برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

امسال ۱۱۲ هزار تن عسل در کشور تولید می شود

به گزارش شنبه وزارت جهاد کشاورزی، « فرهاد مشیرغفاری»  درباره با توسعه صنعت زنبورداری کشور افزود:  صنعت زنبورداری کشور به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های کشاورزی، بر روی افزایش تولید کمی و کیفی محصولات زراعی، باغی و مراتع تأثیر شگرفی دارد، این صنعت، ارزش‌افزوده بالایی دارد و می‌تواند به‌عنوان یک صنعت ارزآور برای کشور بسیار حائز اهمیت باشد.

مشیرغفاری تصریح کرد:صنعت زنبورداری کشور برای افق ۱۴۰۴، چشم‌اندازی را در نظر گرفته که پیشرو دربخش کشاورزی، سرآمد در منطقه، رقابت‌پذیر در جهان، بهره‌مند از دانش و فناوری روز، برخوردار ازکسب ‌وکارهای اقتصادی و کارآمد و عرضه‌کننده محصولات قابل‌اعتماد و ارزش‌آفرین است.

وی گفت: میلیتین استخراجی از زهر زنبورعسل بسیار با ارزش است که اکنون وارد می شود، اما این توانمندی در کشور وجود دارد که با تفاهم‌نامه‌ای که با موسسه رازی امضاشده، این محصول در داخل کشور و با کمک این موسسه و صندوق حمایت از زنبورعسل تولید و مورد استفاده قرار گیرد.

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور درباره بیمه زنبورداران افزود: تفاهم‌نامه‌هایی هم در خصوص بیمه کلنی‌های زنبورعسل با بیمه اجتماعی زنبورداران امضا شده که در مرحله نهایی شدن است.

مشیرغفاری با اشاره به این نکته که محصولات زنبور عسل می‌ تواند بازار صادراتی خوبی در دنیا داشته باشد، افزود: اکنون نخستین محموله ژل رویال (غذای زنبورملکه) صادرشده است.

وی افزود: اتاق بازرگانی استان بوشهر هم برای صادرات عسل کُنار، اقداماتی انجام داده و اکنون طرح توسعه زنبوداری در کشور در دستور کار قرار دارد.

به گفته وی، طرح‌هایی در زمینه ارزیابی مقایسه‌ای ملکه‌های زنبورعسل ایستگاه‌های اصلاح نژاد تحت پوشش معاونت تولیدات دامی،‌ ایستگاه موسسه تحقیقات علوم دامی، ملکه‌هایی از  کشور اسلوونی و ملکه‌های تحت اختیار زنبورداران و تعاونی‌ها داریم که امیدواریم این اقدامات دستآورد خوبی را برای کشور به همراه داشته باشد.

وی افزود: اکنون هفت ایستگاه اصلاح نژاد ملکه زنبورعسل در سطح کشور وجود دارد که زیر نظر معاونت امور تولیدات دامی استان‌ها قرار دارند و برای واگذاری این ایستگاه‌ها با بخش خصوصی مکاتباتی انجام‌ شده است.

مشیرغفاری با اشاره به اینکه با وجود محدودیت عرصه برای استقرار کندوها، افزایش میزان کلنی‌ها کمی نگران‌کننده است، خاطرنشان کرد: به همین منظور در عرصه‌های مرتعی توسعه تعداد کلنی‌ها وجود ندارد و باید زنبورداری را در باغات و مزارع گسترش دهیم.

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور درباره با توزیع شکر برای زنبورداران گفت: امسال از ابتدای مهر ماه، در سطح کشور حدود ۳۸ هزار تن شکر برای زنبورداران بوسیله اتحادیه زنبورداری و صندوق حمایت از توسعه زنبورداری تأمین سهمیه کرده‌ایم که به دست زنبورداران رسیده‌ است.

وی اضافه کرد: دستورالعمل کوچ و استقرار کلنی‌های زنبورعسل در دستور کار قرار دارد که این دستورالعمل هرسال بر اساس قانون نظام جامع دامپروری به استان‌ها ابلاغ می‌شود و

دستورالعمل زنجیره تولید و توزیع نیز در دست انجام است که به‌ غیر از زنبورداران، صنایع وابسته به این صنعت را هم شامل می‌شود.

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور گفت: طبق این دستورالعمل امید است زنجیره‌هایی ایجاد شود که از مرحله پیش از تولید تا مرحله تولید محصول و عرضه مستقیم در فروشگاه‌های مرتبط با عسل درآن درنظرگرفته‌ شده تا حداقل سود این زنجیره‌ها، نصیب زنبورداران شود.

وی پیرامون سرشماری کلنی‌ها گفت: براساس سرشماری جمعیت حدود ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار کلنی زنبورعسل در کشور، ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار کلنی مدرن و حدود ۳۰۰ هزار کلنی همچنان سنتی است.

  ۸۰ میلیون دلار ارز نیمایی به واردکنندگان آفت‌کش پرداخت شد

مشیرغفاری افزود: اکنون تعداد کندوها نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد افزایش پیدا کرده و از حدود هشت میلیون و ۴۰۰ هزار کلنی به ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار کلنی رسیده است.

وی با بیان اینکه تعداد زنبورستان‌ها هم نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش‌یافته است گفت: ۹۸ درصد تولید عسل امسال از کلنی های مدرن تامین شده و بالاترین تولید عسل مربوط به استان آذربایجان غربی با ۲۱ هزار و ۴۰۰ تن و کمترین میزان هم به سیستان و بلوچستان با ۶۵ تن عسل مربوط می شود.

مشیرغفاری اضافه کرد: تولید موم در سال ۹۷ حدود یکهزار و ۴۶۰ تن بوده که در سال ۹۸ این تولید به دو هزار و ۲۲۷ تن افزایش‌یافته است.

وی افزود: تولید بره موم هم از ۷۰ تن به ۱۲۳ تن رسیده و ۷۶ درصد رشد داشته،‌ همچنین سرانه تولید عسل هم ۲۳ درصد افزایش‌ نشان می دهد.

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور ابراز امیدواری کرد: سال ۹۹ در زمینهٔ ملکه زنبورعسل، توسعه صادرات و واگذاری امور به تشکل‌های کشور، دستآوردهای خوبی داشته باشیم تا سند راهبردی با سرعت بیشتر اجرایی شود.

برقراری مسیرهای صادراتی 

مشاور معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی درباره با تدوین سند راهبردی توسعه زنبورداری کشور گفت: سند راهبردی توسعه زنبورداری کشور پس از تدوین، در اردیبهشت سال ۹۸ رونمایی شد.

وی افزود: این سند راهبردی باهدف تضمین کیفیت محصولات و فرآورده‌های زنبورعسل، در راستای امنیت غذایی و سلامت جامعه، افزایش بهره‌وری، بازده و بهبود روش‌ها، توسعه فناوری، اصلاح ساختار قوانین و نظام اجرایی است.

مشیرغفاری اضافه کرد: کارآفرینی، اشتغال‌زایی و توسعه محصولات جدید و افزایش ارزش‌افزوده، حفظ و توسعه ذخایر ژنتیکی، توسعه صادرات و تقویت ارتباطات بین‌المللی، آموزش، ترویج، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی، کاهش ریسک و افزایش تاب‌آوری از دیگر اهداف این سند است که ۴۳ استراتژی در این سند طراحی شده و در چارچوب تحقق این اهداف، اقدام های مؤثری هم انجام‌شده است.

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور تصریح کرد: براساس سیاست اجرایی سازی سریع‌تر اهداف سند مزبور، صندوق حمایت از توسعه زنبورداری، زمینه‌های لازم برای برقراری مسیرهای صادراتی با عراق و کشورهای حوزه خلیج‌فارس را فراهم کرده است و در سند یاد شده ضرورت‌ها و الزام های برنامه ششم توسعه و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به‌خوبی لحاظ شده است.

مشیرغفاری با اشاره به این نکته که در چشم‌انداز سند راهبردی، توانایی‌های که در این بخش نهفته مانده بود، مطرح‌ شده است، تصریح کرد: قابلیت‌های این صنعت بقدری است که با توجه به وسعت آن در سطح کشور، جمعیت تولیدکننده، محصولات متنوع بخش زنبورداری، تعداد کلنی‌ها و میزان تولید، ما جزو سه کشور اول جهان هستیم.

وی درباره کارگروه‌های مرتبط با سند راهبردی توسعه زنبورداری گفت: در این رابطه کارگروه‌های تخصصی تشکیل شده که شامل کارگروه حفظ و ارتقای ذخایر ژنتیکی زنبورعسل ایرانی و اصلاح نژاد ملکه ایرانی، کارگروه توسعه صادرات و تقویت ارتباطات بین‌المللی و کارگروه تأمین دارو و کنترل بیماری‌های زنبورعسل است که در این راستا مصوباتی هم ارائه‌شده است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)