جعبه نوشته

مطالب جدید

دروس عمومی را چگونه بخوانیم + روش ها

یکی از مهم‌ترین مسایلی که شما عزیزان برای آمادگی در آزمون باید به آن توجه کنید این است که وقت مناسبی را به مطالعه دروس عمومی اختصاص دهید. خیلی از داوطلبان فکر می‌کنند که با یادگیری دروس اختصاصی و آمادگی کامل در این درس ها برای کنکور می‌توانند از دروس عمومی صرف نظر و رتبه خوبی هم کسب کنند. یکی از دلایل عدم مطالعه دروس عمومی این است که داوطلبان فکر می کنند وقتی را که می توانند برای مطالعه دروس اختصاصی داشته باشند خواندن دروس عمومی از آنها می‌گیرد، و نکته دیگر اینکه خیلی از آنها به علت ضعف در بعضی از دروس عمومی مثل عربی و زبان، به جای حل مشکل و یادگیری این درس ها با استدلالی غلط سعی می‌کنند با تمرکز بر درس هایی که در آن مشکلی ندارند خود را قانع کنند که نخواندن این دروس مشکلی برای آنان به وجود نخواهد آورد. باید به خاطر داشته باشید که نخواندن دروس عمومی اشتباه بزرگی است و باعث می شود تا داوطلبان دیگر براحتی بر شما پیشی بگیرند؛ پس حتماً به این نکته توجه کنید که برای موفقیت در کنکور به هیچ وجه از هیچ کدام از دروس عمومی غافل نشوید؛ زیرا خواندن دروس عمومی به شما این امکان را می دهد که احتمال قبولی شما در کنکور چند برابر شود؛ بنابراین، داوطلبان باید توجه کنند که بخشی از وقت خود را در این زمان باقی مانده به دروس عمومی و مطالعه آن اختصاص دهند. ضمناً آنان که تاکنون مطالعه دروس را جدی نگرفته‌اند، نباید ناامید باشند؛ زیرا مغز انسان توانایی هر کاری را دارد و ما فقط باید بخواهیم و باور کنیم که موفق می شویم.

توصیه ما در این خصوص این است که:

1- برای موفقیت در کنکور هم دروس عمومی و هم دروس تخصصی را باید خوب بخوانید و به دروس عمومی هم به اندازه کافی اهمیت بدهید و آنها را پشت گوش نیندازید.

2- در کنار دروس تخصصی، هر روز دو تا سه ساعت یا بیشتر را با توجه به میزان آگاهی و مهارتتان در دروس عمومی برای این دروس در نظر بگیرید. اگر شما مطالب را بتدریج خوانده و زمان های مناسبی را برای مرور آنها در نظر بگیرید، حتماً توانایی پاسخگویی سؤالات بیشتری را در کنکور خواهید داشت.

3- برای هر کدام از درس‌های عمومی برنامه‌ای داشته باشید و با حساب و کتاب پیش بروید و ببینید که با این روندی که پیش گرفته‌اید، آیا می توانید بموقع تا روز کنکور، دروس عمومی را نیز به پایان رسانده و آنها را مرور کنید؛ اگر نه، تغییراتی در برنامه‌تان ایجاد کنید.

4- مرورهای روزانه، هفتگی و ماهانه را در نظر بگیرید و تمامی مرورها را برای آخر کار و نزدیک کنکور باقی نگذارید؛ در این صورت، در آخر کار وقتی برای مرور سراغ کتاب می روید ممکن است که تمامی مطالب از یادتان برود. یک برنامه برای مطالعه دروس عمومی داشته باشید و یک برنامه برای مرور آنها. برای انجام این کار می‌توانید از ابزارهایی مانند جعبه لایتنر هم استفاده کنید.

5- از افرادی که کنکور را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند، مشورت بخواهید و ببینید که آنها برای زدن درصد بالایی در دروس عمومی چه روندی را پیش گرفته بوده‌اند.

نکات مهم یاگیری درس ادبیات

ادبیات از دروس با اهمیت، دارای ضریب بالا و بسیار رتبه آور می‌باشد؛ به همین دلیل، توجه کافی به این درس از اهمیت خاصی برخوردار است. این درس برای همه‌ گروه‌های آزمایشی به عنوان درس عمومی، ضریب بالایی دارد؛ با این حساب، می‌توان گفت که کسب نمره‌ پایین در دو درس ادبیات و معارف جبران‌ناپذیر است. سؤالات درس ادبیات معمولاً سخت هستند و حدود 50 درصد سؤالات را سؤالات دشوار تشکیل می‌دهد؛ در ضمن، طرح سؤال از متون خارج از کتاب درسی در قسمت‌های مختلف ( املا ء – آرایه‌های ادبی – زبان فارسی معنی و مفهوم ) به چشم می خورد.

بهترین راه تسلط بر لغت‌ها، یادگیری آنها در درون متن است؛ پس باید متن را با دقت بخوانید و زیر کلماتی که معنای آنها را نمی‌دانید خط بکشید و سپس معنای واژه های ستاره دار را از فرهنگ لغات در آورید و در حاشیه کتاب بنویسید و بار‌ها مرور کنید. سعی کنید تمام معانی را که در واژه نامه کتاب درسی در برابر هر لغت آمده است، یاد بگیرید و تنها به معانی اول کلمه بسنده نکنید. هنگام مطالعه کتاب درسی باید تمامی لغات و اصطلاحاتی را که از لحاظ معنایی و املایی اهمیت دارند، مشخص و در حاشیه کتاب یادداشت کنید و معنی لغات را حفظ کرده و با چند بار نوشتن و تمرین کلمات مهم املایی، دیکته آنها را یاد بگیرید. دانش­آموزان دقت داشته باشند که این کلمات مهم معنایی و املایی در تمام بخش­های کتاب اعم از متون، شعرها، تمارین و… یافت می­شوند. همچنین بعضی از واژه ها بیش از یک معنی دارند که دانش آموز باید به معانی مختلف آن توجه داشته باشد. برای مبحث املا، درس­های املایی کتاب زبان­ فارسی، و برای مبحث واژگان، واژگان ذکر شده در پایان کتاب نیز باید مورد توجه و مطالعه قرار گیرد.

لازم به ذکر است که معمولاً چند سؤال از لغت‌هاست. اشاره به تعداد سؤالات احتمالی در کنکور به این دلیل است که شما وقت خودتان را با موضوعاتی که در هر درس باید مطالعه کنید و اهمیت بیشتری دارد، تطبیق دهید.

سؤالات املاء معمولاً به شکل غلط املایی در یک متن یا چهار عبارت در چهار گزینه مورد سؤال قرار می‌گیرد. سؤالاتی که به صورت غلط املایی در یک متن پرسیده می‌شود معمولا ً دشوارتر هستند، و زمانی که املایی غلط از واژه های مشابه است پاسخگویی به سؤال دشوارتر می‌شود (حدود دو تا سه سؤال از املاء مطرح می‌شود).

یکی از بخش‌های مورد سؤال در کنکور، آرایه های ادبی است. از آنجا که تقریباً نیمی از سؤالات درس ادبیات به این بخش مربوط می­شود، دانش آموزان باید به طور جدی به این مقوله پرداخته و به نهایت تسلط در مباحث آن برسند و تنها راه پاسخگویی به این گونه سؤالات فقط آموختن درست آنها که شامل قالب شعری، بیان و بدیع و حفظ کردن است، می‌باشد. نکته‌ای که باید به آن اشاره شود این است که دو مقوله آرایه‌ها‌ی ادبی و معنا و مفهوم اشعار به هم وابسته هستند و هنگام مطالعه اشعار و متون باید هم­زمان هر دوی آنها را مد نظر قرار داده و هر یک را مکمل دیگری نمایید. برای پاسخگویی به سؤالات آرایه­ها­ی ادبی باید ابتدا تعریف ساده هر کدام از آرایه­ها را آموخته و هر آرایه را با یک مثال پرکاربرد و مشهور یاد بگیرید. هنگام مطالعه­ اشعار، باید هر آنچه از آرایه­ها به ذهنتان می­رسد یادداشت کنید. در این هنگام باید هم به معنای ظاهری ابیات و متون توجه کنید و هم بتوانید با نگاهی تحلیلی مفهوم بیت را عنوان کنید و بتوانید متون و اشعاری را که با هم قرابت دارند، مشخص کنید؛ پس برای تسلط بر مقوله­ قرابت معنایی باید مطالعه با نگاهی کل‌نگرانه صورت گیرد و دانش­آموز باید بتواند ابیات و متون مرتبط با هم را مشخص کند.

توجه کنید که برای یادگیری آرایه ها، نباید فقط نمونه های کتاب را حفظ کنید، بلکه به سؤالات و مثال‌های خارج از کتاب هم توجه کنید؛ به این دلیل که برخی سؤالات از خارج از کتاب طرح می‌شود. در کنکور بیش از یک آرایه در یک سؤال پرسیده می‌شود؛ مثلاً می‌گویند در کدام گزینه هر سه آرایه استعاره، تشبیه و تناسب وجود دارد و شما حتماً برای جواب دادن به سؤالات آرایه های ادبی باید بخوبی مفهوم آنها را بدانید (حدود سه سؤال از آرایه‌).
سؤالات تاریخ ادبیات، معمولا ً از قسمت‌هایی طرح می‌شود که بسادگی نمی‌توان به آنها پاسخ گفت؛ پس علاوه بر تاریخ ادبیات بالای درس‌ها، باید توضیحات و نام کتاب های مندرج در درآمد فصل‌های کتاب و همچنین فهرست اعلام پایان کتاب را بخوبی بخوانید و با روش تکرار یاد بگیرید؛ یعنی به جای اینکه برای آموختن تاریخ ادبیات یک فصل در یک نوبت، یک ساعت وقت صرف کنید، آن را در چهار نوبت 10 تا 12 دقیقه ای مطالعه کنید تا در حافظه شما بماند. دانش­آموز می­تواند با تهیه­ فلش کارت­هایی اطلاعات مربوط به هر کدام از نویسندگان و شاعران را ثبت کرده و این فلش­ها را به طور مرتب مرور کند. هر کدام از کارت‌ها به یک شاعر یا نویسنده اختصاص دارد و تمامی اطلاعات مربوط به شاعر در آن ثبت شده است.
دسته­بندی شاعران بر اساس مکتب ادبی یا دوره­ تاریخی نیز می­تواند به روند یادگیری سرعت بخشد. دانش‌آموزان باید علاوه بر تاریخ ادبیات­های موجود در متن کتاب، اعلام ذکر شده در آخر کتاب ادبیات فارسی را نیز به دقت مطالعه کنند. برای حفظ آثار شاعران نیز می توان از سر واژه ها استفاده کرد ( برای مثال، آثار نظامی را می توانید در واژه «ملخ ها» خلاصه کنید: مخزن الاسرار/ لیلی و مجنون/ خسرو و شیرین/ هفت پیکر/ اسکندرنامه).

در کنکور، حدود پنج تا شش سؤال از سؤالات ادبیات از زبان فارسی است. مباحث این کتاب به چهار بخش املا، نگارش، زبان­شناسی و دستور زبان تقسیم می شود. دو مقوله­ نگارش و زبان شناسی نیز حاوی متون حفظی هستند که با شیوه­ سایر دروس متنی( مرور پیوسته) باید مطالعه شوند؛ اما بیشترین تاکید طراحان آزمون سراسری بر مقوله دستور زبان است. برای تسلط یافتن بر مطالب این بخش ابتدا باید تعریف ساده هر کدام از دستور­ها و قواعد را یاد گرفته و سپس به تمرین این قواعد بر روی متن بپردازید؛ مثلاً برای تسلط بر مبحث ساختمان اسم، ابتدا باید انواع اسم را از لحاظ ساخت بشناسید و سپس ساخت اسم­های موجود در یک متن را مشخص کنید. برای تست زدن بهتر، کتاب را خط به خط بخوانید و تمام مثال ها و تعریف‌های آن را در نظر داشته باشید. از حفظ کردن قواعد صرف نظر نموده و کاملا ً آنها را یاد بگیرید و در متون متفاوت خارج از کتاب از آنها استفاده و تمرین کنید. برای جلوگیری از فراموشی، کتاب درسی و فیش برداری ها و خلاصه نویسی ها و تست های سال‌های گذشته را مرور کنید. از معنی و مفهوم نیز 8 تا 9 سؤال مطرح می‌شود؛ به همین دلیل سعی کنید تا آنها را هم خوب یاد بگیرد. باز هم تاکید می‌کنیم که ادبیات هم، مانند دروس تخصصی شما از اهمیت خاصی برخوردار است و کسب درصد پایین در این درس، به ضرر شماست.

دین و زندگی
پس از ادبیات فارسی، درس دین و زندگی، ضریب بالایی دارد و مهم‌ترین درس عمومی محسوب می‌شود؛ البته در آزمون سراسری، ضریب هر درس به تنهایی اهمیت آن را نشان نمی‌دهد، بلکه کیفیت رقابت داوطلبان در آن درس بر اهمیت و نقش آن تاثیر می‌گذارد؛ در این میان، درس دین و زندگی نقش جالبی دارد. معمولاً داوطلبان ابتدا این درس و سپس ادبیات را بهتر و بیشتر می‌خوانند؛ به همین جهت، میانگین نمره‌ قبول‌شدگان کنکور در این درس نسبت به سایر دروس عمومی بالاتر است و رقابت داوطلبان در این درس دشوارتر می‌شود؛ به‌طوری‌که کسب نمره‌ پایین‌ در این درس، شما را از آوردن نمره و رتبه‌ لازم برای رشته‌های مطلوب محروم می‌سازد.
همان گونه که اشاره شد، دین و زندگی از جمله دروسی است که اکثر داوطلبان در کنکور درصد پاسخگویی بالایی در آن دارند . اگر به یک سؤال پاسخ اشتباه دهید و به یک سؤال اصلا ً پاسخی ندهید، نزدیک به 10 تا 50 نفر در رتبه کل خود ضرر خواهید کرد؛ با این همه، شما با مطالعه فقط چند ساعت در هفته می توانید به درصد بسیار خوبی در این درس برسید. سؤالی که در اینجا پیش می آید این است که نحوه مطالعه صحیح، همراه با بازدهی بالا در درس دین و زندگی، چگونه است. برای پاسخ به این سؤال باید گفت که مباحث مطرح شده در معارف به سه دسته تقسیم می شود:

نکات مهم برای یادگیری درس دین و زندگی

1- احاطه بر مفهوم کلی و هدف درس، به علاوه تسلط بر متن درس؛
2- فهم آیات با تسلط کامل بر ترجمه ها و اهداف آنها؛
3- فهم هدف روایات، متن آنها و همچنین ارتباطشان با درس.

هر درسی، هدف خاصی برای خود دارد. ابتدا باید متن درس را با دقت بررسی کرد و پس از پایان درس، سؤالات مربوط به اندیشه و تحقیق یا تفکر در آیات و تطبیق های حذف نشده از آزمون سراسری را نیز مطالعه کنیم تا چیزی از قلم نیفتد.

نکته‌ مهم در یادگیری این درس، روش صحیح مطالعه هر بخش است. هنگام مطالعه متن درس، باید دقت کرد که سعی در حفظ کردن مطالب مانند امتحان نهایی نداشته باشید؛ پس هر بند یا پاراگراف مطالب مرتبط به بحث را به صورت مجزّا یا داخل کروشه، دسته بندی کنید، آن جمله یا مطلب را مطالعه کنید و سپس در یک زمان کوتاه، آن نکته را تجسّم کنید. توجه داشته باشید که براحتی از جزء به کل می‌توان رسید و اگر زمانی نیاز به چینش این مطالب کنار یکدیگر باشد، شما تسلط لازم را دارید؛ در عین حالی که اگر نکته یا لغت مهمی در اثنای آن کروشه یا پرانتز، وجود داشته باشد، با نکته برداری، کاملاً در ذهن می ماند، و اگر سؤال به صورتی جدا از متن کتاب طرح شود، با این روش براحتی قابل پاسخگویی است. توجه داشته باشید که محور کار حتماً باید کتاب درسی باشد. قبل از تسلط به مفاهیم کتب از هر گونه بررسی تستی جداً خود‌داری کنید. مهم‌ترین قسمت سؤالات دین و زندگی در آزمون سراسری، بخش « آیات» است. باید به این نکات توجه کنید:

1- ابتدا باید آیه را با ترجمه آن خواند و بر آن تسلط پیدا کرد؛
2- باید مفهوم مرتبط با آن آیه را فرا گرفت؛ به طوری که بتوان تشخیص داد کلیت آیه یا هر کدام از اجزای آن به چه نکته ای اشاره دارند؛
3- توجه به ارتباطات آیات یا تیتر با آن موضوع و ارتباط با آیات و روایات هم مفهوم و حتی ارتباط با اشعار نیز، قسمت بسیار مهم این دسته، نکات و سؤالات است؛
4- در مورد آیات قرآنی، نام سوره‌ها باید حفظ شود؛
5- خط به خط دروس این کتاب مهم هستند. از روش های خوب مطالعه این درس، توجه به پاورقی و خط کشی و علامت ستاره یا پر رنگ کردن نکته های مهم است؛
6- توجه به تمامی آیات کتاب ( ستاره دار و غیر ستاره دار ) و ترجمه کلی و حدودی لغات عربی هر آیه لازم است؛
7- هنگام حفظ هر آیه باید به تیتر بالای آن پاراگراف و سر فصل ها توجه کافی شود؛
8- به اشعار مطرح شده کتاب و مفهوم کلی آن توجه شود؛
9- توجه به پاورقی‌های کتاب، بخصوص نویسنده کتاب‌ها، بسیار مهم است. بهتر است که تست‌های این درس را دو یا سه روز بعد از مطالعه انجام دهید؛
10- پیشنهاد می‌شود که برای شروع، دین و زندگی3 را مطالعه کنید و در ادامه، مطالعه دین و زندگی 2 را که به علّت فاصله گرفتن از سال دوم دبیرستان، نیاز به بررسی دارد.

زبان انگلیسی
یکی از درس‌های بسیار مهم آزمون سراسری که تا پایان تحصیلات تکمیلی هم همراه دانشجویان است، درس زبان انگلیسی است. با وجود اهمیت فراوان این درس، عده بسیاری از دانش آموزان و داوطلبان در یادگیری آن دچار مشکل هستند؛ گرچه برخی دیگر از داوطلبان نیز هستند که در زبان‌های خارجی و پاسخگویی به سؤالات آن تبحر دارند و وجود این دسته از داوطلبان باعث می‌شود که گروه دیگر نیز برای بهتر کردن رتبه خود مجبور به خواندن این درس و پاسخگویی مطلوب آن در آزمون شوند. یادگیری زبان فرایندی طولانی مدت است و داوطلب باید از مدت ها قبل، آمادگی خود را در این درس بالا ببرد، اما مطالعه این بخش می تواند تا حدودی، داوطلبان را برای موفقیت در آزمون در این مدت باقی مانده کمک کند. تعداد سؤالات کنکور در این درس 25 سؤال یعنی 100 تقسیم بر 25 = 4 است؛ پس پاسخگویی به هر سؤال 4 درصد شما را جلو می‌اندازد.

نکات مهم برای یادگیری بهتر کتاب زبان:

1- سعی کنیم واژه را در جمله معنی کنیم؛ آن‌قدر که برایمان در ترجمه‌ آن جمله، سؤالی پیش نیاید؛ به عبارتی ترجمه‌ لغت به لغت نشده تا مفهوم کلی از جمله گرفته شود؛ به طوری که بتوانیم رابطه‌ بین جمله و گزینه را درک کنیم.
2- بخشی از جمله را که برایمان مهم به نظر می‌رسد یادداشت کنیم.
3- قواعد هر درس را با یک مثال بنویسیم و آن را نمونه‌ای برای جملات دیگر بدانیم. موارد خاص در بخش گرامر را نیز در محل دیگری یادداشت کرده و در صورت لزوم به آن رجوع می‌کنیم.
4- انتخاب درست کتب کمک ‌آموزشی، بسیار مهم است.
5- بخش reading هر درس را باید چندین بار خواند و ارتباط اجزای جمله را با یکدیگر شناخت و ترجمه ساده‌ای از هر جمله را در ذهن داشت.
6- مرور و بازگشت به متونی که مشکل هستند یا قواعدی که فراموش می‌شوند و یا لغاتی که معانی مجازی دارند، بسیار ضروری است.
7- دو بخش گرامر و لغت، بسیار راحت هستند و با دقت می‌توان از عهده‌ آنها برآمد؛ اما برای بخش cloze passage و reading comprehension باید برنامه‌ای خاص اتخاذ کرد. بخش گرامر تقریباً 100 ‌در‌صد از مطالب کتاب است و در بخش لغت، می‌توان بیش از 80 ‌درصد آن را در چارچوب کتاب جست و جو نمود و شاید 20 درصد آن خارج از درس ‌باشد که داوطلبان با میزان مهارتی که در امر ترجمه‌ متون دارند، هر یک به نحوی با آن رو‌برو می‌شوند. لازم به ذکر است که در سال‌های اخیر، بیشترین تاکید روی لغت و درک مطلب است؛ پس داشتن دایره لغات وسیع، ضروری ترین توصیه ما به شماست؛ به همین دلیل، یادگیری روزانه 15 تا 30 لغت را در برنامه مطالعاتی خود جای دهید؛ بدین ترتیب تا زمان کنکور، شما لغت‌های زیادی را فرا گرفته‌اید. توصیه می‌شود که برای انجام این کار حتماً از جعبه «لایتنر» استفاده کنید.
8- در خصوص درک مطلب، باید مطالبی را در راستای متون کتاب فراهم کنیم و سعی کنیم که منظور نویسنده را در هر پاراگراف بفهمیم. معمولاً جمله‌ اول هر پاراگراف، نظر اصلی نویسنده است. به طور کلی، وقتی یک مطلب را می‌خوانید، ابتدا سعی کنید بدانید که متن به چه صورت نوشته شده است؛ یعنی موضوعی را که می‌خوانید، علمی، تاریخی، اجتماعی، تربیتی و یا مثلاً آموزشی است یا اینکه داستانی را که می‌خوانید، توصیفی است یا تشریحی یا اینکه نوشته، شباهتی به متون قبلی دارد یا نه. گاهی اوقات یک واژه‌ کلیدی تقریباً کل مطلب را به ما می‌گوید. در ابتدا که متن‌خوانی می‌کنید، سعی کنید معنی کلی جمله را بفهمید و تلاش نکنید که حتماً معنی همه‌ واژه‌ها را بدانید یا لغت‌ها را ترجمه کنید. بدانید که سؤالات چهار‌ جوابی درک مطلب، تماماً در متن وجود دارد و شما با ارتباط دادن صحیح معنی بخشی از جمله‌ متن با گزینه‌های مربوط، می‌توانید به گزینه‌ درست برسید.

9- بهتر است که در ابتدا با متون ساده و کوتاه و بدون توجه به سؤالات آن شروع کنید و فقط سعی کنید تا حدودی مفهوم داستان را درک کنید. بعد از مدتی می‌توانید به سؤالات مربوط به متن نیز رجوع کنید.
10- در مورد passage cloze باید گفت که ابتدا بدون توجه به گزینه‌های داده شده، متن را بخوانید تا مفهوم کلی مطلب را بگیرید و بعد با توجه به گزینه‌های داده شده و لغاتی که در اطراف محل نقطه‌چین است، سعی کنید با در نظر گرفتن پیکره‌ معنایی واژه‌ها، بهترین گزینه را انتخاب کنید.
11- چه در متون درک مطلب و چه در متون cloze، بعد از بررسی جواب درست، بار دیگر به متون رجوع کنید و سعی کنید که ارتباط صحیح و منطقی بین جواب و جمله‌ مربوط در متن را بیابید.
12- در مجموع به خاطر داشته باشید که اگر می‌خواهید در کنکور و در درس زبان موفق شوید، حتماً باید مهارت متن‌خوانی و توانایی ترجمه‌ جمله را تقویت کنید و کسب این مهارت فقط با کار مستمر و رجوع به متون متعدد در کسب یک شیوه‌ ممتاز و ایده‌آل برای رو‌برو شدن با هر متنی، امکان‌پذیر است.

نحوه مطالعه کتاب زبان عربی

عربی به عنوان یک درس عمومی برای همه‌ گروه‌های آزمایشی ضریب قابل توجهی دارد. میانگین نمره درس عربی قبول‌شدگان کنکور در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی 38/18 درصد، علوم تجربی 06/15، علوم انسانی 32/12، هنر 92/8 و زبان‌های خارجی 04/20 درصد است. درس عربی، پایین‌ترین نمره را در میان دروس عمومی دارد. تنها در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی و تا حدی علوم تجربی رقابت در این درس جدی‌تر و حتی شدید‌تر از درس ادبیات است. نکته‌ جالب در مورد درس عربی آن است که این درس هرچند نسبت به درس‌های ادبیات و معارف ضریب کمتری دارد، اما به علت ضعف عمومی داوطلبان، هر نمره آن به مقدار بیشتری نمره‌ تراز شما را افزایش می‌دهد.
وضعیت رقابت در درس عربی به گونه‌ای است که نمره‌ پایین آن تا 3/33 درصد مشکل زیادی ایجاد نمی‌کند، اما نمره بالاتر از 75 درصد بشدت در افزایش تراز و رتبه عمومی داوطلبان مؤثر است.
در درس عربی نزدیک به 80 درصد پرسش ها از قواعد و دستور زبان عربی مطرح می‌شود و بقیه از ترجمه لغات و متون عربی و…. است. به بخش لغت آموزی در این درستوجه داشته باشید. با لغت آموزی خوب در این درس، در زمان می توانید صرفه جوییکنید و همچنین این عمل دقت شما را در قسمت های دیگر عربی افزایش خواهد داد.

 پاسخ‌دهی موفق به سؤالات این درس در کنکور :

1- درس عربی را پیوسته بخوانید؛ یعنی هرگاه شروع به مطالعه نمودید تا زمان کنکور این مطالعه را ادامه دهید؛
2- از کتاب عربی به هیچ عنوان غافل نشوید؛ پس به متن درس مراجعه نموده و قواعدی را که فرا گرفته اید در متن اجرا نمایید؛
3- ابتدا باید قواعد هر درس را از روی کتاب و جزوه مدرسه بخوانید؛
4- تمرین‌های هر درس را بدون نگاه کردن به پاسخ‌ها حل ‌کنید و تک تک آنها را در طول حل کردن معنی ‌کنید؛
5- بعد از یادگیری قواعد، متن آن درس را خط به خط بخوانید و جملات را تجزیه و تحلیل و معنی کنید؛
6- از قواعد درس عربی خلاصه برداری کنید تا در موقع لزوم نیازبه رجوع مکرر به کتاب نداشته باشید و علاوه بر آن بتوانید آنها را براحتی مرورکنید؛
7- با توجه به اهمیتی که در سال های اخیر به ترجمه و درک مطلب در این درس داده شده است، تک تک تمرین های درس را ضمن حل کردن معنی کنید؛
8- ترجمه و درک مطالب هم چون انگلیسی به ارتقای توانایی شما در پاسخگویی به تست ها کمک شایان توجهی می کند و جعبه یادگیری «لایتنر» در این درس، کمک بسیار خوبی به منظور فراگیری در این زمینه است؛
9- سعی کنید معنی کلمات را در جمله یاد بگیرید تا بهتر در ذهن بماند و به رموز ترجمه که در کارگاه ترجمه وجود دارد توجه کنید؛
10- از لغات و اصطلاحات مشکل فیش برداری کنید و آنها را به دفعاتمرور کنید؛
11- در این درس به اعرابکلمات (منصوب، مرفوع، مجرور و مجزوم) دقت ویژه‌ای داشتهباشید؛
12- بررسی تست‌های فراوان در این درس به یادگیری و به یادسپاریشما کمک فراوانی می‌کند. در این زمینه می توانید از تست‌های آزمون سراسری و دانشگاهآزاد استفاده کنید؛ بخصوص از پرسش‌هایی که در سال‌های اخیر مطرح شده اند. سعی کنید که در هنگام تست‌زنی یا در هنگام بررسی تست‌ها، چهار گزینه را (حتی گزینه‌های غلط را) با بیان دلیل اشتباهات آنها مورد بررسی قرار دهید. با انجام این کار، شما عملاً چهار تست را حل کرده‌اید نه یک تست؛
13- تست های عربی را به صورت ترکیبی بزنید، نه به صورت طبقه بندی شده؛ به عنوان مثال، وقتی شما در حال زدن تست مجرورات هستید، مسلما ً ناخودآگاه گزینه‌ای را که کسره دارد انتخاب می‌کنید و متوجه نمی شوید که آن درس را خوب یاد گرفته‌اید یا نه؛
14- در زمان حل تست، تک تک گزینه‌ها و سؤالات را معنی کنید؛ حتی اگر آن تست، ربطی به ترجمه نداشته و فقط قواعد را در نظر داشته باشد؛
15- به بودجه بندی سؤالات کنکور در این درس توجه کنید.

منبع : konkur.in

ثبت نام پذیرفته‌شدگان نهایی کدرشته محل های مرحله پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی سراسری (بهمن ماه ) سال ۱۳۹۹ دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی از امروز آغاز می شود.

متقاضیانی که اسامی آنان به عنوان پذیرفته‌شده نهایی کدرشته محل های اعلام شده از سوی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در مرحله پذیرش صرفاً براساس سوابق تحصیلی سراسری (بهمن ماه) سال ۱۳۹۹ اعلام شده است برای اطلاع از زمان دقیق ثبت‌نام و مدارک مورد نیاز و نحوه انجام مراحل ثبت نام از امروز  شنبه مورخ ۲۰ دی به درگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه و یا موسسه آموزش عالی محل قبولی خود مراجعه کنند.

همه پذیرفته‌شدگان باید حداکثر تا تاریخ ۳۱ شهریور دارای مدرک دیپلم نظام‌ قدیم آموزش متوسطه، پیش‌دانشگاهی نظام آموزشی سالی واحدی یا ترمی واحدی، دیپلم نظام آموزشی جدید (نظام آموزشی ۳-۳-۶) و یا مدرک کاردانی (فوق‌ دیپلم) باشند، در غیر این صورت مجاز به ثبت‌نام نخواهند بود.

‌ پذیرفته‌شدگان دوره روزانه این مرحله خواه در رشته قبولی ثبت‌نام نمایند و یا ننمایند حتی با دادن انصراف قطعی از تحصیل مجاز به ثبت‌نام و شرکت در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ به منظور انتخاب رشته‌های دوره روزانه نخواهند بود.

همه پذیرفته‌شدگان باید در زمان مقرر نسبت به ثبت‌نام خویش اقدام نمایند. عدم ثبت‌نام در زمان مقرر به منزله انصراف قطعی از تحصیل آنان تلقی خواهد شد.

پذیرفته‌شدگان مندرج در این اطلاعیه که قبلاً در یکی از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در ردیف پذیرفته شدگان نهایی قرار گرفته‌اند مطابق ضوابط، قبولی قبلی آنان لغو  شده و باید منحصراً در رشته قبولی جدید به تحصیل بپردازند.

همچنین این دسته از متقاضیان لازم نیست از محل قبولی قبلی خود انصراف دهند، بلکه با آنان همانند دانشجوی انتقالی رفتار خواهد شد و توسط موسسه محل قبولی مندرج در این اطلاعیه، مدارک ثبت‌نامی افراد از محل قبولی قبلی آنان درخواست می شود.

منبع: ایسنا

داوطلبان پذیرش در دوره بدون آزمون کاردانی نظام جدید نیم سال بهمن ماه ۹۹ که قصد تحصیل در دانشگاه های فنی و حرفه ای و موسسات غیردولتی غیرانتفاعی دارند، از امروز – یکشنبه ۱۴ دی ماه – با مراجعه به درگاه سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی اینترنتی www.sanjesh.org نسبت به ثبت نام اقدام کنند. این مهلت تا چهارشنبه ۱۷ دی ماه ادامه دارد.

با توجه به مصوبه بیست و چهارمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو، مقرر شد برای ظرفیت خالی مانده رشته های تحصیلی آزمون کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه ای و موسسات آموزش عالی غیردولتی-غیرانتفاعی سال ۱۳۹۹ پذیرش از طریق سوابق تحصیلی (معدل کل دیپلم) برای نوبت بهمن ماه انجام شود.

پذیرش در این مرحله بر اساس ظرفیت خالی مانده رشته محل‌های نیم سال اول و نیم سال دوم مرحله مهرماه انجام می شود. بنابراین در فهرست رشته محل‌های این مرحله، رشته محل‌هایی با پذیرش در نیمسال اول و دوم (مطابق پذیرش مهرماه) مشاهده می‌شود. اما در این مرحله تفاوتی در انتخاب رشته محل نیمسال اول یا نیمسال دوم وجود ندارد و شروع به تحصیل پذیرفته شدگان از نیمسال دوم سال تحصیلی (بهمن ماه) خواهد بود.

شرایط و ضوابط پذیرش دانشجو

هر متقاضی مجاز است با توجه به رشته تحصیلی، یکی از کد رشته‌های امتحانی متناسب با دیپلم خود را که در جدول شماره چهار دفترچه راهنمای ثبت‌نام مندرج در درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش مشخص شده است، انتخاب کند.

متقاضیانی که به هر دلیل در رشته‌ای غیر از رشته متناسب با دیپلم خود در این مرحله از پذیرش ثبت‌نام و انتخاب رشته کرده و پذیرفته شوند، قبولی آنان در هر مرحله‌ای از تحصیل که باشند «لغو» تلقی و حق هیچ گونه ادعایی ندارند.

به گزارش ایرنا، پذیرش بدون آزمون کاردانی نظام جدید یک بار در تابستان امسال انجام و نتیجه نهایی آن در مهرماه اعلام شد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، میثم ابراهیمی نژاد رفسنجانی دانش آموخته دکترای این دانشگاه و مجری طرح «انتخاب روش بهینه ساخت با رویکرد ردپای کربن در ساختمان های شهر تهران» گفت: دانشمندان، تغییرات آب و هوایی را که اثرات اقتصادی و اجتماعی آن آشکار شده است، ناشی از افزایش بی رویه تولید گازهای گلخانه ای در ۱۰۰ سال اخیر می دانند.

وی ادامه داد: صنعت ساختمان یکی از پرمصرف تری صنایع در مصرف انرژی و تولید گازهای گلخانه ای است. ایران به عنوان یکی از ۱۰ کشور اصلی تولید کننده کربن در جهان است. نقش ساختمان ها در مصرف انرژی و ایجاد تبعات زیست محیطی از یک طرف و تعهد بین المللی ایران در کاهش گازهای گلخانه ای از طرف دیگر، علل اصلی انجام این پروژه بوده است.

این محقق افزود: این تحقیق با مقایسه هزینه و ردپای کربن هریک از روش های ساخت در کنار سایر معیارهای کلیدی تصمیم گیری مانند کیفیت و سرعت ساخت، ضمن شناسایی روش های سازگار با محیط زیست، هزینه انتخاب روش ساخت سازگار با محیط زیست را نیز برآورد کرده است.

ابراهیمی نژاد عنوان کرد: این تحقیق نشان داد اتخاذ رویکردهای سازگار با محیط زیست لزوما به معنای افزایش هزینه نیست.

وی با بیان اینکه نبود اطلاعات ساختاریافته در پروژه ها از معضلات اصلی این پژوهش بود، گفت: در صنعت ساخت، موضوع ردپای کربن برای بسیاری ناآشنا است و باید از طریق مصرف انرژی به موضوع نزدیک شد. از طرفی اطلاعات نیز بطور ساختارمند ثبت نمی شود و دسترسی و استخراج داده های مورد نیاز بسیار دشوار است. همچنین بیشتر داده های مورد نیاز باید از طریق خبرگان پیگیری شود.

ابراهیمی نژاد گفت: یک نرم افزار تصمیم گیری در این خصوص تهیه شده و در حال گسترش معیارهای تصمیم گیری از جمله زیست محیطی آن هستیم. یافته های این پژوهش در خصوص روش های ساخت سازگار با محیط زیست می تواند به عنوان یک فصل به استاندارد  بین المللی LEED  در زمینه کاهش مصرف انرژی اضافه شود.

وی درباره ویژگی های طرح گفت: از ویژگی های این طرح، ارزیابی همه جانبه و معرفی روش های ساخت سازگار با محیط زیست برای ساختمان است که می تواند در کاهش ردپای کربن در صنعت ساخت بسیار موثر باشد.

این محقق با بیان اینکه این کار برای اولین بار در ایران انجام شده است، گفت: این اولین پژوهشی است که تصمیم گیری در خصوص انتخاب روش ساخت بهینه را به کمک مدل سازی شیء گرا و با استفاده از اطلاعات فازی انجام داده است. پژوهش های قبلی خارجی به روش ساخت بطور جامع نپرداخته بودند و رویکرد آنها تصمیم گیری و انتخاب نبوده است.

ابراهیمی نژاد درخصوص کاربردهای این پروژه گفت: نتایج این پژوهش از طریق کمی سازی و اندازه گیری پارامترهای کلیدی تصمیم گیری مانند هزینه و ردپای کربن، در تدوین سیاست های حمایتی در راستای کاهش گازهای گلخانه ای در صنعت ساخت و مسکن موثر است.

به گزارش ایرنا، وزارت نیرو و سازمان محیط زیست کشور به عنوان متولیان و پیشگامان اصلی کاهش گازهای گلخانه ای کشور می توانند از این طرح بهره برداری موثر کنند.

اساتید راهنمای این طرح اقبال شاکری، عبدالله اردشیر و استاد مشاور این پروژه فاضل زرندی اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر بودند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)

به گزارش ایرنا،  این آیین معنوی با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی و قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید و مداحی ذاکران اهل بیت(ع) در وصف شهدای هشت سال جنگ تحمیلی، مدافعان حرم و به ویژه حاج قاسم سلیمانی به عنوان سیدالشهدای جبهه مقاومت در قطعه ۲۶ گلزار شهدای بهشت زهرا (س) بر سرمزار شهید منصور ستاری و سایر همرزمانش برگزار شد.

سورنا ستاری فرزند ارشد شهید منصور ستاری در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بزرگترین شاخصه شهید ستاری دانش و توانایی بالا در پیاده سازی طرح ها و ایده های ذهنی‌اش بود که موجب موفقیت های بسیار زیادی برای ارتش جمهوری اسلامی ایران شد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه شهید منصور ستاری ابداعات و نوآوری های زیادی در حوزه ساخت هواپیما و قطعات آن داشت، خاطرنشان کرد: اعتماد به نفس بالا، قدرت بالای پیاده سازی تصورات ذهنی و استفاده درست از منابع و نیروی انسانی از دیگر شاخصه های این شهید بزگوار بود.

ستاری اضافه کرد: اقدامات شهید ستاری در علمیات والفجر هشت از جمله نوآوری های و استفاده درست از منابع و نیروی انسانی بود که موجب پیروزی رزمندگان اسلام شد.

وی در پایان ضمن تشکر از فرماندهای ارتش به ویژه نیروی هوایی برای برگزاری مراسم بزرگداشت شهید منصور ستاری، افزود: اینکه هنوز هم پس از ۲۶ سال یاد و خاطره شهید ستاری و همرزمانش فراموش نشده است نشان از توجه بالای مسئولان نظام کشور به جایگاه شامخ شهیدان است.

به گزارش ایرنا، منصور ستاری در ۱۵ دی سال ۱۳۷۳ در سانحه سقوط هواپیما در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان به همراه افسران بلندپایه نیروی هوایی، یاسینی (معاون هماهنگ‌کننده و رئیس ستاد نیروی هوایی)، مصطفی اردستانی (معاونت عملیات نیروی هوایی)، احمد شجاعی، رزاقی، خلبان جم منش کمک خلبان، ریاحی، شریفی مسئول دفتر ستاری، «خلبان جمشیدی خلبان پرواز، «سنایی»، محتشمی افسر و گارد همراه، محسنی افسر و گارد همراه، و «پورزادی» به درجه شامخ شهادت رسیدند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)

به گزارش ایرنا، امروزه در حالی که در بسیاری از خانه‌ها وسایل فلزی، چینی و پلاستیکی جایگزین ظروف سفالی و مسی شده اما هنوز هم در برخی از خانه‌ها وسایل چوبی زینت‌بخش فضای داخلی هستند هر چند این حضور بیشتر به صورت دکور و برای تلفیق دنیای مدرن با دنیای سنتی است.

وجود وسایل چوبی و کاربردن آن در آشپزخانه، سابقه‌ای دیرینه دارد اما کم‌کم نسل‌های جدید میانه خوبی با این وسایل و ابزارهای چوبی نداشته و بیشتر ظروف و وسایل پلاستیکی و فلزی را ترجیح داده‌اند این در حالی است که ابزار چوبی در مقایسه با وسایل پلاستکی کمترین آسیب را به سلامتی افراد وارد می‌کنند.

هنوز هم شاید برخی سبدها، دمکش و آبکش‌های ساخته شده از چوب را که روزی مادران هنگام کار در آشپزخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌دادند به یاد دارند و طعم و بوی پلو قبل از دم‌کشیدن روی آبکش‌های چوبی هنوز از خاطره‌ها نرفته است.

در این تغییر و تحولات رفتاری، تنها وسایل چوبی نیستند که از اذهان دور شدند بلکه سازندگان و هنرمندان این صنایع دستی نیز از سوی جامعه به فراموشی سپرده شدند.

یکی از این هنرمندان قدیمی و پیشکسوت در شهرستان مهاباد استاد “پیروت امینی‌آذر” نام دارد وی که به استاد “پیروت مشهور است و اکنون “۶۵ بهار از عمرش را سپری کرده از ۱۵ سالگی نزد یکی از استادکاران منطقه، سبدبافی را فرا گرفته و تاکنون به این حرفه مشغول است.

برای دیدار و بازدید از کارگاه کوچک این هنرمند سبدباف راهی یکی از مناطق حاشیه شهر مهاباد شدم و در خیابان “مولوی شرقی” این شهر در کوچه‌ای بن‌بست که منزل استاد “پیروت” در آن حوالی بود به پرس‌وجو پرداختم.

استاد “پیروت امینی‌آذر” به همراه همسرش “هاجر اقدسی” در طبقه هم‌کف خانه‌ای نوساز زندگی می‌کنند و در قسمت ورودی خانه که حالت پارکینگ داشت، سبدبافی می‌کند و سبدها را در همان کارگاه کوچک می‌سازد و می‌فروشد و مازاد آن را به هفته بازار مهاباد یا فروشگاه‌های صنایع دستی می‌برد؛ در زبان محلی کُردی به سبد “سه‌له” می‌گویند.

استاد “پیروت” در قسمتی از پارکینگ مشغول سبدبافی بود، چند سبد بافته شده در اندازه‌ها و با کاربردهای متفاوت، در قسمت دیگر شاخه‌های بریده شده (ترکه‌ها) بید در رنگ‌های مختلف و بخاری گازسوزی که گرمابخش کارگاه بود از دور خودنمایی می‌کردند.

استاد “پیروت” در قسمتی از کارگاه پشت به دیوار مشغول بافتن سبدی کوچک بود و وقتی فهمید صدای رادیو اجازه نمی‌دهد که به خوبی متوجه حرف‌های استاد شوم، صدای رادیو را کم کرد و گفت: متولد سال ۱۳۳۵ روستای “ایل‌تیمور” مهاباد هستم و در سن جوانی حدود ۱۵ ساله نزد یکی از استادکاران این حرفه به نام استاد “رسول” سبدبافی را فرا گرفتم و از آن موقع تاکنون مشغول این کار هستم و از این راه امرا معاش می‌کنم.

وی اضافه کرد: برای چیدن شاخه‌های جوان (ترکه) بید به رودخانه‌ مهاباد و سرشاخه‌های رودخانه سمینه رود در روستاهای “کاولان”، “کولتپه”، “کیتکه” و “قزلوی” می‌روم و گونه‌های بید مرغوب را پیدا و آنها را هرس می‌کنم.

هرس درختان بید هیچ زیانی به آنها نمی‌رساند بلکه برای آنها مفید هم هست و باعث می‌شود به جای رشد شاخه‌های اضافی تنه درخت بزرگتر شود

وی افزود: هرس درختان بید هیچ زیانی به آنها نمی‌رساند، بلکه برای آنها مفید هم هست و باعث می‌شود به جای رشد شاخه‌های اضافی تنه درخت بزرگتر و ارتفاع آن بیشتر شود.

استاد “پیروت” گفت: البته امکان چیدن شاخه‌های (ترکه‌ها) بید تنها در اواخر پاییز تا اوایل بهار وجود دارد و در بهار چون برگ درختان رشد می‌کند امکان برداشت وجود ندارد و در این بازه زمانی سبدبافی را تعطیل می‌کنم و دوباره در فصل پاییز این کار را از سر می‌گیرم.

وی اضافه کرد: علاوه بر بید شاخه (ترکه) درختان دیگری مانند ارغوان، آلبالو و هر درختی که شاخه‌های نرم داشته باشد برای سبدبافی کاربرد دارد و می‌تواند از آن استفاده کرد اما با توجه به اینکه درخت بید از سایر درختان بیشتر و چوب آن به نسبت نرم‌تر است از آن استفاده می‌کنم. 

استاد “پیروت” درخت بید را خوب می‌شناسد و می‌گوید که پنج نوع بید شامل بید سور (قرمز)، بید ره‌شه (سیاه)، زرده بید، بید لاوین و شوره بید (بید زینتی) وجود دارد که تنها رقم آخر به دلیل استحکام کم برای سبدبافی مناسب نیست.

وی با اشاره به اینکه در طول فصلی که سبدبافی انجام نمی‌دهم، علاوه بر فروش سبدها در بازارهای مختلف از جمله جمعه بازار و تاریکه بازار مهاباد حضور پیدا می‌کنم افزود: در این بازارها نیز ضمن فروش سبدها، مشتریان جدیدی برای سبدها پیدا می‌کنم.

سبدها اشکال مختلف و کاربردهای متفاوت دارد

یکی از جذابیت‌های کارگاه سبدبافی استاد “پیروت “تنوع در نوع سبدها و اندازه‌های مختلفی بود که هر کدام از آنها به گفته استاد کاربرد متفاوتی دارد و برای کارهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استاد”پیروت” اشاره به سبدهای مخصوص و پهن کارگاه کرد و گفت: این نوع سبد در زبان محلی به آن “سه‌له” می‌گویند و در گذشته که آبکش۲های فلزی و پلاستیکی نبود از آن به عنوان آبکش برنج و حبوبات استفاده می‌کردند و علاوه بر آن برای خشک کردن میوه‌های مختلف از جمله زردآلو و خشک کردن سبزیجات و درست کردن کشک هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با شاره به اینکه این نوع سبد مخصوص و دایره‌ای است و قطر آن ۷۰ تا ۹۰ سانتی‌متر است افزود: خانواده‌های قدیمی از “سه‌له” به عنوان وسیله برای برپایی خان (سفره) یک و ۲ نفری هم استفاده می‌کردند و با توجه به اندازه پهنی که دارد بسیار مناسب است و به خاطر اینکه وزن کمی دارد جابجایی آن بسیار راحت است.

وی اضافه کرد: برخی از افراد از این نوع سبد که عمق بیشتری دارد به عنوان محلی برای نگهداری نان روی سفر استفاده می‌کنند و سبدهای دارای دسته برای نگهداری میوه روی میز غذاخوری و پذیرایی کاربرد دارد.

وی اظهار داشت: اگر مشتری سفارشی داشته باشم سبد را بر اساس سفارش وی درست می‌کنم و در این خصوص هیچ مشکلی ندارم.

استاد “پیروت” با وجود اینکه سواد خواندن و نوشتن ندارد اما اعداد را می‌تواند بخواند و در روند ساختن سبدها با متر فلزی کارش را اندازه‌گیری می‌کند که عرض، طول و ارتفاع سبد همان اندازه دلخواه باشد.

وی گفت: اگر خانواده‌ها به صورت اصولی از این سبدها استفاده و قبل از استفاده کمی با آب آن را نمناک کنند، هر سبد بیش از ۱۰ سال می‌تواند عمر کند.

وی در مورد مراحل ساخت سبد نیز افزود: هر سبد در ابتدا باید چهار شاخه به عنوان “تیر” (اسکلت) در کنار هم قرار گیرد و سپس با شاخه‌های نازک‌تر که به آن “تیوه‌دان” می‌گویند بدنه سبد بافته می‌شود و در پایان شاخه‌های اضافی باید قطع شود.

وی گفت: از زمانی که این کار را آغاز کرده‌ام تاکنون بیش از سه تا چهار هزار سبد را درست کردم و برای امرار معاش خود بیشتر آنها را فروختم و تعدادی را هم به دوستان و خانواده‌های فامیل هدیه دادم.

گرم صحبت با استاد “پیروت” بودم که همسرش دایه “هاجر” با سینی چای تازه دم از راه رسید و در ابتدا تمایل به مصاحبه و گرفتن عکس نداشت.

دایه”هاجر” نیز در طول این ۵۰ سال همراه و همدم استاد “پیروت” بوده و حاصل زندگی مشترک آنان هفت فرزند شامل پنج دختر و ۲ پسر است که همگی ازدواج کردهاند و تنها پسر بزرگ خانواده به نام کاک “کریم” با آنها زندگی می‌کند.

دایه”هاجر” می‌گوید: از اینکه بیشتر مشتریان استاد “پیروت” خانم‌ها هستند ناراحت نمی‌شود و برخی مشتریان از دوستان و آشنایان هستند.

این یار و همدم استاد “پیروت” دوباره نگاهی با معنی به استاد کرد و گفت: چند روز پیش که استاد در بازار بود و به خاطر اینکه چند بار زنگ زدم گوشی استاد “پیروت” مشغول (درحال تماس) بود ناراحت شدم و از او سوال کردم که این همه با چه کسی حرف می‌زدی؟

وی افزود: در سال‌های قبل خانه ما بسیار کوچک و تنها ۲ اتاق و هفت بچه هم داشتیم و استاد “پیروت” در قسمتی از خانه سبدبافی می‌کرد و مشتریانش هم برای خرید به خانه می‌آمدند.

وی اضافه کرد: چند باری از وی می‌خواستم که سبدبافی را ترک کند و به دنبال کار دیگری بگردد اما استاد “پیروت” نمی‌توانست دست از این کار بکشد و اوقات فراغتش را به بیکاری سپری کند و برای همین دوباره سبدبافی را شروع می‌کرد.

وی اظهار داشت: در این روزهای شیوع ویروس کرونا، خیلی خوشحالم که استاد “پیروت” در کارگاهش مشغول سبدبافی است و کمتر به بیرون از خانه می‌رود.

استاد “پیروت” با انتقاد از اینکه سبدبافی که یکی از صنایع دستی هم است اما کمتر مورد توجه مسوولان قرار دارد اضافه کرد: در طول چند سالی که سبدبافی می‌کنم هیچ مسوولی از جمله مسوولان میراث فرهنگی از کارگاهم بازدید نکرده است و به جز چند نفر، کسی هم تمایل به فراگیری هنر سبدبافی نداشته است.

مهاباد شهرستان پیشتاز صنایع دستی آذربایجان‌غربی

هنر صنایع دستی در بین مهابادی ها از محبوبیت زیادی برخوردار است و بسیاری از خانواده‌های این شهرستان دارای حداقل یک هنرمند در رشته‌های قالی‌بافی، گلدوزی، گلیم‌بافی، سفالی و سبدبافی هستند و علاوه بر هنرمندانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، ۹۰۰ هنرجو هم در دوره‌های مختلف صنایع دستی شرکت می‌کنند.

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مهاباد گفت: مهاباد یکی از شهرستان‌های پیشتاز آذربایجان‌غربی در زمینه صنایع دستی است و علاوه بر هنرمندان زیادی که در صنایع دستی فعالیت می‌کنند تاکنون ۹۰۰ هنرجو نیز در رشته‌های متخلف مهارت‌های لازم را فرا گرفتند.

۱۳۷ نفر از مجموع هنرمندان صنایع دستی این شهرستان دارای بیمه تامین اجتماعی و بیمه روستاییان و عشایر هستند و میراث فرهنگی از بیمه هنرمندان رشته‌های مختلف استقبال می‌کند

عبید سرخابی افزود: از مجموع هنرمندان صنایع دستی این شهرستان ۱۳۷ نفر دارای بیمه تامین اجتماعی و بیمه روستاییان و عشایر هستند و میراث فرهنگی از بیمه هنرمندان رشته‌های مختلف استقبال می‌کند.

وی با اشاره به دیگر حمایت‌های میراث فرهنگی از هنرمندان اظهار داشت: واگذاری مجوز برای برپایی نمایشگاه و دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی و معرفی هنرمندان به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات اشتغالزایی از دیگر حمایت‌های این اداره از هنرمندان صنایع دستی و گردشگری است.

وی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از هنرمندان سبدباف این شهرستان در دسترس ندارد افزود: هنرمندان این رشته نیز باید با توجه سلیقه مشتریان و نیاز بازار فعالیت خود را ادامه دهند و در این زمینه خلاقیت و نوآوری داشته باشند.

وی اضافه کرد: دیگر روش‌های سنتی و قدیمی سبدبافی در جامعه کاربرد زیادی ندارد و این رشته نیز متحول شده و سبدبافی در بخش دکوراسیون خانه‌ها به جای ابزاری برای انجام مایحتاج روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 سبدبافی هنری ایرانی با قدمت تاریخ 

سبد از قدیمی‌ترین بافته های بشر است و از همان زمان که بشر با تنیدن ساقه‌ها و شاخه‌های نازک درهم آشنا شد، سبدبافی را نیز آغاز کرد و در آثاری که از مصر باستان به دست آمده، زن‌های مصری که سبدهای میوه روی سر و آهوبره در بغل دارند، دیده می‌شود.

انسان‌ها در طول قرن‌های گذشته هنر سبدبافی را از نسلی به نسلی دیگر انتقال دادند و امروز این صنعت با ترکیب هنر و خلاقیت توانسته خود را با سلایق و ذایقه مردم امروزی هم تطبیق دهد و از یک هنر سنتی و قدیمی در دهه های قبل، به یک کالای لوکس و زینتی تبدیل شده است.

در گذشته‌های دور به علت نبود دسترسی آسان به مواد پلاستیکی و فلزی، مردم از سبدهای چوبی برای کارهای روزانه و به عنوان ابزار کار و فروش محصولات استفاده می‌کردند و مواد اولیه آن به آسانی در دسترس همگان قرار داشت.

با ورود مواد پلاستیکی و فلزی، سبدهای چوبی که از استحکام و تنوع کمتری برخوردار بودند، جای خود را به این محصولات جدید دادند و هنر سبدباقی تا حدودی حالت همگیری خود را از دست داد و تنها بخشی از جامعه این حرفه را به عنوان نوعی هنر دنبال می کنند.

در جنوب ایران سبد را بیشتر با برگ خرما می‌بافند، در برخی شهرهای خوزستان از نی و قیطان در آذربایجان‌غربی و شرقی از شاخه های نازک درختان آلبالو و سنجد و در خراسان از شاخه های ارغوان و بیدمشک استفاده می شود. ‏

در مناطق جنوبی آذربایجان‌غربی و استان کردستان نیز از قدیم سبدبافی ( سه‌وته بافی) مرسوم بوده و هنرمندان از شاخه‌های نازک درختان، ابزار و ظروف مختلفی را می ساختند و در زندگی روزمره از آن استفاده می‌بردند.

در این مناطق از ترکه‌های درختان ارغوان و بید که به صورت خودرو (وحشی) و به فراوانی وجود دارد، در صنعت سبدبافی در قالب‌ها و اندازه‌های مختلف استفاده می‌شود. 

مهاباد با بیش از ۲۳۷ هزار نفر جمعیت یکی از قطب‌های مهم رشته‌های مختلف صنایع دستی در آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، علی اصغر مونسان با انتشار کلیپی از جاذبه‌های گردشگری و چشم‌اندازهای طبیعی میرجاوه در استان سیستان‌وبلوچستان در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت: این شهرستان در ۷۵ کیلومتری جنوب‌شرقی شهرستان زاهدان واقع شده و تنها مرز رسمی و قانونی در جنوب‌شرقی کشور است و رفت‌وآمد گردشگران خارجی از این معبر (مرز میرجاوه) صورت می‌گیرد و از طریق قدیمی‌ترین خط راه‌آهن به شبه قاره هند متصل می‌شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی میرجاوه را دارای جاذبه های شاخص گردشگری دانست و به آتشفشان نیمه فعال تفتان، گورستان تاریخی و منحصر به فرد هفتاد ملا، روستای هدف گردشگری تمین، چشمه حضرت موسی، معماری صخره‌ای تمین، باغات و مناظر طبیعی، چشمه‌های بکر و جوشان روستاهای دامنه تفتان غار، آبشار و قلعه لادیز، ساختمان‌های تاریخی راه‌آهن، گمرک، شهربانی و پست و قدیمی‌ترین فرودگاه در این منطقه اشاره کرد.

با توجه به رویکرد وزارت میراث‌فرهنگی به اجرا و افتتاح طرح‌ها به صورت خطی و مسیری که دارای ویژگی‌های توسعه گردشگری از جمله آثار و بناهای تاریخی هستند، به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری در استان سیستان و بلوچستان و مناطق آزاد تجاری که به کریدورهای بین‌المللی متصل می‌شوند جزو طرح‌های اولویت‌دار قرار خواهند گرفت.

مونسان در سفر هفته گذشه به استان قزوین در دیدار با فعالان حوزه گردشگری این استان گفت:«راه‌آهن شمال به جنوب کشور با محور ۱۴۰۰ کیلومتری، کاروانسراهای کشور و محور اورامانات در غرب کشور از جمله آثاری هستند که در انتظار ثبت جهانی قرار دارد، رویکرد وزارتخانه این است که طرح ها را به‌صورت خطی و مسیری ثبت کند تا از این طریق بتواند بناهای بیشتری را ثبت جهانی کند، مسیرهایی انتخاب می‌شوند که چند بنای مهم در آن قرار داشته باشد.»

قله تفتان به عنوان مرتفع‌ترین کوه سیستان و بلوچستان و بام جنوب شرق کشور

به گزارش ایرنا، شهرستان مرزی میرجاوه با سه بخش لادیز، ریگ ملک و مرکزی با وسعتی حدود ۶ هزار کیلومترمربع در شرق سیستان و بلوچستان واقع شده است و بیش از ۳۵۰ کیلومتر با کشور پاکستان مرز مشترک دارد و  نخستین راه آهن در ایران را داشته و جزو نخستین شهرهای دارای شهربانی و گمرک است.

میرجاوه با مناطق مختلف دیدنی نظیر رودخانه لادیز، دخمه انسان‌های اولیه، قبرستان‌های باستانی، قلعه چهل‌دختر، قلعه و غار لادیز، تپه‌های باستانی لادیز، معماری صخره‌ای تمین، مجموعه قبرستان و قلعه هفتاد ملا، چاه‌های مربوط به معادن باستانی در جون‌آباد، درگیابان، چلنگ، خارستان بخش لادیز و صدها اثر ماقبل تاریخ سفر خوشی را برای هر گردشگر به یادگار می‌گذارد.

در قسمت جنوب و جنوب‌غرب میرجاوه و در بخش لادیز رشته کوه‌های منتهی به قله تفتان به عنوان مرتفع‌ترین کوه سیستان و بلوچستان و بام جنوب شرق کشور مناظر و طبیعت زیبایی را به وجود آورده که نشان دهنده زیباییهای خلقت الهی است. این رشته کوه‌ها از قله شه‌سواران با ارتفاع سه هزار و ۵۰۰ متر در بخش لادیز و در مسیر خاش – زاهدان آغاز شده و شامل ارتفاعات خارستان، انجرک و گزند است و سپس به تفتان منتهی می شود.

معروف‌ترین این قله‌ها شه‌سواران، بندک سیاه، زردان نقره ای، چهل دختر، ریزوک، ماد افتی، بیست مردون، انجرک، گریوه، گزند و تفتان است. تمامی این قلل بیشتر از 3هزار متر ارتفاع دارند و مرتفع ترین آنها تفتان با چهار هزار و ۵۰ متر ارتفاع در جنوب بخش لادیز و در حوزه شهرستان خاش واقع شده و تنها آتشفشان نیمه فعال ایران است که هنوز بخار گوگرد از دهانه های سمت لادیز و سنگان آن متصاعد می شود.

کوه های روستای تمین منبع غنی و سرشاری از گیاهان دارویی از جمله درمنه، کلپوره، اسپنتان، مور، زامبول و درنگ است که در درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد. تمین همچنین دارای آثار تاریخی و گردشگری زیادی از جمله تپه های باستانی، قبرستان ها، چله خانه، معماری صخره ای، آسیاب های آبی، قلعه ها و کوره های ذوب فلز در نواحی مختلف و غارهای باستانی است که همه نشان از استقرار تمدن عظیم انسانی در این دهستان دارد.

با توجه به شیوع بیماری کرونا و توصیه ستاد ملی مقابله به کرونا به در خانه ماندن و تاکید بر تعویق سفر به دوران پس از مهار بیماری کرونا اکنون بهترین فرصت برای مطالعه و شناخت بیشتر جاذبه‌های فرهنگی، گردشگری و طبیعی ایران ایجاد شده است. می‌توان با بررسی دقیق، مقصدهای جذاب و جدید گردشگری را برای مسافرت‌های فردی و گروهی در دوران پسا کرونا برنامه‌ریزی کرد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)

عباس رضاییان زاده، شنبه در آیین گشایش این آزمایشگاه افزود: حمایت از تحقیقات مشترک بین رشته‌های بالینی و علوم پایه از سیاست‌های راهبردی این معاونت و با هدف تولید علوم کاربردی است و افتتاح این آزمایشگاه مشترک نیز در راستای همین سیاست و با رویکرد هم‌افزایی توانمندی‌های پژوهشی حیطه‌های بالینی و علوم پایه انجام می‌شود.

افشین برهانی حقیقی، رییس مرکز تحقیقات نورولوژی بالینی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شیراز نیز در این مراسم اظهار داشت: هدف اصلی این آزمایشگاه، ایجاد مدل بیماری‌های مغز و اعصاب در حیوانات آزمایشگاهی و استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان این بیماری‌هاست.

مهدی دیانت پور، رییس مرکز تحقیقات فناوری سلول‌های بنیادی دانشگاه علو پزشکی شیراز هم بیان کرد: از تجهیزات موجود در این آزمایشگاه می‌توان به جدیدترین مدل میکروسکوپ فلورسنت، سیستم ایجاد هایپوکسی در شرایط برون تنی، دستگاه جراحی استریوتاکسیک و سیستم القای بیهوشی ویژه حیوانات آزمایشگاهی اشاره کرد.

در این آیین اعلام شد: بخشی از تجهیزات پیشرفته این آزمایشگاه از سوی دکتر محمدسعید صالحی، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات نورولوژی بالینی و دکتر ساره پندآموز، خریداری شده و بخشی دیگر از سوی دانشگاه ریگنسبورگ آلمان اهدا شده است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رییس جمهوری، اسحاق جهانگیری روز شنبه در جلسه دیدار روسای اتاق‌های مشترک بازرگانی با کشورهای خارج با تأکید بر اهمیت نقش اتاق‌های مشترک بازرگانی در گسترش تعاملات و مراودات اقتصادی با کشورهای خارجی تاکید کرد: جایگاه اتاق‌های مشترک بازرگانی بسیار پراهمیت است و می‌توانند نقش جدی در گسترش تجارت خارجی ایفا کنند.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به برگزاری سه جلسه با روسای اتاق‌های مشترک بازرگانی اظهار داشت: مهم ترین پیام این جلسات این است که تجارت خارجی و صادرات و واردات باید از مهم ترین مسایل کشور باشد.

جهانگیری افزود: اتاق‌های مشترک در حقیقت نمایندگان بخش خصوصی و فعالان اقتصادی کشور هستند و لازم است همواره تحلیل دقیقی از موانع پیش روی فعالیت اقتصادی در کشورهای هدف و نیز در داخل کشور داشته باشند.

معاون اول رییس جمهوری با تأکید بر اینکه بار اصلی اداره اقتصاد کشور باید بر دوش بخش خصوصی باشد تصریح کرد: مهمترین انتظار بخش خصوصی از حاکمیت، فراهم شدن امنیت سرمایه گذاری برای فعالان اقتصادی است بنابراین باید تلاش کنیم شرایطی مهیا شود تا احساس امنیت سرمایه گذاری فعالان اقتصادی خدشه دار نشود.

جهانگیری افزود: البته هیچ کس مدافع متخلفین، مفسدین و افراد سوء استفاده گر نیست اما باید برخورد با اینگونه افراد به نحوی انجام شود تا امنیت بخش خصوصی دچار چالش نشود.

معاون اول رییس جمهوری با تأکید بر اینکه نحوه رفتار ما با بخش خصوصی کشور تأثیر فراوانی در جذب و یا دفع سرمایه گذاری خارجی دارد، اظهار داشت: سرمایه گذاران خارجی همواره به نوع رفتار و تعامل ما با بخش خصوصی توجه می‌کنند و اگر این رفتار در چارچوب مناسب و به شکلی قانونمند باشد، نسبت به سرمایه گذاری در کشور ما ترغیب می‌شوند.

جهانگیری همچنین با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه دولت باید دارایی‌ها و اموال خود را واگذار کند، خاطرنشان کرد: ایشان همچنین تأکید داشتند که امنیت سرمایه گذاری در کشور از اهمیت فراوانی برخوردار است و از روسای قوای سه گانه خواستند تدابیری اندیشیده شود تا اطمینان خاطر برای بخش خصوصی مهیا شود.

معاون اول رییس جمهوری با تأکید بر اینکه هیچ کس نباید برای فعالیت قانونمند بخش خصوصی مانع تراشی کند تصریح کرد: نمی توان از یک سو به دنبال اشتغال زایی، توسعه صادرات و مقابله با تحریم‌ها باشیم اما از سوی دیگر برای بخش خصوصی مانع تراشی کرد. بخش خصوصی است که در کشور کارخانه، کارگاه و تولید راه اندازی می کند و برای کشور فرصت‌های شغلی ایجاد می‌کند.

جهانگیری با بیان اینکه دشمنان ملت ایران با اعمال تحریم‌های ظالمانه تلاش کردند که اقتصاد کشور را دچار فروپاشی کنند افزود: اینکه دشمنان موفق نشدند به هدف خود برسند به دلیل همت فعالان اقتصادی و بخش خصوصی و مدیران دولتی بود که در واقع سربازان اقتصادی کشور هستند.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به رشد اقتصادی شش ماهه نخست سال جاری و به خصوص سه ماهه دوم، گفت: این دستاورد با تلاش و همت بخش خصوصی و فعالان اقتصادی حاصل شده و پیام مهمی را به دنیا مخابره می کند که سیاست فشار حداکثری آمریکا به بن بست و شکست رسیده است، البته تحریم مشکلاتی برای اقتصاد کشور خصوصاً زندگی و معیشت مردم درست کرده است که رفع تحریم‌ها باید همواره در دستور کار مسئولین باشد، رفع تحریم‌ها حتی یک ساعت هم زودتر انجام شود به نفع کشور و مردم است.

جهانگیری خواستار جمع بندی مطالب مطرح شده در سه جلسه مستمر با روسای اتاق‌های مشترک بازرگانی خارج از کشور شد و گفت: لازم است اهم این مطالب به صورت دقیق جمع بندی شود تا مبنای کار و فعالیت تجارت خارجی کشور قرار گیرد.

شافعی‌ رییس اتاق بازرگانی ایران و مهاجر معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه نیز در این جلسه با تأکید بر اینکه حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور می‌تواند حلال مشکلات باشد، بر ضرورت تلاش برای رفع موانع پیش روی فعالان اقتصادی کشور تأکید کردند.

در این جلسه روسای اتاق‌های مشترک بازرگانی ایران با هند، گرجستان، کره جنوبی، ویتنام، شرق آفریقا، چین، استرالیا و ترکمنستان نیز به بیان دغدغه‌ها و مشکلات پیش روی فعالان اقتصادی و بخش خصوصی پرداختند و پیشنهاداتی را برای بهبود شرایط جهت توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی با کشورهای هدف مطرح کردند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم کشاورزی ، رییس پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری طبرستان که مسئولیت پروژه به ثمر رساندن معرفی برنج شهریار را بر عهده داشته ، در مراسم رونمایی از این برنج که با حضور مسئولان استانی برگزار شد ، گفت : باید از داشته‌های علمی داخل کشور به نحو مطلوب استفاده کنیم و اگر بخش‌های مختلف اقتصادی و سیاست گذاران برای خودکفایی برنج دست به دست هم بدهند، نه تنها این رقم  بلکه در سایر ارقام تولید شده نیز می‌تواند زمینه خودکفائی برنج را داشته باشیم.

دکتر قربانعلی نعمت زاده افزود : رقم شهریار با پرتو دهی اشعه گاما روی رقم پر محصول با هدف دستیابی به خط برتر موتانت زودرس، پاکوتاه و همچنین عملکرد بالا و کیفیت مطلوب به دست آمده است که بیش از هشت تن در هر هکتار محصول می دهد و زودرس بودن و رسیدگی همزمان با طارم هاشمی از نشا کاری تا برداشت به مدت حدود ۹۰ روز از ویژگی‌های این رقم است.

وی گفت : این رقم برنج به پاس تلاش‌های شهید شهریاری در صنعت هسته‌ای کشور به نام ایشان مزین شد.

کارهای پژوهشی میدانی برای به دست آوردن ارقام برنج شهریار و روشن از سال ۸۸ با همکاری سازمان انرژی اتمی و پرتودهی اشعه گاما از چشمه کبالت ۶۰ با دز ۲۰۰ گری روی ۲۰ رقم محلی کیفی و رقم های پرمحصول شمال کشور با هدف دستیابی به لاین های برتر موتانت زودرس و پاکوتاه و همچنین با عملکرد بالا و کیفیت مطلوب آغاز شد.

این ارقام برنج جدید طبق اظهارات رییس پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری طبرستان که سال ۹۵ در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت ۲۰ تا ۲۵ روز زودتر نسبت به ارقام پرمحصولی که قبلا معرفی شدند به مرحله برداشت می رسند ، در برابری بیماری بلاست و آفت کرم ساقه خوار مقاوم هستند و دارای عملکرد بیشتری در واحد سطح نسبت به ارقام کیفی دیگر هستند.

برنج شهریار به صورت مشخص از پرتودهی رقم آمل ۳ بوده که دارای ارتفاع ۱۱۲ سانتی متر است و حدود ۱۵ تا ۲۰ روز زودتر از والد خود یعنی آمل ۳ به مرحله برداشت می رسد. میزان عملکرد آن هم پیش از این هفت تن در هکتار است.
این رقم بنرج مازندران در مزرعه پژوهشی پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی طبرستان و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری مورد آزمایش قرار گرفت .

طبق آنچه که ریس پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری طبرستان قبلا اعلام کرده بود ، برنج شهریار قرار است در سال زراعی جاری توسط یکصد کشاورز در استان های مازندران و گلستان توزیع شود.

برنج شهریار قبلا در جشنواره وزارت کشاورزی رونمایی و گواهی ثبت دریافت کرده بود.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)

صفحه 1 از 406
12345678910 بعدی 203040...«