برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

هنرمندان صنایع دستی بدون هیچ هزینه‌ای اقدام به فروش محصول می‌کنند

زندگی ماشینی امروز شیوه زیست انسان را نسبت به گذشته بسیار تغییر داده است. از گذشته‌های دور تا به امروز ابزار و وسایل مورد استفاده انسان برای گذراندن زندگی بسیار فرق کرده به طوری که ابزار حیاتی برای گذران زندگی در آن زمان به عنوان کالای لوکس و دکور در خانه‌های امروزی به کار می‌رود.
اما این دگرگونی و تفاوت استفاده از کالا نباید به معنای از یاد بردن آن کالا یا صنعت و تولید کننده‌اش باشد.
هر صنعت یا دست‌ساخت بشر ردپایی از گذر تاریخی و دستاورد هنری آدمی است و امروز هم اگر دست ساخت‌ها در برابر کالاهای پُر زرق و برق مدرن، پا پس کشیده باشند، باز، بودن هر کدام از آنها در گوشه‌ای از محل کار و خانه ما، جلوه و معنایی به زندگی می‌بخشد و آن را سرشار از زیبایی می‌کند. 
صنایع دستی ایران معرف تاریخ کهن این مرز و بوم است و بخشی از صنایع دستی ریشه در تاریخ دراز سرزمین‌مان دارد و برخاسته از نیاز و شیوه نگاه ایرانیان به زندگی و جلوه‌های آن است.
از سویی دیگر تنوع و جلوه‌های رنگارنگ صنایع دستی نموداری از تنوع اقوام ایرانی است؛ اقوامی که در گستره‌ای جغرافیایی گرد هم آمده‌اند و با دگرگونی‌ها، کلیت یگانه و پیوسته‌ای به نام ایران را می‌سازند. 
  آثار دستی هر منطقه نشان از قدمت و فرهنگ آن منطقه است، در شرایط فعلی که مسئله بیکاری و ایجاد اشتغال همراه با افزایش تولید داخلی و توسعه صادرات غیرنفتی و فراهم کردن زمینه مشارکت آن در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی مهم‌ترین دغدغه مسئولان نظام و از برنامه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور به شمار می‌رود اهمیت و نقش به سزای صنایع دستی بیش از گذشته احساس می‌شود.
صنایع دستی علاوه ‌بر جاذبه‌های هنری، فرهنگی و بومی از ویژگی‌های ممتاز اقتصادی از جمله ارزش افزوده بالا، عدم وابستگی تولید به کشورهای خارجی، سهولت کسب مهارت و عدم نیاز به سرمایه گذاری بالا، عدم عوارض سوء زیست محیطی و قابلیت ایجاد همه مکانی و همه زمانی، تامین مواد اولیه از داخل کشور و سایر مولفه‌های مزیت‌دار اقتصادی برخوردار است.
صنایع دستی آثار هنرمندان، زحمتکش‌ترین و کم توقع‌ترین و در عین حال وفادارترین هنرمندان ایرانی است، مردان و زنانی که به حتم حفظ تاریخ و فرهنگ و هنر ایران زمین، مدیون تلاش خستگی‌ناپذیر و پایمردی آنان است.
امروز اما تنوع صنایع دستی ایرانی با آن پیشینه هفت هزار ساله اندک اندک کاسته شده و بخشی از این هنرها دیگر هنرمندی ندارد و بخشی گرفتار مدرنیته و ابزارهای تکنولوژیک مدرنیته شده است، غافل از اینکه صنایع دستی آیینه‌ بازتاب دهنده خصوصیات تاریخی، اجتماعی و فرهنگی هر جامعه و نمادی از هویت ملی هر قوم محسوب می‌شود و در شناساندن فرهنگ و هنر و تمدن ملت‌ها نقشی بی بدیل ایفا می‌کند.

امسال شیوع کرونا برگزاری نمایشگاه صنایع دستی را غیر ممکن کرد؛ از این رو معاونت صنایع دستی اقدام به برگزاری نمایشگاه صنایع دستی به صورت مجازی کرد.

معاون صنایع دستی کشور گفت: با توجه به خسارات گستره کرونا به فعالان صنایع دستی، برگزاری این نمایشگاه امکان کاهش بخش کمی از خسارات ناشی از کرونا را دارد و قطعا در صدد اعطای کمک های بیشتری به این هنرمندان حوزه صنایع دستی هستیم.

  آیا نور خورشید در تابستان ویروس کرونا را غیرفعال می‌کند؟

پویا محمودیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در خصوص خسارات و آسیب های ناشی از شیوع کرونا به صنایع دستی و فعالانه این حوزه گفت: از اسفند ماه سال گذشته تمامی بازارچه های فروش صنایع دستی به دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا لغو شد، همچنین صادرات چمدانی این بخش نیز به دلیل نبود گردشگر خارجی در ایران به صفر رسیده است.
معاونت صنایع دستی کشور گفت: به منظور کاهش بخشی از خسارات وارده تصمیم به برگزاری نمایشگاه فضای مجازی برای فروش صنایع دستی گرفتیم؛ در نخستین نمایشگاه صنایع دستی مجازی هنرمندانی از ۳۱ استان کشور محصولاتشان را عرضه کردند.
وی با اشاره به رونمایی از این نمایشگاه در ابتدای دی ماه گفت: گشایش رسمی این نمایشگاه مجازی با حضور نمایندگان و مسئولان مربوطه در صدا و سیما نشان از اهمیت این نمایشگاه برای کشور دارد و در صدد گسترش تبلیغات در فضای مجازی برای آگاه سازی و آشنایی مردم از برگزاری این نمایشگاه هستیم.

محمودیان با اشاره به بستر امن و مطمئن خرید در این سامانه برای علاقمندان به صنایع دستی گفت: برای نخستین بار تولیدکنندگان صنایع دستی بدون پرداخت هیچ هزینه ای اقدام به فروش محصولات شان می کنند ما در نظر داریم عواید حاصل از فروش این صنایع دستی تماماً در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد.
معاون صنایع دستی کشور افزود: تاکنون تمام سامانه های فروش صنایع دستی آنلاین با حضور واسطه‌ها اقدام به فروش می کردند، اما در نمایشگاه ملی مجازی صنایع دستی تولیدکنندگان به صورت مستقیم و بدون واسطه می‌توانند اقلام تولیدی شان را به مصرف‌کنندگان و علاقمندان بفروشند.
محمودیان در باره تفاهم‌نامه منعقد شده معاونت صنایع دستی با سازمان پست گفت: بر اساس این تفاهم نامه محموله ها با ۳۰ درصد تخفیف از سوی پست جابجا می شود و یکی دیگر از خصوصیات سرویس، انتقال محصول از درب مرکز تولیدی تا درب منزل خریدار است. بر اساس این نامه نیازی نیست تولید کنندگان برای ارسال محموله پستی صنایع دستی، به اداره پست مراجعه کنند.
او اضافه کرد: سایت مذکور تنها منحصر و محدود به فروش صنایع دستی نیست، بلکه وبینارهای تخصصی این حوزه نیز در این سایت برگزار می‌شود و مرجعی برای اطلاع رسانی اخبار و اطلاعات حوزه صنایع دستی در فضای مجازی است.
محمودیان در ادامه با اشاره به حضور یک هزار هنرمند در این سامانه برای فروش محصولات صنایع دستی گفت: محدودیتی برای حضور هنرمندان جدید با وجود اینکه افتتاحیه رسمی این سایت آغاز شده وجود ندارد، همچنان هنرمندان می‌توانند برای فروش آثار صنایع دستی شان به این سایت اضافه شوند.
وی در ادامه با اشاره به گستره آسیب های ناشی از کرونا به فعالان حوزه صنایع دستی گفت: برگزاری نمایشگاه مجازی صنایع دستی، همچنین اعطای تسهیلات به فعالان این حوزه و ارائه انواع و اقسام تسهیلات دیگر و یا کمک های بلاعوض به فعالان این حوزه از جمله کمک های دولت است.

هنرمندان صنایع‌دستی و علاقه‌مندان به این حوزه برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سامانه اولین نمایشگاه ملی مجازی صنایع‌دستی به آدرس مراجعه کنند. در این سامانه اطلاعاتی درباره شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی و نیز اخبار مرتبط با این حوزه نمایش داده شده است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)