برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

کلام اساتید دانشگاهی آبی بر آتش هیجانات کرونایی 

مهدی تهرانی دوست روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا در این خصوص توضیح داد: مشکل کرونا باید مانند یک بحران بررسی شود؛ نخست اینکه پیشگیری باید توسط نظام سلامت در جامعه با توصیه‌های بهداشتی اعمال شود و دوم آگاهی رساندن به مردم است که در این زمینه رسانه‌ها از زبان مسوولان و افراد صاحب نظر مانند اساتید دانشگاهی نقش بسیار مهمی در آگاهی رسانی دارند.

وی گفت: توصیه‌های سایر افراد متخصص جامعه مانند پزشکان، پرستاران و مسوولانی که در خط مقدم مبارزه با بیماری کرونا هستند نیز در این آگاهی رسانی و کمک به کاهش بار روانی ناشی از شیوع ویروس بسیار موثر است.

مدیر گروه آموزشی علوم اعصاب و مطالعات اعتیاد دانشگاه تهران ادامه داد: وقتی توصیه‌ها بر مبنای شواهد علمی باشد و از زبان افرادی که صاحب صلاحیت در این زمینه هستند، گفته و شنیده شود، برای همه مردم بیشتر قابل قبول و استفاده خواهد بود.

اجتناب بزرگنمایی بیماری در اطلاع رسانی ها 

تهرانی دوست درباره نگرانی و اضطراب در جامعه برای مواجهه با این ویروس گفت: بخشی از این نگرانی ها طبیعی و ترس واقعی از یک بیماری ناشناخته است که مردم نمی‌دانند، چه موقع و چطور ممکن است به آن دچار شوند. البته مقداری از این ترس برای مراقبت از خود و دیگران لازم است اما بخش دیگر آن که می تواند آسیب رسان باشد،‌ به نحوه اطلاع رسانی مرتبط است.

وی ادامه داد: گاهی اوقات نگرانی های مردم بیش از حد معمول می‌شود و افرادی که زمینه استرس دارند، ممکن است این اضطراب و استرس برای سیستم دفاعی بدن آنها مشکل ایجاد کرده و به صورت غیرمستقیم فرد را مقابل بیماری‌ها آسیب پذیر کند. بر همین اساس لازم است مسوولان، پزشکان، حتی اساتید دانشگاهی و افرادی که در نظام سلامت در زمینه مبارزه با ویروس فعال هستند، این آگاهی رسانی را در حد معقولی انجام دهند و از بزرگنمایی بیش از حد نیز خودداری کنند.

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان افزود: وقتی اطلاع رسانی صحیح توسط افراد صورت بگیرد، مردم هم اطلاعات لازم را در این زمینه کسب می‌کنند و هم اینکه نگرانی و استرس در آنها رفع می‌شود.

نقش فضای مجازی در اطلاع رسانی به مردم 

استاد دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه اطلاع رسانی در فضای مجازی توسط اساتید نیز می‌تواند در کاهش بار روانی برای مبارزه با کرونا اثرگذار شود، گفت: با توجه به اینکه عضو هیات مدیره انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان هستم، بخشی از اطلاع رسانی ها از طریق کانال ارتباطی انجمن انجام می‌شود. همچنین افرادی که در این حوزه فعال هستند نظرات کارشناسی خود را بیان می‌کنند تا علاوه بر مردم، این نظرات نیز مورد استفاده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کارمندان، کسبه و سایر اقشار مردم قرار بگیرد.

  استفاده از ظرفیت‌های مشترک برای توسعه گردشگری دینی

برخی از مردم ضرورت مبارزه با کرونا را باور نکردند

وی گفت: ممکن است بعضی از مردم هنوز موضوع شیوع ویروس کرونا را جدی نگرفته باشند و دغدغه‌های دیگری مانند سفر نوروزی برای آنها مطرح باشد. اما نیاز است مردم مبارزه با ویروس کرونا را به عنوان یک واقعیت اولویت دار قبول کنند. زیرا اکنون کشور دچار بحران است و وقتی جامعه به بحرانی گرفتار می‌شود، رهایی از بحران و غلبه بر آن در اولویت قرار می‌گیرد.

تهرانی دوست درباره هجومی که مردم برای خرید مواد غذایی به فروشگاه‌ها دارند نیز گفت: این ترس نیز در بعضی از مردم وجود دارد که ممکن است در روزهای آینده مواد غذایی لازم را پیدا نکنند. در چنین شرایطی باید مسوولان موضوع را مدیریت کنند و خود مردم نیز با فرهنگ‌سازی و کسب اطلاع از مراجع معتبر خود مانع بروز چنین رفتارهایی شوند.

نقش اعمال قانون در مبارزه با کرونا 

وی با تاکید بر اینکه رویکرد همه مردم در مبارزه با ویروس کرونا شبیه به یکدیگر نیست، اظهار داشت: بعضی از مردم برای مبارزه با ویروس همه مسائل را در نظر می‌گیرند ولی در طرف مقابل بعضی دیگر بدون توجه به دستورالعملهای گفته شده رفتار می‌کنند.

تهرانی دوست خاطرنشان کرد: در مواقع بحرانی باید قوانینی وضع شود تا شرایط جامعه در مبارزه با بحران مانند ویروس کرونا به تعادل برسد و مدیریت بحران برای اینکه بخشی از مردم کنترل های لازم را نیز در زمینه مبارزه با ویروس انجام دهند، نقش قابل توجهی می تواند ایفا می‌کند.

بر اساس آخرین گزارش های منتشر شده وزارت بهداشت مجموع تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در کشور ۱۲ هزار و ۷۲۹ نفر، بهبود یافته ۴ هزار و ۳۳۹ نفر و فوت شده ۶۱۱ است.

در این میان استان تهران با ۳ هزار و ۳۲۳ بیمار مبتلا به ویروس کرونا، رکورد ابتلا به این ویروس را در اختیار دارد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)