برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

طرح تحقیقاتی بین المللی افزایش گلدهی و بلوغ انبه در دانشگاه اراک انجام شد

حسین مستعان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این طرح تحقیقاتی مشترک که میان دانشگاه فلوریدا در آمریکا، مرکز تحقیقات و صنایع داروین در استرالیا و دانشگاه اراک انجام شده‌ است، بهترین زمان و نوع هرس انتخاب شده و باغداران انبه می‌توانند برای افزایش عملکرد باغات از آن بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: دکتر علی خدیوی عضو هیات علمی گروه علوم و مهندسی باغبانی دانشگاه اراک با انجام طرح تحقیقاتی مشترک، معرفی مدل‌های جدید هرس برای افزایش گلدهی، میوه‌دهی و بلوغ انبه را ارایه کرده است.

مستعان گفت: نتایج مطالعات این طرح در یک مجله معتبر JCR-Q۱ به نام Scientia Horticulturae چاپ رسیده است.

رییس روابط عمومی دانشگاه اراک خاطرنشان کرد: انبه از جمله گیاهان مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری مانند شهرستان‌های میناب و سرباز بوده و در عرض‌های جغرافیایی ۲۵ درجه کشت می‌شود.

مستعان افزود: میانگین دمای مطلوب برای رشد این گیاه بین ۲۴ تا ۲۷ و حداقل دما پنج و ۱۲ صدم سانتیگراد است.

وی ادامه داد: گیاه انبه به خشکی مقاوم بوده و غرقابی موقتی را تحمل کرده و به اقلیم‌های عاری از سرما نیاز داشته و دما نباید به کمتر از ۱۵ درجه سانتیگراد کاهش یابد زیرا در این شرایط تخمک گل آن از بین رفته و میوه به صورت پارتنوکارپ به‌وجود می آید.

رییس روابط عمومی دانشگاه اراک خاطرنشان کرد: دما نقش مهمی در گلدهی انبه داشته و به ازای هر درجه افزایش دما، گلدهی آن چهار روز به تاخیر می افتد.

مستعان افزود: توزیع بارندگی برای گلدهی و تشکیل میوه آن از اهمیت بالایی برخوردار بوده و وجود یک دوره خشکی قبل از گلدهی موجب تحریک گل‌انگیزی آن شده و برای تکامل به هوای گرم و خشک نیاز دارد.

  واکسن ایرانی سرطان دهانه رحم تا پایان سال به تولید انبوه می رسد

وی ادامه داد: هرس گیاه انبه نیز نقش مهمی در افزایش عملکرد این گیاه به همراه دارد.

دانشگاه اراک با ۱۱۵ رشته تحصیلی دارای ۳۰۰ عضو هیات علمی است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)