برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

همدردی، اکسیری برای گذران سوگ عزیزان

دکتر جمال شمس روانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز با تاکید بر این موضوع معتقد است: ابراز همدردی با بازماندگان مهمترین راهکار یا به عبارتی اکسیری تمام نشدنی برای طی روند طبیعی از دست دادن عزیزان است که همواره در همه دوران ها توانسته نقش موثری در این زمینه داشته باشد. 

وی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به شیوع کرونا و نبود امکان برگزاری مراسم ختم، اطرافیان می توانند با راهکارهایی مانند ارسال پیامک، تماس تلفنی و برقراری ارتباط تصویری با بازماندگان احساس همدردی کنند، این کار سبب کاهش آلام و آسیب های روحی و روانی می شود.

شمس ادامه داد: اطرافیان با انجام این کار، نشان می دهند که حامی روانی بازماندگان هستند و در تلاش اند با حمایت های خود از هیجانات روانی آنان بکاهند.

وی تاکید: آنان باید این پیام را منتقل کنند که بازماندگان در این شرایط سخت هم تنها نیستید و در کنار آنان هستند و هر کمکی که از دستشان برآید، برای بازماندگان انجام خواهند داد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: برگزاری مراسم ختم، کمک می کند بازماندگان با این غم و اندوه کنار بیایند و شرایط روانی مناسب پیدا کنند که متاسفانه این موضوع در حال حاضر امکان برگزاری ندارد.

وی افزود: برگزاری مراسم سبب می شود که بازماندگان از طرف اطرافیان خود حمایت شوند و به عبارتی اطرافیان با شرکت در مراسم متوفی، در صدد حمایت از بازماندگان هستند و کمک می کنند سوگواری روند طبیعی خودش را طی کند تا بازماندگان دچار مشکلات روان نشوند.

این روانپزشک اظهار داشت: مشکلات روانی که به صورت بیماری در آینده می تواند نمایان شود، مانند افسردگی، اضطراب و نگرانی است که می تواند در این افراد بروز پیدا کند.

وی ادامه داد: افرادی که به دلیل کرونا فوت می کنند، مراسم تدفین شان با محدویت هایی همراه است و مراسم ختم هم برگزار نمی شود، همه این موضوعات دست به دست هم می دهند که روند سوگ در بازماندگان طی نشود. که این موضوعات می تواند عوارضی برای بازماندگان داشته باشد.

تلاش برای راه اندازی درمانگاه های روانپزشکی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: وزارت بهداشت برخی از مراکز را به عنوان درمانگاه های معین روانپزشکی مشخص کرده است تا با ارایه خدمات روانشناختی از درد، آلام و آسیب ها بکاهند.

  تعیین وضعیت آزمون‌های علوم پزشکی تا پایان هفته

روانپزشک با اشاره اینکه در حال تعیین دستورالعمل هایی در این زمینه هستیم، گفت: مکان هایی برای این منظور در حال راه اندازی است.

وی بیان داشت: مکان های مختلف برای ارایه خدمات روانشناسی به راه افتاده است و گروه روان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم مرکز مشاوره روانشناسی راه اندازی کرده اند.

شمس بیان داشت: در تلاش هستیم مشاوره های آنلاین به بازماندگان فوت شدگان ناشی از بیماری کرونا ارایه دهیم  تا آنان کمتر دچار مشکلات هیجانی و روان شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان داشت: مردم با شماره تلفن ۰۹۳۵۳۵۳۱۵۲۵  از طریق واتساپ می توانند با ما در ارتباط باشند و خدمات لازم را دریافت کنند.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.
این ویروس در دو ماه گذشته بیش از ۱۰۰ کشور و منطقه را درگیر کرده است.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت نیز اعلام کرد: تاکنون ۱۶ هزار و ۱۶۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده، ۹۸۸ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و ۵ هزار و ۳۸۹ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

کیانوش جهانپور روز گذشته (سه شنبه) درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا و فوت ناشی از آن بیان کرد: بر اساس نتایج آزمایشگاهی، ۱۱۷۸ مورد جدید ابتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و شمار مبتلایان به این بیماری در کشور به ۱۶ هزار و ۱۶۹ نفر رسید.

وی ادامه داد: خوشبختانه پنج هزار و ۳۸۹ نفر از بیماران کووید- ۱۹ در کشور بهبود یافته و ترخیص شده اند و این آمار روز به روز در حال افزایش است.

جهانپور گفت: متاسفانه ۱۲۵ نفر از بیماران جان خود را از دست دادند و تعداد درگذشتگان بیماری کووید- ۱۹ در کشور به ۹۸۸ مورد رسید.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)