برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

چهار شهر ایران تا پایان سال ۲۰۱۹ جهانی می‌شود

“غاده حجاوی” روز دوشنبه در نشست ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی در شهر ملی منبت بیان کرد: ۳۰ شهر در آسیا و اقیانوسیه در حوزه صنایع دستی جهانی شده و مشغول فعالیت هستند که از این تعداد ۱۰ شهر در ایران است.

وی از فعالان هنر صنعت منبت ملایر و مهمان نوازی آنان تقدیر کرد و افزود: از این استقبال خوب مردم ملایر و حضور افراد تحت تاثیر قرار گرفتیم.

رییس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی از پرونده ارسال شده برای ثبت جهانی منبت اظهار رضایت کرد و افزود: نامه های ارسال شده توسط استاندار همدان، دیگر مسوولان مرتبط، بخش خصوصی و فعالان این صنعت برای ما مهم بود.

حجاوی با بیان اینکه علاقه مندی مردم ملایر با پیشینه تاریخی بالا برای ما دارای اهمیت است و مشتاق حضور در این شهر و ارزیابی پرونده ثبت جهانی منبت بودیم ادامه داد: امروز از کارگاه های منبت، شهرک صنعتی مبلمان، بازار مبل، دانشگاه های ملی و آزاد و منبت کاری های این شهر بازدید می کنیم.

وی تاکید کرد: در این ارزیابی هنر نهفته در طراحی ها برای ما مهم است و برای تحقق این هدف به دنبال پاسخ به این سوال هستیم که آیا در مدارس و دانشگاه های این شهر منبت کاری وجود دارد و آگاهی نسل جوان به ارزش این هنر تا چه اندازه است.

رییس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی یادآور شد: علاوه بر به وجود آوردن این آگاهی، جوانان باید در محیط های آموزشی حضور پیدا کنند.

حجاوی هنرمندان را ستون اصلی هنر دانست و گفت: شرایط هنرمندانی که در این هنر فعالیت می کنند، از نظر امنیت شغلی، سلامت و بهداشت برای ما اهمیت دارد و اینکه از نظر شرایط اقتصادی توان معیشت و زندگی را در این هنر داشته باشند.

  دانشگاه علوم پزشکی ایران از ایده بازارهای حوزه سلامت حمایت می‌کند

وی افزود: بازرسانی که امروز در ملایر حاضر شده اند گزارش این ارزیابی را از هنر منبت این شهرستان تهیه و به شورای جهانی صنایع دستی ارسال می کنند.

رییس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی اضافه کرد: ما این گزارش را به قاره های متفاوت می فرستیم تا تاییده خود را اعلام و پس از پذیرفته شدن، گواهی را برای افراد مورد نظر ارسال کنیم.

حجاوی اظهار داشت: چنانچه منبت این شهرستان جهانی شود، ملایر باید بار دیگر با مراکز هنر در جهان ارتباط و همکاری داشته باشد و با توجه به جشنواره های جهانی، درخواست می کنیم در اینگونه برنامه ها حضور پیدا کند.

وی تاکید کرد: حضور در این جشنواره ها باعث به وجود آمدن همکاری با دیگر کشورها و به وجود آوردن فضای صلح می شود.

حجاوی همچنین نقش حاکمیتی در آسان سازی شرایط برگزاری جشنواره ها و نشست های این چنینی را ضروری دانست و گفت: با توجه به مواردی که دیدیم مردم ملایر تلاش می کنند این هنر را به سطح های بالاتر همچون افزایش میزان صادرات برسانند.

وی توسعه مراکز آموزش فنی و حرفه ای و نظارت بیشتر بر کیفیت تولیدات این هنر را دارای اهمیت بالایی دانست و افزود: برای ما مهم است که مسوولان این شهر به دنبال حفظ کارگاه های منبت هستند.

هیاتی متشکل از دکتر «غاده حجاوی» رییس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی، «کِوین موری» معاون منطقه آسیا و اقیانوسیه در شورای جهانی صنایع دستی و «ویدا توحدی» مسوول ثبت شهرهای ملی و جهانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای پیگیری پرونده ثبت جهانی منبت امروز به ملایر سفر کرده‌اند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس(