برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تعیین برنامه‌های فرابخشی گردشگری بین‌المللی در دوران کرونا و پساکرونا

ولی تیموری در تشریح دستاورد جلسه مشترک با نمایندگان وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان دستگاه‌های ذیربط با گردشگری در خارج از کشور گفت: برنامه‌های معاونت گردشگری در دوران بحران کرونا، تمرکز بر اصلاح مشکلات فعلی و توسعه زیرساخت‌های روابط بین‌المللی صنعت گردشگری، ارتقای سطح همکاری‌های گردشگری بین‌المللی دوجانبه و چندجانبه در دوران کنونی و آماده‌سازی تدریجی برای دوران بعد از کرونا به دستگاه‌های ذیربط با گردشگری در خارج از کشور منتقل شده است.

وی افزود: نمایندگان دستگاه­ های مذکور نیز ضمن برشمردن زمینه­‌های همکاری فرابخشی گردشگری بین‌المللی، آمادگی خود را برای بهره‌­گیری کامل از ظرفیت­‌های نمایندگی­ های تابعه در خارج از کشور در قالب نقش حمایتی و تسهیل­گری بویژه در زمینه معرفی و اطلاع ­رسانی قابلیت ­های گردشگری کشور اعلام داشتند.

به گفته معاون گردشگری در پایان نشست پیشنهاد شد می‌­توان از «بسته دیپلماسی گردشگری» به منظور ایجاد همگرایی و یکپارچه­‌سازی میان نهادهای ذیربط گردشگری بین‌المللی بهره­ گرفت.

وی تصریح کرد: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌ عنوان متولی صنعت گردشگری کشور به منظور تحقق بخشیدن به رسالت‌های خود جهت سیاست‌گذاری کلان و تدوین الگویی واحد، منسجم، جامع و پایدار، سند راهبردی توسعه گردشگری کشور را ارائه و ذیل آن احکامی از جمله «بسته دیپلماسی گردشگری» با ماهیت قانونی و لازم‌الاجرا شدن تعریف کرده است.

به گزارش معاونت گردشگری، تیموری با اشاره به اینکه «بسته دیپلماسی گردشگری» به دنبال استفاده از دیپلماسی برای حرکت به سمت توسعه گردشگری و کمک به افزایش گردشگران ورودی است؛ تصریح کرد: در این بسته، ایران به دنبال معرفی چهره واقعی خود در سطح بین‌الملل، اصلاح تصویر منفی و زدودن ایران‌هراسی برای تقویت انگیزه سفر به ایران و افزایش گردشگران ورودی است که با همکاری فرابخشی، ذیل احکام سند توسعه راهبردی گردشگری محقق خواهد شد.

  توسعه گردشگری نیازمند نقشه راه بود

گفتنی است در حکم مربوط به بسته مزبور در سند راهبردی توسعه گردشگری آمده است:  وزارت امور خارجه با همکاری وزارتخانه، با هدف افزایش ورود گردشگران خارجی به کشور بسته دیپلماسی گردشگری را به گونه ای تهیه کند که منجر به ایجاد و ترویج تصویر ذهنی مثبت از ایران در کشورهای بازار هدف گردشگری مورد نظر وزارتخانه شود.

صنعت گردشگری در ایران از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است. بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی را در جهان دارا است در سال ۱۳۹۵، مجموعاً حدود ۵ میلیون گردشگر خارجی از ایران بازدید کرده‌اند که این آمار نسبت به سال قبل از آن ۹٫۹ درصد کاهش داشته‌است.

بر اساس آمار وزارت میراث فرهنگی و گردشگری سال گذشته بیش از ۸ میلیون گردشگر خارجی وارد ایران شدند که بیشتر از کشورهای همسایه بودند بر اساس برنامه توسعه گردشگری که به تصویت دولت رسیده است ۲۷ ارگان و وزارت خانه در جذب گردشگر خارجی به ایران مسئولیت دارند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)