برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

ضوابط قرنطینه‌ای محصولات گیاهی وارداتی تشدید می‌شود

به گزارش روز چهارشنبه سازمان حفظ نباتات کشور، «کیخسرو چنگلوایی» افزود: عملیات ردیابی آفت های قرنطینه خارجی در ۹ ماهه سال جاری در سطحی بالغ بر ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور با نظارت دفتر پایش و تحلیل خطر سازمان و با تعیین برش های استانی مربوطه انجام شد.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان تحلیل خطر واردات اندام های گیاهی در خصوص ۶۲ محصول درخواستی  و همچنین ارسال پاسخ به موارد فنی مطرح شده از سوی کشورهای کره جنوبی، ویتنام و اندونزی در خصوص صادرات محصولات لیموشیرین، سیب، سیر و کیوی به این کشورها اظهارداشت: در این مدت بیش از ۱۳ هزار نمونه از محموله های وارداتی شامل نهال، نشاء و پیاز گیاهان زینتی نیز مورد بررسی آزمایشگاهی قرار گرفت.

چنگلوایی با اشاره به اعمال ضوابط قرنطینه ای و قرنطینه بعد از ورود بر روی حدود ۴۱۰ هزار محموله نشا، قلمه و نهال وارداتی تصریح کرد: برروی بیش از  ۱۸ میلیون محموله پیاز گیاهان زینتی وارداتی و بیش از یک هزار تن محموله غدد بذری سیب زمینی وارداتی نیز ضوابط قرنطینه ای اعمال شد.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: در نه ماهه سال جاری ۴۹ مورد مجوز فعالیت کلینیک گیاه پزشکی نیز با هدف استفاده از توانمندی بخش خصوصی در انجام امورات قرنطینه گیاهی صادر و یا تمدید شد.

وی به کارگیری استارتاپ ها در پایش و ردیابی آفت قرنطینه خارجی کرم برگخوار پاییزه با همکاری فائو و با استفاده از اپلیکیشن Famews  را از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط دفتر پایش و تحلیل خطر این سازمان عنوان و تصریح کرد: با تشخیص به موقع در گلخانه های قرنطینه بعد از ورود حدود ۳۰ هزار نهال مرکبات وارداتی به دلیل آلودگی به ویروئید اگزوکورتیس مرکبات، این نهال‌ها امحاء شدند.

  متخصص اپیدمیولوژی: تنها راه پیشگیری از کرونا حضور در خانه است

به گزارش ایرنا،   قرنطینه گیاهی، خاکریز اول در حفظ سلامت و امنیت غذایی و یکی از اصلی‌ترین ارکان جلوگیری از ورود آفات و بیماری‌های گیاهی به کشور است و در دنیا قرنطینه گیاهی از قرنطینه انسانی اهمیت بیشتری دارد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)