برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بسته‌های حمایتی دولت برای جبران پیامدهای اقتصادی کرونا

چه بخواهیم و چه نخواهیم زندگیمان این روزها رنگ و بوی کرونا می‌ دهد و نام این ویروس جدید بیش از هر چیز به گوش می‌رسد. در این میان عده‌ای خلوت خانه را انتخاب کرده‌اند تا خود و خانواده‌هایشان را از این ویروس حفظ کنند اما هستند افرادی که به دلیل چرخاندن چرخ زندگی نمی‌توانند در خانه بمانند و حتی از اینکه کار و کاسبی شب عید مانند سال‌های گذشته سکه نیست،‌ نگرانند.

با این حال، ‌دولت برای کاهش فشار به زندگی این افراد و کمک نسبی به معیشت آنها بسته‌های حمایتی تعریف کرده که قرار است پیش از تحویل سال کهنه و استقبال از سال جدید به حساب سرپرستان خانوار واریز شود.

یکی از این اقدامات بسته حمایتی دولت از اقشار آسیب‌پذیر برای جبران پیامدهای ویروس کرونا است.

در این زمینه، سازمان برنامه و بودجه از اختصاص دو بسته برای اقشار کم برخوردار که شامل کمک ماهیانه ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی برای ۳ میلیون ایرانی فاقد درآمد ثابت و وام یک تا دو میلیونی ۴ درصدی بدون ضامن برای ۴ میلیون نفر شاغل آسیب‌دیده همچون کارگران و اصناف خبر داده است.

در بسته اول قراراست به خانوار یک نفره ۲۰۰ هزار تومان،‌خانوار دو نفره ۳۰۰ هزار تومان،‌خانوار سه نفره ۴۰۰ هزار تومان،‌خانوار چهار نفره ۵۰۰ هزار تومان و خانوار شش نفره ۶۰۰ هزار تومان به حساب یارانه سرپرستان خانوار واریز شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در این رابطه گفته که حدود ۱.۵ میلیون خانوار توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها شناسایی شده‌اند و اولین بسته حمایتی در برابر زیان‌های ناشی از کرونا را دریافت خواهند کرد.

در بسته دوم نیز پرداخت وام کم بهره به ۴ میلیون خانوار آسیب دیده از کرونا در دستور کار دولت قرار دارد.

رئیس جمهوری در جلسه مشترک ستاد اقتصادی دولت و نمایندگان بخش خصوص گفت که تسهیلات یک تا دو میلیون تومانی بدون درخواست تضمین و با کارمزد ۴ درصد برای ۴ میلیون خانوار کم درآمد و پرداخت ۸ درصد کارمزد اضافی آن از سوی دولت به بانک‌ها به منظور حمایت از این خانوارها که کرونا زندگی آنها را تحت تاثیر قرار داده،‌ پرداخت می‌شود.

  میکروب‌های روده در ابتلا به اوتیسم دخالت دارند

این صحبت‌ها نشان می‌دهد کارمزد این تسهیلات ۱۲ درصد بوده و بنابراین فشار مالی به بانک‌ها وارد نخواهد شد بلکه دولت است که این اختلاف سود را پذیرفته و از منابع خود پرداخت خواهد کرد.

البته این تسهیلات غیر قابل نقد و برای خرید کالا خواهد بود.

از سوی دیگر به منظور کمک به حفظ ظرفیت‌های تولید و عبور از بحران کرونا، ‌بانک مرکزی به بانک‌های عامل دستور داده تا اقساط وام‌های بانکی را تا سه ماه به تعویق بیاندازد.

بانک مرکزی مصادیق کسب و کارهایی را که مشمول سه ماه تعویق اقساط وام‌هایشان می‌شوند را نیز اعلام کرده که شامل ۱۰ رسته کسب و کار مختلف است.

مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده، مراکز گردشگری مانند هتل‌ها، ‌تولید و توزیع کیف و کفش، مراکز و مجتمع‌های فرهنگی و آموزشی، حمل و نقل عمومی مسافر درون شهری و برون شهری،‌ دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، ‌تولید و توزیع پوشاک، ‌مراکز و مجتمع‌هایومرزشی و تفریحی،‌ مراکز تولید،‌ توزیع و فروش صنایع دستی و همچنین مراکز توزیع آجیل، ‌خشکبار،‌ قنادی، ‌بستنی و آب میوه از جمله کسب و کارهایی هستند که می‌توانند تا سه ماه از فرصت امهال اقساط بانکی استفاده کنند.

از سوی دیگر، ‌دولت به منظور حمایت از بخش بهداشت و درمان کشور،‌۳ هزار و ۶۱۰ میلیارد تومان کمک نقدی به وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی و همچنین دانشگاه‌های علوم پزشکی برای پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا پرداخت شده است.

این موارد شامل یک میلیارد و ۶۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت به بیمه سلامت جهت تسویه مطالبات دانشگاه‌ها،‌۱۰۰ میلیارد تومان به اورژانس کشور برای خرید آمبولانس، ۳۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات شرکت‌های پیمانکاری طرف قرارداد دانشگاه‌ها،‌۲۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت پاداش ویژه کادر درمانی، ۴۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت به  دانشگاه‌های علوم پزشکی استان تهران، ۴۸۰ میلیارد تومان برای پرداخت به سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و ۵۳۰ میلیارد تومان نیز به ستاد ملی کرونا پرداخت خواهد شد.

   

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)