برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

کاهش قربانیان کرونا با طراحی نرم‌افزار ایرانی «ماسک»

علی شریفی زارچی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا افزود: هدف این افراد کمک به شهروندان ایران و نظام سلامت برای کاهش قربانیان بیماری کرونا در کشور از طریق آگاهی‌افزایی و فراهم کردن نقشه ابتلا است.

وی گفت: پیش از این نیز در کشورهایی مانند چین و کره جنوبی که کرونا به شدت شیوع پیدا کرده بود، این نرم افزار طراحی و در اختیار مردم قرار گرفت. البته کشورهای اروپایی و کانادا نیز تلاش‌هایی برای طراحی چنین نرم افزاری داشته‌اند.

عضو هیات علمی دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف توضیح داد: پیش از این استفاده از چنین اپلیکیشنی در کشور سابقه نداشت. اما جمعی از استادان، دانش‌آموختگان، دانشجویان و برندگان رقابت‌های جهانی ریاضی و کامپیوتر دانشگاه‌ها، داوطلبانه و بدون مقاصد تجاری بر اساس یک مسوولیت اجتماعی نرم افزار ماسک را طراحی و توسعه دادند که مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز قرار گرفته است.

شریفی با تاکید بر اینکه داده‌های بیماران و سایر افراد در این اپلیکیشن محرمانه می ماند، افزود: در نرم افزار ماسک بیمار آدرس داده‌های محله خود را بارگذاری می‌کند تا مشخص شود که آیا افراد دیگر نیز در این محله به ویروس کرونا مبتلا هستند یا خیر. این سبب می‌شود مراقبت و پیشگیری بیشتری صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه درگاهی برای اطلاع رسانی به افراد نزدیک آن محله در خصوص بیماران مبتلا نیز در این نرم افزار گنجانده شده است، توضیح داد: تماس‌های نزدیک (contact tracing) از ضرورت‌های کنترل شیوع کرونا است و نرم افزار ماسک این قابلیت را دارد که جلوی زنجیره شیوع را بگیرد.

برنده مدال طلای جهانی کامپیوتر در سال ۷۹ در چین در خصوص اینکه چه تعداد از مردم تاکنون این اپلیکیشن را نصب کردند،  گفت: از ۲ روز گذشته این نرم افزار طراحی شده است. ولی تعداد افرادی که در حال نصب آن روی تلفن همراه خود هستند،  رو به افزایش است. اما به نظرم اگر رسانه‌ها اطلاع رسانی کافی برای معرفی این اپلیکیشن به مردم ارائه دهند، در جلوگیری از افزایش تعداد قربانیان و کنترل ویروس بسیار اثرگذار خواهد بود.

  جمعی از پزشکان درباره روش‌های غیرعلمی درمان کرونا هشدار دادند

شریفی با تاکید بر اینکه معاونت علمی ریاست جمهوری حمایت های معنوی از طراحی نرم افزار ماسک داشته است، افزود: البته همه هزینه‌ها به صورت داوطلبانه بدون دریافت پاداش یا دستمزدی و با زیرساخت های شرکت داوطلب با هدف کمک به مردم کشور طراحی و به سرانجام رسیده است.

به گزارش ایرنا، در این اپلیکیشن مثلاً اگر یکی از افرادی که شما در ۲ هفته اخیر با آن‌ها تماس نزدیک (ارتباط رو در رو به فاصله کمتر از دو متر یا تماس با وسایل مشترک) داشته‌اید مبتلا به کرونا شود، لازم است شما هم در سریع‌ترین زمان مطلع شوید. بعد از اطلاع، شما می‌توانید تماس‌تان با دیگران، به‌ خصوص سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای را قطع کنید، حتی‌الامکان خود را قرنطینه خانگی کنید و به محض بروز علایم، نظام سلامت و درمان را مطلع کنید. با این کار می‌توان از مبتلا شدن هزاران نفر و مرگ صدها نفر پیشگیری کرد.

این نرم‌افزار اجازه می‌دهد تا رصد تماس‌ها صورت بگیرد و راهنمایی‌هایی برای سیاست‌گذاران و مردم ارائه می‌کند. این نرم‌افزار حتی نشان می‌دهد که چه مناطقی آلوده است و افراد نباید از آن‌جا عبور کنند.

علاقمندان به نصب این نرم افزار می توانند از طریق آدرس های زیر اطلاعات لازم را به دست آورند. 

ویدیو معرفی اپلیکیشن «ماسک» و توضیح ضرورت استفاده از آن:
https://t.me/mask_application/۳۱

پاسخ به سوالات درباره ماسک:
https://t.me/mask_application/۲۳

ویدیوی حمایت فعالان و نهادهای مدنی از اپلیکیشن «ماسک» و دعوت‌شان برای استفادهٔ شهروندان از این اپلیکیشن برای کنترل کرونا:
https://t.me/mask_application/۳۲

ویدیوی معرفی تجربه چین و کره جنوبی در استفاده از اپلیکیشن رصد تماس‌ها (contact tracing) برای کنترل موفق شیوع کرونا:
https://t.me/mask_application/۳۳

ویدیوی #ماسک_نصب_کن:
https://t.me/mask_application/۳۴

نصب از طریق اپلیکیشن بازار:
https://cafebazaar.ir/app/ir.covidapp.android

سایت:
www.mask.ir

اینستاگرام:
https://www.instagram.com/mask_application

توییتر:
https://twitter.com/MaskApplication

تلگرام:
https://t.me/mask_application

طبق اعلام معاون وزیر بهداشت تاکنون ۱۷ هزار و ۳۶۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و هزار و ۱۳۵ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و ۵ هزار و ۷۱۰ نفر نیز بهبود یافته‌اند.


منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)