برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تولید سوخت با استفاده از زباله اتمی

به گزارش پایگاه اینترنتی «فیز»، اورانیوم ضعیف شده (DU) یک محصول جانبی رادیواکتیو برجای مانده از فرآیند تولید انرژی هسته‌ای است. با توجه به نگرانی‌هایی که در مورد خطرات ناشی از این نوع اورانیوم برای سلامت وجود دارد، این ماده یا در تاسیسات پرهزینه انبار شده و یا از آن در ساخت تسلیحات ضد زره استفاده می‌شود.

حال محققان دانشگاه ساسکس موفق شدند با استفاده از کاتالیزوری حاوی اورانیوم ضعیف شده، اتیلن (آلکنی که در ساخت پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد) را به اتان (آلکانی که در تولید تعدادی از ترکیبات دیگر از جمله اتانول استفاده می‌شود)، تبدیل کنند.

این محققان با همکاری تیم‌هایی تحقیقاتی از دانشگاه تولوز فرانسه و دانشگاه هومبولت برلین کشف کردند که یک کاتالیزور ارگانومتالیک مبتنی بر اورانیوم ضعیف شده می‌تواند فرآیند اضافه شدن یک مولکول هیدروژن به پیوند دوگانه کربن-کربن در اتیلن را کاتالیز کرده تا اتان تولید کند.

کار این محققان دستاورد مهمی است که می‌تواند به کاهش بار سنگین ذخیره‌سازی بزرگ مقیاس اورانیوم خالی کمک کند و به تغییر آلکن‌های پیچیده‌تر منجر شود.

به گفته ریچارد لیفیلد از مولفان این پژوهش، توانایی تبدیل آلکن‌ها به آلکان‌ها یک واکنش شیمیایی مهم است و موفقیت در انجام آن به این معناست که ممکن است بتوانیم مولکول‌های ساده را به مواد شیمیایی عمومی (Commodity Chemical) مانند روغن‌های هیدروژنه و یا مواد پتروشیمی ارتقا دهیم که می‌توانند به عنوان یک منبع انرژی مورد استفاده قرار گیرند.

به گفته پژوهشگران تاکنون هیچکس به استفاده این چنینی از اورانیوم ضعیف شده فکر نکرده بود؛ اگرچه تبدیل اتیلن به اتان چیز تازه‌ای نیست اما نکته قابل توجه این پژوهش در آن است که این بار از اورانیوم برای این کار استفاده شده است.

  درج تاریخ مصرف، الزامی که به دست فراموشی سپرده می‌شود

جزئیات این مطالعه در مجله American Chemical Society منتشر شده است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس(