جعبه نوشته

• تاریخ : 14th جولای 2020
  • موضوع : مطالب جدید
  • بازدید : 89 views
  • نظرات : دیدگاه‌ها برای محققان ایرانی گونه جدید گیاهی معرفی کردند بسته هستند

تنوع زیستی ایران در دنیا کم نظیر است بطوریکه تاکنون نزدیک به هشت هزار گونه و زیر گونه گیاهی گزارش شده است. نزدیک به هزار و ۷۰۰ تاکسون بومی فلور ایران هستند که به عبارتی فقط در محدوده جغرافیایی مرزهای کشور پراکنش دارند.

به گزارش مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، دکتر علیرضا دولتیاری از متخصصان گیاه شناس این مرکز ملی گفت: یافتن گونه جدید در قلمرو گیاهان برای دنیا به دلیل حجم زیاد تحقیقات صورت گرفته و همچنین به دلیل نیاز به تخصص بالا کاری بسیار دشواری است. در نتیجه فعالیت میدانی و هرباریومی محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران یک گونه جدید از جنس پیاز (Allium) کشف شد.

وی ادامه داد: مطالعات مولکولی و فیلوژنی این کار با همکاری پژوهشگرانی از دانشگاه فردوسی مشهد و IPK آلمان انجام شد و در نهایت با فراهم کردن شواهد مورفولوژیکی، سیتولوژیکی، مولکولی و تبارشناسی گونه جدید گیاهی از جنس پیاز با نام Allium schisticola از ایران شرح و به عنوان گونه ای جدید برای دنیا در مجله معتبر بین المللی Phytotaxa چاپ شد.

این متخصص گیاه شناس افزود: جمع آوری، شناسایی، طبقه بندی و بررسی روابط فیلوژنی زمینه کاری همه پژوهشگران علوم تنوع زیستی است. گاهی اوقات نمونهای در طبیعت یافت می شود که با هیچ کدام از کلیدهای شناسایی موجود براساس داده های ریخت شناسی قابل شناسایی نیست.

دولتیاری افزود: در این شرایط محقق از دادههای کاریولوژیکی و مولکولی برای تعیین روابط فیلوژنی و حصول اطمینان از شک علمی خود استفاده میکند. چنانچه همه اطلاعات جدید بودن نمونه را  برای دنیای علم تایید نمایند، آنگاه محقق آن نمونه را به عنوان یک گونه جدید برای دنیا معرفی می کند.

دانشگاه اراک طرح بررسی علل خرابی کنتورهای ۱۲۵ هزار مشترک آب را آغاز کرد

این گونه جدید با کد IBRC P۱۰۰۹۹۸۴ و نمونه تیپ آن با کد هرباریومی ۳۳۸۵ در بانک گیاهی ثبت و نگهداری می شود.

ارسال دیدگاه جدید

نظرات برای این مطلب بسته شده است.

Sorry, the comment form is closed at this time.

به نکات زیر توجه کنید

• نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.