برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تشخیص سرطان پروستات تهاجمی در مراحل اولیه

به گزارش روز سه‌شنبه پایگاه خبری مدیکال اکسپرس، در این روش بیان ژن (gene expression) نمونه تومور اندازه‌گیری می‌شود و شدت بیماری تشخیص داده می‌شود. تشخیص شدت بیماری در مراحل اولیه و تعیین پروتکل مناسب درمانی مهمترین راهکار برای سرکوب تومور است.
در این مطالعات محققان الگوهای مختلف بیان ژن در دو هزار نمونه تومور پروستات را مورد بررسی قرار داند و نتایج با استفاده از یک مدل ریاضی به نام Latent Process Decomposition آنالیز شد تا الگوی تومور تهاجمی پروستات مشخص شود.
در راستای تشخیص سریع بیماری و به موازات این تحقیقات نیز محققان استرالیایی یک روش تصویربرداری جدید توسعه داده‌اند که قادر به تشخیص سرطان پروستات متاستازشده با دقت و سرعت بالاست. این روش ترکیب دو متد تصویربرداری CT و PET است.
به گزارش انجمن سرطان آمریکا (ACS) سرطان پروستات دومین سرطان شایع در مردان و دومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان است. گرچه میانگین سنی ابتلا بیش از ۶۰ سال است؛ ولی بروز آن در سنین قبل از ۴۰ سالگی نیز دیده شده است؛ بنابراین پزشکان معتقدند که مردان بالای ۴۰ سال باید هر ساله تحت غربالگری سرطان قرار گیرند.  
در حال حاضر برای تشخیص سرطان پروستات از تست دیجیتال رکتوم، آزمایش خون، MRI، نمونه‌برداری و آنتی ژن ویژه پروستات، PSA، استفاده می‌شود.

نتایج این مطالعات در British Journal of Cancer و The Lancet منتشر شده است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)

  تمام مراکز گردشگری بازگشایی شد