ارس برای تامین دانش بنیان های مناطق آزاد

 پریسا بهلولی، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری منطقه آزاد ارس سرمایه اولیه این صندوق را سه میلیارد تومان که با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی تامین شد عنوان کرد و گفت: فعالیت صندوق ما از یک سال پیش آغاز شده است و در حوزه‌هایی چون خودروسازی، شیمیایی، نفت و گاز، صنایع غذایی و فولاد فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر علاوه بر سرمایه اولیه، ۹ میلیارد تومان خط اعتباری از صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت کردیم که ۶ میلیارد تومان آن مصوبه دارد و این خط اعتباری قابلیت شارژ شدن دارد. ما در صندوق پژوهش و فناوری منطقه آزاد ارس امکان تامین مالی تمامی شرکت‌های دانش بنیان فعال در مناطق آزاد کشور را فراهم کرده‌ایم.

نیازهای لجستیک و کشاورزی در منطقه آزاد ماکو

محمدرضا عبدالرحیمی مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو نیز در این رویداد به محورهای نیازهای فناورانه این منطقه اشاره کرد و گفت: با بهره‌گیری از اندوخته و تجربیات داخلی و نوآوری جوانان در شرکت‌های دانش بنیان کمک می‌کنیم تا واحدهای اقتصادی در مناطق آزاد رشد و جهش بیشتری در تولید محصولات فناورانه داشته باشند، در حال حاضر ۷۵ درصد از مساحت کل مناطق آزاد در کشور را منطقه آزاد ماکو تشکیل می‌دهد؛ این منطقه وسعت قابل توجهی دارد و منابع بسیاری را در اختیار اقتصاد ملی می‌گذارد.

وی ادامه داد: دو موضوع لجستیک و کسب و کارهای کشاورزی و شیلات از محورهای مهم منطقه آزاد ماکو است که نیازهای فناورانه آن در این رویداد ارائه خواهد شد،  همچنین این منطقه با وجود ۱۸ معدن کانی‌های فلزی و غیر فلزی و سنگ‌های تزیینی و ساختمانی، ظرفیت بالایی برای جهش تولید دارد.

  مهلت ثبت‌نام در پذیرش کاردانی نظام جدید تمدید شد

اعلام ۵۴ نیاز فناورانه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به دانش بنیان ها

در رویداد ارائه نیازهای فناورانه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی امروز ۵۴ نیاز فناورانه ارایه شد.

در روز اول هشتمین رویداد دو روزه مجازی ارائه نیازهای فناورانه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی امسال مجموعه‌های مختلف سازمان منطقه آزاد کیش نیازهای خود را برای شرکت‌های دانش بنیان مطرح کردند، نیازهای معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد کیش شامل سامانه طرح نشانه‌گذاری محصولات سلامت محور، سیستم اطلاعات آماری و ایجاد سیستم یکپارچه مدیریت تسهیل تولید و صنایع است.

همچنین نیاز مجموعه گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش شامل ایجاد موزه اینتراکتیو با اتکا به تکنولوژی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، ایجاد بایگانی برای معاونت گردشگری، سیستم هوشمند کنترل تردد موتورهای شارژی مبتنی بر (RFID و یا سایر تکنولوژی‌های مشابه) و کنترل محوطه‌های تاریخی به وسیله مانیتورینگ است.

نیازهای فناورانه مربوط به امور مجامع و حسابرسی سازمان منطقه آزاد کیش نیز شامل صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، طرح‌های توسعه گردشگری و زیست بوم، ایجاد و تقویت اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی(صنایع مرتبط با دریا)، ایجاد کنسرسیوم دانش بنیان در اجرای پروژه‌های کلان عمرانی، ایجاد بانک اطلاعاتی از محصولات با فناوری‌های متناسب با نیاز واحدهای مختلف سازمان، ایجاد سیستم تسهیل فرآیند ورود به وندورلیست برای محصولات با فناوری بالا، ایجاد و راه‌اندازی فین‌تک با توجه به بحث بورس و بازار سهام، ایجاد بایگانی اطلاعاتی با استفاده از فناوری‌های نوین در حیطه حسابرسی مدیریت عملکرد،  پلتفرم ابری (cloud based)، کاربرد فناوری بلاکچین در حسابداری و حسابرسی و نرم‌افزارها، پلتفرم‌ها و متدهای نوین مدیریت ریسک و اعتبارسنجی است.

نیازهای فناورانه مؤسسه ورزش سازمان منطقه آزاد کیش نیز شامل دستگاه توپ‌انداز، توپ ایر بدمینتون و نجات غریق هوشمند است که در این رویداد ارائه شد.

روز دوم از رویداد ارائه نیازهای فناورانه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز به معرفی نیازهای فناورانه منطقه ویژه اقتصادی جهرم، منطقه آزاد ارس، مرکز نوآوری کیش، نیازهای هواپیمایی کیش، شرکت برق و روشنایی کیش، جزایر اقماری (هندورابی)، مؤسسه علوم و فنون کیش و منطقه آزاد ماکو اختصاص دارد که به شرکت‌های دانش بنیان حاضر در رویداد ارائه می شود.

نیازهای فناورانه منطقه ویژه اقتصادی جهرم شامل راه‌اندازی مرکز پرتودهی گاما برای میکروب‌زدایی و کاهش بار میکروبی انواع میوه(مرکبات و خرما) و خشکبار در راستای توسعه صادرات، راه‌اندازی و ایجاد سردخانه اتمسفریک و مرکز الکترون‌دهی میوه‌ها با هدف افزایش مدت ماندگاری میوه‌های تازه در راستای توسعه صادرات، ساخت و تولید تجهیزات مرتبط با سورتینگ الکترونیک انواع میوه‌جات به‌ویژه مرکبات با استفاده از فناوری‌های NIR  و بکارگیری الگوریتم‌های پردازش تصویر و راه‌اندازی مرکز پالایشگاه گیاهان دارویی با هدف تبدیل داروهای گیاهی به عصاره و ماده موثره ارزشمند داروهای گیاهی با ارزش افزوده بالا است.

نیازهای فناورانه شرکت ارس خودرو دیزل واقع در منطقه آزاد ارس نیز شامل فناوری ساخت و تهیه سیستم‌های الکترونیکی خودرو (تهیه بردهای – ICU– ECU ایموبالیزر)، طراحی و تولید سیستم‌های تعلیق خودرو، فناوری سیستم‌های کنترل کننده آلودگی خودرو ECR  و فناوری تهیه مکمل‌های سوخت به منظور کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی است.

نیازهای نوآورانه مرکز نوآوری کیش نیز شامل سامانه B۲B هوشمند، سیستم کنترل ورود و خروج هوشمند، سیستم IMS ساختمانی و سامانه مدیریت یکپارچه تهدیدات(فایروال اکسترنال) است.

نیاز فناورانه هواپیمایی کیش، بازطراحی و بازتولید قطعات مورد استفاده در تعمیرات شرکت‌های هواپیمایی است.

شرکت برق و روشنایی کیش نیز نیازهای فناورانه خود در حوزه تولید خازن، سرکابل و مفصل حرارتی فشار متوسط را نیز ارائه خواهد کرد.

نیاز فناورانه جزایر اقماری (هندورابی) نیز شامل اجرایی کردن جزیره سبز، سیستم حمل و نقل پاک، فناوری‌های نوین در تأمین انرژی‌های مورد نیاز و تأمین شناور بوم‌گردی بین جزیره و هندورابی است.

نیاز فناورانه مؤسسه علوم و فنون کیش نیز شامل سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی، آموزش مجازی آفلاین و طرح تبدیل کسب و کارهای آموزش حضوری به آنلاین است.

نیازهای فناورانه منطقه آزاد ماکو نیز شامل سامانه‌های اکتشافی هوشمند حوزه معدن، سامانه هوشمند اکتشافات زمین، پلتفرم پسماند و باطله معادنی، سامانه مانیتورینگ هوشمند گردشگری، اپلیکیشن هوشمند جاذبه‌های گردشگری منطقه آزاد ماکو، سیستم پلاک‌خوان هوشمند(نرم‌افزاری – سخت‌افزاری)، پنجره واحد خدمات الکترونیک شهروندی، سیستم نرم‌افزاری بانکداری باز، کیف پول الکترونیک شهروند، پلاک‌گذاری هوشمند و پلتفرم ارتباطی هوشمند مراکز رشد و نوآوری با بخش صنعت دانشگاهی و تولیدی/خدماتی شهرک‌های صنعتی هست که به شرکت‌های دانش بنیان و فناور ارائه می شود.

 

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)