برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

پایانه صادراتی گل و گیاه مازندران در عباس‌آباد به بهره‌برداری رسید

به گزارش خبرنگار ایرنا ، این پایانه صادراتی که عملیات اجرایی آن ۱۴ سال پیش آغاز شده بود، با حضور فرماندار و دیگر مسئولان شهرستان افتتاح شد.

سابقه تصویب ساخت پایانه صادراتی در هر استان به سال ۱۳۸۳ بر می گردد و پایانه عباس آباد هم یک سال بعد یعنی  سال ۱۳۸۴ در زمینی به مساحت بیش از ۱۰ هزار مترمربع و زیربنای حدود ۶۰ هزار متر مربع در منطقه  اسبچین آغاز و طبق وعده های داده شده قرار بود به مدت ۲ سال به بهره برداری برسد.

فاز نخست پایانه صادراتی گل و گیاه عباس آباد دارای چهار واحد انبار با  ۱۰ هزار متر مربع ، یک سالن تخلیه و بارگیری با گنجایش ۱۰۰ دستگاه تریلی ، ۲ سردخانه زیر و بالای صفر هر یک با ظرفیت یکهزار و ۵۰۰ تن ، چهار سالن آزمایشگاهی و ۶۰ دفتر وی آی پی است.

یکی از مزایای این مجتمع داشتن پنج دفتر اداری دولتی برای استقرار نمایندگانی مرتبط با صادارات و واردات به منظور تسهیل در روند صدور مجوزهای لازم است. پایانه دارای یک واحد باسکول ۶۰ تنی است که به صورت برخط به سیستم گمرک کشور وصل است.

برای ساخت فاز نخست این پایانه بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

فرماندار عباس آباد در آئین افتتاح این پایانه صادراتی گفت که با افتتاح فاز نخست ، صادرات انواع گل و گیاه استان مازندران خصوصان در این منطقه تسهیل می شود .

عباس شیرینی همپا افزود :‌ شهرستان عباس آباد دارای ظرفیت بالقوه برای پرورش گل و گیاه زینتی، شاخه گل بریده و درختچه ها است که با افتتاح این پایانه می توان از این ظرفیت برای اشتغالزایی ، تولیدات و مهمتر از همه بحث صادرات بهره برداری کرد.

وی  با بیان اینکه این پایانه برای سه استان شمالی کشور یک ذخیره محسوب می شود ،‌گفت :‌ از ظرفیت های بالقوه این پایانه بزرگ می توان برای صادارت انواع گل و گیاه سه استان شمالی کشور بهره برداری کرد.

  ارمنستان مرز تجاری و مسافری خود را با ایران بست

فرماندار عباس آباد افزود که در این شهرستان بالغ بر ۱۵۰ هزار هکتار گلخانه باز و بسته وجود دارد که با افتتاح این مجمع بارقه امیدی برای تولید کنندگان و صادرات گل وگیاه این منطقه بوجود آمده است.

شیرینی همپا همچنین اظهار داشت که از تمامی ظرفیت های اداری ادارات مرتبط برای  رفع مشکلات و موانع موجود در تکمیل فاز ۲ و ۳ این پایانه استفاده خواهد شد.

استان مازندران یکی از استان های جنوبی دریای خزر است که با برخورداری از ظرفیت های مناسب در تولید محصولات کشاورزی و باغی خصوصا تولید و صادرات گل و گیاه نقش مهمی در رونق اقتصادی منطقه ایفا می کند.

مازندران خصوصا غرب استان با برخورداری از آب و هوا و اقلیم منحصر به فرد در کشور مناسب برای پرورش و تولید انواع گل و گیاه است به‌ گونه‌ای که در یک‌هزار و ۹۲ هکتار از زمین‌های کشاورزی مازندران، انواع گل و گیاهان زینتی، آپارتمانی، شاخه بریده، درخت و درختچه پرورش داده می‌شود. 

طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران سال گذشته بیش از ۲.۵ میلیون اصله و گلدان گل و گیاه به کشورهای آسیای میانه و عربی صادر شد ، در حالی که ظرفیت صادرات این محصول فراتر از این مقدار است و در صورت رفع مشکلات و بسترسازی مناسب برای صادرات می‌توان به میزان صادرات این محصول اضافه کرد.

طبق آمار منابع رسمی ، سالانه حدود ۲۳۵ میلیون گل و گیاه زینتی و ۳۸ میلیون درختچه به ارزش تقریبی ۲۰۰ میلیارد تومان در مازندران به صورت اصله، شاخه ، گلدان ، بوته و پیاز تولید می شود.

درحال حاضر ایران هفدهمین کشور تولیدکننده گل و گیاه جهان است اما رتبه صد و هفتم بازارهای صادراتی را به خود اختصاص داده است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)