جعبه نوشته

کرونا سومین چالش بزرگ فعالان ترانزیت ایران

  • تاریخ : 4th ژوئن 2020
  • موضوع : مطالب جدید
  • بازدید : 227 views
  • نظرات : دیدگاه‌ها برای کرونا سومین چالش بزرگ فعالان ترانزیت ایران بسته هستند

دین محمد فیض محمدی روز دوشنبه افزود: کشورهای مختلف جهان به تناسب شرایط اقتصادی و میزان آسیب وارده ناشی از کرونا حمایت‌های مختلف و جامعی را از بنگاه‌های اقتصادی خود، سرمایه گذاران خرد و کسب و کارهای آسیب دیده به عمل آوردند.
وی ادامه داد: همه گیری ویروس کرونا بیشترین آسیب را به بخش زنجیره تأمین کالا زده است لذا نقش حمل و نقل در تأمین کالاهای اساسی و ارزاق عمومی، داروهای مورد نیاز، واردات کالاهای تولیدی، بخش های کشاورزی و معادن و صنایع کشور غیرقابل انکار است.

رییس کمیته ترانزیت انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: مشاغل و اصنافی که در حیطه خدمات قرار دارند در این بحران آسیب بیشتری دیده‌اند، حوزه حمل و نقل بین المللی و ترانزیت نیز در این گروه صنفی قرار داشته بنابراین اقتضا می‌کند با توجه به شرایط سخت حاکم، این بخش از حمایت همه جانبه برخوردار گردد و در این شرایط بیش از پیش نیازمند همدلی و همگامی حاکمیت با بخش خصوصی و مردم هستیم،  در غیر این صورت باید شاهد از دست دادن فرصت ها و رویارویی با مشکلات بیشتری باشیم.

وی افزود: دولتمردان باید در این رابطه گام های هوشمندانه بردارند، اهمیت اتخاذ تصمیمات و برنامه های منسجم تر برای غلبه بر اثرات بلند مدت بحران کرونا اکنون دوچندان شده است زیرا در امان ماندن از هزینه های سرسام آور روحی و مالی اقدامی موثر و فوری می‌طلبد.
فیض محمدی ادامه داد: گرچه قبل از وقوع بحران کنونی کرونا، حوزه ترانزیت و صنعت حمل و نقل با افت و ریزش مرتب سالیانه روبرو بود ولی با بسته شدن بیشتر مرزهای بین‌المللی از سوی کشورهای همسایه و عدم انجام عملیات حمل و نقل، آسیب جدی به فعالان این حوزه وارد شده است و تداوم و ماندگاری وضعیت کنونی، این بخش را با ورشکستگی مواجه خواهد ساخت.
وی گفت: به عنوان مثال مسدود شدن مرز بین‌المللی میرجاوه و بلاتکلیفی رانندگان، نگرانی شرکت‌ها و صاحبان کالا از زیان وارد شده، محموله و کانتینرهای تخلیه نشده، حق توقف و دیرکرد ارزی و ریالی کانتینرهای خطوط خارجی و داخلی، دپوی کانتینرها در بنادر و هزینه‌های مضاعف انبارداری و تصاعدی دموراژ کانتینرها وضعیت را بسیار پیچیده و نگران کننده کرده است.

  رییس اتاق بازرگانی فارس: فرآیند صدور مجوزهای کسب و کار کاهش یابد

رییس کمیته ترانزیت انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی افزود: حال بعد از گذشت بیش از ۲ ماه و باز شدن محدود مرز هنوز صدها کامیون در صف انتظار خروج از مرز و تخلیه کالا می باشند و این موضوع موجب اختلاف بسیار بین رانندگان، صاحبان کالا و شرکت های حمل و نقل و افزایش بدهی به خطوط کشتیرانی شده و اتکا به قاعده “فورس ماژور” هم در این گیر و دار موثر واقع نشده است.
وی ادامه داد: توقف‌ها با توجه به هزینه‌های سنگین نرخ کامیون در کشور نسبت به کشورهای منطقه روزانه هزینه‌ای معادل ۵۰ تا ۷۰ دلار برای مالکان کامیون‌ها به بار آورده و مجموعه تلاشگر این صنف را زمین‌گیر و مقروض نموده است.

فیض‌محمدی گفت: با توجه به خطر رکود و تعطیلی شرکت‌ها هم اکنون بیشترین دغدغه حفظ نیروهای انسانی با تجربه و آموزش دیده و جبران بخشی از حقوق و دستمزد کارکنان آنها می‌باشد.
وی در خصوص راهکار برون رفت از این بحران افزود: در جهت کاهش این آسیب ها، امروز بیش از هر زمانی نقش دیپلماسی فعال و سازنده در سطح عالی برای بازگشایی حداکثری مرزهای بین المللی با رعایت پروتکل‌های بهداشت جهانی بسیار ضروری و نیازمند اقدام آنی و فوری است، از جمله این حمایتها می‌توان به معافیت‌های مالیاتی و استمهال بدهی‌های بانکی اشاره کرد.

رییس کمیته ترانزیت انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی ادامه داد: بخش های مختلف حمل و نقل، انجمن ها و تشکل‌های مرتبط با حوزه حمل و نقل بین‌المللی نیز باید در راستای وظایف ملی، اجتماعی و حرفه ای خود در جهت کاهش زیان های وارده از شیوع کرونا گام بردارند که برای تحقق این امر نیازمند همکاری تنگاتنگ و خیرخواهانه هستند.

تاکنون ۱۵۴ هزار و ۴۴۵ نفر به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۸۱ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به هفت هزار و ۸۷۸ نفر رسیده است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)

ارسال دیدگاه جدید

نظرات برای این مطلب بسته شده است.

Sorry, the comment form is closed at this time.

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.