برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تعیین برنامه‌های فرابخشی گردشگری بین‌المللی در دوران کرونا و پساکرونا

ولی تیموری در تشریح دستاورد جلسه مشترک با نمایندگان وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان دستگاه‌های ذیربط با گردشگری در خارج از کشور گفت: برنامه‌های معاونت گردشگری در دوران بحران کرونا، تمرکز بر اصلاح مشکلات فعلی و توسعه زیرساخت‌های روابط بین‌المللی صنعت گردشگری، ارتقای سطح همکاری‌های گردشگری بین‌المللی دوجانبه و چندجانبه در دوران کنونی و آماده‌سازی تدریجی برای دوران بعد از کرونا به دستگاه‌های ذیربط با گردشگری در خارج از کشور منتقل شده است.

وی افزود: نمایندگان دستگاه­ های مذکور نیز ضمن برشمردن زمینه­‌های همکاری فرابخشی گردشگری بین‌المللی، آمادگی خود را برای بهره‌­گیری کامل از ظرفیت­‌های نمایندگی­ های تابعه در خارج از کشور در قالب نقش حمایتی و تسهیل­گری بویژه در زمینه معرفی و اطلاع ­رسانی قابلیت ­های گردشگری کشور اعلام داشتند.

به گفته معاون گردشگری در پایان نشست پیشنهاد شد می‌­توان از «بسته دیپلماسی گردشگری» به منظور ایجاد همگرایی و یکپارچه­‌سازی میان نهادهای ذیربط گردشگری بین‌المللی بهره­ گرفت.

وی تصریح کرد: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌ عنوان متولی صنعت گردشگری کشور به منظور تحقق بخشیدن به رسالت‌های خود جهت سیاست‌گذاری کلان و تدوین الگویی واحد، منسجم، جامع و پایدار، سند راهبردی توسعه گردشگری کشور را ارائه و ذیل آن احکامی از جمله «بسته دیپلماسی گردشگری» با ماهیت قانونی و لازم‌الاجرا شدن تعریف کرده است.

به گزارش معاونت گردشگری، تیموری با اشاره به اینکه «بسته دیپلماسی گردشگری» به دنبال استفاده از دیپلماسی برای حرکت به سمت توسعه گردشگری و کمک به افزایش گردشگران ورودی است؛ تصریح کرد: در این بسته، ایران به دنبال معرفی چهره واقعی خود در سطح بین‌الملل، اصلاح تصویر منفی و زدودن ایران‌هراسی برای تقویت انگیزه سفر به ایران و افزایش گردشگران ورودی است که با همکاری فرابخشی، ذیل احکام سند توسعه راهبردی گردشگری محقق خواهد شد.

  توسعه صادرات غیرنفتی با توجه به دغدغه‌های صادرکنندگان و شفافیت

گفتنی است در حکم مربوط به بسته مزبور در سند راهبردی توسعه گردشگری آمده است:  وزارت امور خارجه با همکاری وزارتخانه، با هدف افزایش ورود گردشگران خارجی به کشور بسته دیپلماسی گردشگری را به گونه ای تهیه کند که منجر به ایجاد و ترویج تصویر ذهنی مثبت از ایران در کشورهای بازار هدف گردشگری مورد نظر وزارتخانه شود.

صنعت گردشگری در ایران از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است. بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی را در جهان دارا است در سال ۱۳۹۵، مجموعاً حدود ۵ میلیون گردشگر خارجی از ایران بازدید کرده‌اند که این آمار نسبت به سال قبل از آن ۹٫۹ درصد کاهش داشته‌است.

بر اساس آمار وزارت میراث فرهنگی و گردشگری سال گذشته بیش از ۸ میلیون گردشگر خارجی وارد ایران شدند که بیشتر از کشورهای همسایه بودند بر اساس برنامه توسعه گردشگری که به تصویت دولت رسیده است ۲۷ ارگان و وزارت خانه در جذب گردشگر خارجی به ایران مسئولیت دارند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)