برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

رشد ۳۳ درصدی صید فانوس ماهیان در آب‌های عمان

به گزارش روز دوشنبه وزارت جهاد کشاورزی، « مختار آخوندی » افزود: صید فانوس ماهیان در سال های گذشته به عنوان یکی از مهمترین اهداف توسعه‌ای سازمان شیلات ایران در چارچوب تحقق اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مطرح شده است.

وی اضافه کرد: فانوس ماهیان از گونه‌های میان‌زی دریای عمان محسوب می‌شوند و این ذخایر در اعماق بیش از ۲۰۰ متر و فاصله ۱۲ مایلی از ساحل زیست می‌کنند.

به گفته وی، فانوس ماهیان از جمله ذخایر ارزشمند دریای عمان محسوب می شوند که به دلیل رشد سریع و عمر کوتاه کمتر از یک سال می‌توانند در توسعه بیش از پیش شیلات نقش مهمی ایفا کنند.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران گفت: طبق مطالعات صورت گرفته از سوی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، میانگین حجم توده زنده فانوس ماهیان دریای عمان دو میلیون و ۳۰۰ هزار تُن است که بر این اساس ظرفیت صید سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن از آن برای صیادان وجود دارد.

این مقام مسوول در سازمان شیلات ایران معتقد است: چشم‌انداز تعیین شده تا پایان برنامه ششم توسعه ( ۱۴۰۰- ۱۳۹۶ )میزان صید فانوس ماهیان ظرف دو سال آینده باید به ۷۰ هزار تُن برسد.

آخوندی با اشاره به اینکه صید فانوس ماهیان در سال ۹۲، چهار هزار و ۱۲۵ تُن بوده که این رقم در ۱۱ ماهه امسال به ۲۶ هزار و ۵۴۸ تن رسیده و امسال ۹۰ فروند شناور ویژه صید فانوس ماهیان در آب‌های دریای عمان به صید این گونه ماهیان اشتغال دارند.

به گفته مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، صید فانوس ماهیان امسال انتظار می رود در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۳۳ درصدی را ثبت کند.

  مرحله اول بزرگ‌ترین رویداد دانشجویی به کرونا اختصاص یافت

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران افزود: براساس اقدامات مدیریتی صورت گرفته از سوی سازمان شیلات ایران، صید هدف از ۶۰ درصد در سال‌های گذشته به ۷۰ درصد در سال ۹۷ و ۸۱ درصد در ۱۱ ماهه امسال رسیده که این امر حاکی از صید هدفمند است.

آخوندی با اشاره به اینکه اکنون گونه‌های یال اسبی و شبه شوریده، صید ضمنی فانوس ماهیان محسوب می‌شوند، گفت: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته تلاش می شود تا میزان صید ضمنی به ۱۰ درصد کاهش یابد.

وی نصب سیستم پایش آنلاین کنترل شناورها، استقرار ناظر مقیم از سوی شیلات جهت کنترل مداوم صید در شناورها، کنترل تخلیه صید و اعمال برنامه مدیریتی صید ضمنی را از جمله اقدام های مهم این سازمان برشمرد و گفت: به منظور کنترل و نظارت و جلوگیری از بروز تخلف توسط صیادان، صید فانوس ماهیان از سوی سازمان شیلات ایران اعمال می‌شود.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، توسعه فعالیت‌های شیلاتی در سواحل مکران، اشتغال‌زایی بومیان ساکن سواحل جنوبی و کاهش وابستگی به واردات پودر ماهی، ارزآوری و جلوگیری از خروج ارز را از مهمترین اهداف توسعه صید فانوس ماهیان بیان کرد.

وی گفت:بیشترین کاربرد فانوس ماهیان اکنون در قالب پودر ماهی برای مصارف دام و طیور است و تلاش می شود با وارد سازی این گونه ماهی در سبد مصرف انسانی در قالب چیپس و پروتئین خشک و یا نیز در قالب محصولات خمیری و صنعتی، ارزش افزوده فانوس ماهیان را افزایش دهیم.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)