برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

۳ دغدغه‌ مهم دانش بنیان از زبان برگزیده جشنواره خوارزمی

امیر محمدزاده لاجوردی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا درباره چالش های پیش روی فعالیت های دانش بنیان در کشور، اظهار داشت: باید نحوه ارائه ایده محوری به درستی مشخص شود تا این ایده ها متناسب با نیاز کشور باشند.

وی در خصوص تیم سازی دانش بنیان ها نیز گفت: تیم باید ایده محوری را به سرانجام برساند در نتیجه تشکیل تیم بسیار مهم است. شاید در ابتدا به نظر برسد که افراد تیم باید صرفا فنی باشند اما در طول مسیر برای تامین هزینه ها نیاز به نیروهای غیرمتخصص برای برندینگ و بازاریابی احساس می شود.

محمدزاده لاجوردی عنوان کرد: با وجود پارک های علم و فناوری و مراکز رشد در دو سال اخیر در مرحله هایی دغدغه استقرار این تیم ها رفع شده است اما در گذشته نبود فضای لازم یکی از چالش های تیم های نوآور بود.

مدیر یکی از شرکت های مستقر در مرکز رشد فناوری های پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: بر این اساس پیشنهاد می شود در مراحل ابتدایی که درآمد شرکت ها زیاد نیست، در پارک های علم و فناوری مستقر شوند تا از یکسری از معافیت های مالیاتی استفاده کنند.

این برگزیده جشنواره بین المللی خوارزمی گفت: کمبود و تامین نقدینگی تیم ها از چالش های دیگر است. احتمال دارد در ابتدای کار تیم ها درآمدی برای تامین هزینه های محوری نداشته باشند اما با کمک صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی ریاست جمهوری تیم ها می توانند طرح خود را به معاونت علمی ریاست جمهوری برده تا پس از بررسی طرح به دو دسته دانش بنیان نوع یک و دو تقسیم شوند.

محمدزاده لاجوردی اظهار داشت: دانش بنیان نوع یک معافیت های بسیاری دارد و می تواند حمایت های مالی مناسبی را دریافت کند و این حمایت ها به صورت وام های قرض الحسنه برای ساخت نمونه اولیه محصول است که تا حدودی برای مدتی کوتاه هزینه ها و نقدینگی تیم را تامین می کند اما تامین هزینه ها با کندی بسیار زیادی همراه است.

  امکان بازرسی زمینی و هوایی با استفاده از سامانه سهنگ فراهم شد

وی عنوان کرد: پرداخت وام‌ها از یک تا یک سال و نیم به طول می انجامد. زمانی که می خواهیم ایده محوری پیاده سازی شود، اگر یک سال و نیم تامین هزینه زمان ببرد، مشکل نقدینگی به وجود می آید و ایده زمان طلایی خود را برای پیاده سازی از دست می دهد و حتی ممکن است رقبایی برای آن پیدا شود؛ بنابراین یکی از چالش هایی که در این حوزه علاوه بر کمبود نقدینگی وجود دارد، تاخیر در تامین و پرداخت تسهیلات است.

شناسایی بدافزارها با پلتفرم ایرانی

امین محمدزاده لاجوردی رتبه دوم پژوهش های کاربردی را برای طرح پلتفرم تحلیل بدافزار بیت بان را در سی و سومین جشنواره بین المللی خوارزمی کسب کرد.

وی در خصوص این طرح توضیح داد: طراحی و پیاده سازی یک پلتفرم و تحلیل بدافزار، یک فایل را در سطوح مختلف از لحاظ ماهیت فایل (بد افزار یا سالم بودن) مورد ارزیابی و تحلیل قرار می‌دهد.

محمدزاده لاجوردی عنوان کرد: در فرآیند تحلیل فایل، ممکن است ضدویروس مرکب قادر به شناسایی ویروس نباشد؛ بنابراین نیازمند تحلیل توسط متخصصان انسانی هستیم.

این برگزیده جشنواره بین المللی خوارزمی در این خصوص توضیح داد: یکی از چالش های موجود در این فناوری نبود گروه تحلیل در شرکت ها یا سربار مالی زیاد آنان در ایران است. برای حل این مشکل در این پلتفرم تمام تحلیل گران بدافزار در سراسر دنیا امکان ثبت نام، درج گزارش تحلیل فایل و دریافت مبلغ را دارند. به عبارت دیگر این پلتفرم بستری برای حضور و درآمدزایی تحلیلگران تهیه کرده است. در مرحله بعد منشا انتشار بدافزار مشخص می شود. در این بخش پروفایلی برای کانال های شبکه های اجتماعی همانند تلگرام تهیه و مشخص می شود که منشا انتشار بدافزار کجا بوده است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)