برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

اختراعات پزشکی که آینده را متحول می‌کنند

پایگاه نشنال جئوگرافیک در پایان هر سال میلادی گزارشی را مبنی بر دستاوردهای برتر پزشکی سال منتشر می‌کند که قادرند آینده علم پزشکی را در حوزه‌ای خاص متحول کنند.

دارورسانی به مغز با استفاده از هنر اوریگامی
متخصصان زیست مهندسی دانشگاه ام آی تی الگوریتمی را ساختند که با الهام از اوریگامی قادر است رشته‌های دی ان ای بلند را به ساختارهای دوبعدی و سه‌بعدی تبدیل کرده و این ساختارها را با استفاده از رشته‌های کوتاه تر دی ان ای به صورت یک چهارچوب تثبیت کند؛ سپس با استفاده از مولکول‌های دیگر می‌توان این چهارچوب‌ها را برای انجام امور مختلف از جمله انتقال دارو یا ابزارهای ویرایش ژن در قسمت‌های خاصی از بدن به کار گرفت. به اعتقاد متخصصان، این ساختارهای اوریگامی توانایی عبور از سد خونی مغز را که مانع عبور بسیاری از داروها می‌شود، دارند.
سد خونی مغز یک غشای تقریبا غیر قابل نفوذ است که رگ‌های خونی مغز را احاطه کرده و از ورود ذرات مضر به رگ جلوگیری می‌کند. این سد خونی علاوه بر اینکه نقش محافظتی دارد، گاهی مشکل ساز می‌شود؛ زیرا از ورود مولکول‌های دارو جلوگیری می‌کند که سبب اختلال درمان در شرایطی مانند تومور مغزی می‌شود؛ در واقع سد خونی مهمترین مانع درمان بیمارانی است که تومور مغزی دارند.

چشم مصنوعی
محققان با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی توانستند آرایه‌ای از گیرنده‌های نوری را روی یک ساختار شیشه‌ای شبیه به چشم بسازند. برای این منظور از ذرات نقره به‌عنوان جوهر چاپ استفاده شد. دیودهای نوری که با استفاده از این شیوه تولید شدند، توانایی تبدیل نور به الکتریسیته را با کارآیی ۲۵ درصد دارند. به اعتقاد محققان این فناوری جدید، یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی تولید چشم مصنوعی را حل کرده است. اکنون محققان در تلاشند تا تعداد گیرنده‌های نوری در سطح این چشم مصنوعی را افزایش دهند و ساختار سطح آن را به گونه‌ای تغییر دهند که کاملا هموار شده و امکان استفاده از آن برای مدت طولانی فراهم شود.

لنز چشمی مجهز به حسگر قند خون
محققان کره جنوبی توانستند یک لنز چشمی مجهز به حسگر قند خون بسازند که انعطاف‌پذیر بوده و شباهت زیادی به لنزهای معمولی دارد. برای ساخت این لنز از تجهیزات الکترونیکی انعطاف‌پذیر و شفاف استفاده شده است که مانع بینایی نمی‌شوند و امکان اندازه‌گیری قند خون و مخابره این اطلاعات را به صورت بی‌سیم دارند.

ترمیم بافت آسیب دیده روده توسط ربات تاشو
محققان رباتی با قابلیت تاشدن ساختند که متشکل از یک صفحه انعطاف‌پذیر و یک آهنربای کوچک است که درون یک کپسول خوراکی بسته بندی شده‌است. این کپسول پس از بلع درون روده باز شده و ربات آزاد می‌شود و می‌تواند اجسام فلزی را که به طور ناخواسته بلعیده شده‌اند، جذب کرده و از بدن خارج کند یا در محل آسیب‌دیدگی بافت روده قرار گیرد تا زخم بهبود یابد.

  تاخیر در کوچ عشایر برای مقابله با کرونا بلامانع است

اندازه‌گیری فشار خون با برچسب پوشیدنی
متخصصان برچسبی را ساختند که کوچک تر از یک تمبر پستی بوده و روی پوست بدن نصب می‌شود. این برچسب توانایی اندازه‌گیری جریان خون در عمق بدن را با استفاده از امواج مافوق صورت دارد. این امواج به عمق بافت‌های بدن نفوذ می‌کنند و پس از برخورد با بافت‌ها و خون، بازمی‌گردند و اطلاعات ارزشمندی را با خود حمل می‌کنند. این اطلاعات توسط یک برنامه کامپیوتری تجزیه و تحلیل می‌شود و در قالب داده‌های معنا دار در اختیار متخصصان قرار می‌گیرد.

تحریک عمیق مغز با استفاده از پالس‌های الکتریکی
محققان کلینیک کلیولند از طریق تحریک عمیق مغز با استفاده از پالس‌های الکتریکی توانستند نتایج امیدبخشی را برای درمان آثار سکته مغزی به دست آورند. در این تحقیقات محققان الکترودهایی را درون مغز شخصی که در اثر سکته سمت چپ بدن وی از کار افتاده بود، کار گذاشتند و با تحریک عمیق مغز  وی توانستند قابلیت‌های حرکتی بدن وی را احیا کنند.
سکته مغزی به دلیل وقفه‌ای کوچک در جریان خون مغز یا انسداد رگ‌ها بوجود می‌آید. در این حالت جریان اکسیژن و مواد غذایی به مغز محدود می‌شود و بخشی از بافت مغز آسیب می‌بیند. حدود ۸۵ درصد از تمام موارد سکته‌های مغزی بر اثر انسداد یک شریان مغزی با یک لخته خون ایجاد می‌شود که به آن سکته مغزی ایسکمیک گفته می‌شود. گاهی نیز سکته مغزی هموراژیک (خونریزی) است که در اثر پارگی عروق مغزی ایجاد می‌شود.

تشخیص سرطان پانکراس با گوشی هوشمند
محققان دانشگاه واشینگتن در حال توسعه یک نرم‌افزار برای گوشی‌های هوشمند هستند که با بررسی سفیدی چشم‌ها امکان شناسایی علایم یرقان و تشخیص ابتلا به سرطان لوزالمعده را فراهم می‌کند. برای کار با این برنامه کافی است یک عکس سلفی گرفته شود تا برنامه سطح بالای بیلی روبین را شناسایی کند. بیلی روبین یکی از رنگدانه‌های زرد صفراوی است که از شکست طبیعی هموگلوبین حاصل می‌شود. بالابودن سطح این ماده در بدن نشانه‌ای از ابتلا به بیماری است.

چشمان تیزبین هوش مصنوعی
محققان توانستند با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی که توسط گوگل برای شناسایی آنلاین اجسام مورد استفاده قرار می‌گیرد، انواع مختلفی از سرطان را تشخیص دهند. این روش قادر است دو نوع سرطان را در یک نمونه از بافت ریه انسان با دقتی مشابه متخصصان و تنها در چند ثانیه شناسایی کند. همچنین این هوش مصنوعی توانست میزان دقیق داروی موردنیاز برای کاهش اندازه تومور سرطانی با کمترین عوارض جانبی را تعیین کند. تشخیص صحیح سلول‌های سرطانی در ریه، کلید درمان این انواع سرطان در این اندام محسوب می‌شود.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)