برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

پشت چراغ قرمز سیزده به‌در بمانیم

گذربه دامان طبیعت همزمان با سیزدهمین روز از بهار که به سیزده به‌در معروف است، رسمی کهن در میان ایرانیان بوده و هست. روزگاری روز طبیعت یا همین سیزده به‌در نزد پیشینیان ما، روزی برای ستایش و دعا برای طلب باران بوده است. هرچند برخی مردم به نحسی سیزده به‌در و رفتن به بیرون از خانه و کاشانه به سبب بیرون راندن این نحسی باور داشتند اما امسال شرایط متفاوت با گذشته شده و هرگونه مبادرت مردم به بجای آوردن این سنت بیرون رفتن به طور یقین با توجه به شیوع ویروس مرگبار کرونا، نحسی آن را به واقعیت تبدیل کرده و فاجعه‌ای را در سطح کشور رقم خواهد زد.

امسال شیوع بیماری کرونا در سطح کشور، برگزاری آئین کهن نوروز را متفاوت و رنگ و بویی دیگر  داد. امروز نیز در آستانه سیزده نوروز (روز طبیعت) باید با رعایت توصیه‌ها، همگان کمر همت بسته و بار دیگر با عملی کردن شعار «در_خانه_بمانیم» برای قطع زنجیره فراگیری این ویروس تلاش کنیم.

امروز شرایط بسیار متفاوت با گذشته است و ایران همیشه سبز و آباد به نوعی رنگ قرنطینه‌ به خود گرفته و مستلزم این است تا با رعایت و عین حال توجه به توصیه و تاکیدات پزشکان و متخصصان و… روزگار کرونایی خود را با عبور از «سیزده به‌در» سپری کنیم.

آنچه شواهد نشان می دهد و بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران بیان می کنند؛ آمارهای منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی بسیار نگران کننده و نشانگر این است که شیوع ویروس کرونا مرز، تاریخ، جغرافیا، قومیت، غنی و فقیر، پیرو جوان و… نمی‌شناسد ازاین روباید همگان با تاکید بر شعار « در خانه بمانی» به معنای واقعی کلمه در عمل هم با در خانه ماندن در روز سیزده به‌در، چرخه منحوس ویروس و بیماری کرونا از دور بیاندازیم.

توصیه مسئولان به خانه ماندن

همه مسئولان به ویژه دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری در برنامه ها و جلسات مختلف «همه شهروندان مسئولیت پذیر را به ماندن در خانه دعوت کرده و می‌کند».

اگر برخی مردم قوانین را رعایت نکنند قرار است قوانین سخت‌گیرانه‌ای وضع شود. مثلا ممکن است پارک‌ها تعطیل شوند و سیزده به‌در مثل سال‌های قبل نباشد.

روحانی می افزاید: این روزها، روزهای سختی است، اما با امید به خدا و اعتماد به آینده می‌توانیم در مسیر مبارزه با این بیماری تلاش کنیم و دولت هم در این مسیر کمک و یاری خواهد کرد.

درخواست رئیس جمهوری از مردم: سیزده نوروز در خانه بمانید

وی در سخنرانی روز سه شنبه خود هم با اشاره به قرار گرفتن در آستانه سیزده فروردین یا همان روز طبیعت، تاکید کرد:‌ امسال شرایط خاصی داریم؛ مردم امسال کمک و تلاش کردند تا به نوعی با در خانه ماندن با شیوع بیماری کرونا مقابله کرده و زنجیره آن را قطع کنند.

حجت الاسلام حسن روحانی از آحاد مردم خواست تا فردا مصادف با سیزده نوروز با مراعات به مانند گذشته در خانه بمانند و اجرای این سنت را به موقعی دیگر موکول کنند.

وضع باید و نبایدهای جدی‌تر در کشور

معاون اول رئیس جمهوری هم در سخنان خود طی روزهای گذشته تاکید کرده است: اگر نیاز باشد دولت و ستاد مقابله با کرونا باید و نبایدهای جدی تری را وضع می کند چرا که ما به هیچ وجه نمی‌توانیم با سلامت مردم مسامحه کنیم و آن را نادیده بگیریم، موضوع اصلی امروز سلامت مردم است و اینکه ما مطمئن شویم به سلامت مردم آسیبی نمی‌رسد.

  صادرات زعفران ۱۵ درصد افزایش یافت

اسحاق جهانگیری تاکید دارد: هرجا لازم باشد برای حفظ سلامت مردم تصمیم سختی گرفته شود، می‌گیریم که البته این تصمیمات حتما باعث ناراحتی و فشار به عده ای می شود ولی آنها  باید بپذیرند که سلامت خود و دیگر مردم برای کشور و دولت و نظام مهم است.

برای حفظ سلامت باید تصمیماتی گرفته شود که گرفته می‌شود که اگر همراهی شود و با گزارش‌هایی که هست حتما این موفقیت حاصل می شود.

هشدار وزیر فرهنگ درآستانه روز طبیعت

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در آستانه روز طبیعت در جدیدترین حساب کاربری توئیتر خود ضمن هشدار مبنی بر بیرون نرفتن از خانه نوشت:

سیزده نوروز، روز تنفس ‌آزاد در طبیعت بود. امسال خروج از منزل و حضور در تفرجگاه‌ها، می‌تواند به تنفس مسموم بینجامد.

نَه به سیزده به‌در

آنچه امروز و در این برهه حساس حائز اهمیت است اینکه در شرایطی که شیوع ویروس کرونا به عنوان یک تهدید جدی، جان همه شهروندان و مردم را در کشور ما و سطح جهان تهدید می‌کند سهم ما به عنوان یک شهروند که همواره مورد تاکید و درخواست همگان است همان « در خانه ماندن» است. بیائیم در روز طبیعت (سیزده به‌در) با عمل به توصیه پزشکان و مسئولان برای حفاظت از جان خود و دیگر شهروندان و هموطنان، سفرهای خود را در این روز و روزهای آینده لغو کرده و از شهر محل سکونت خود تحت هیچ شرایطی خارج نشویم.

با توجه به شرایط حساس کنونی و شیوع و گسترش ویروس کرونا و در جهت پیشگیری و رعایت مسائل بهداشتی و قطع زنجیره شیوع بیماری کرونا، مردم با بصیرت و فهیم ایران عزیز در خانه بمانند چرا که خانه امن‌ترین مکان برای جلوگیری از شیوع و انتقال ویروس کرونا است به امید روزهای پسا کرونایی که همگان سلامت و تندرست به زندگی عادی خود بازگردیم.

کرونا و اطلاعات پیرامون آن

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: تاکنون ۴۱۴۹۵ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند، ۲۷۵۷ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و ۱۳۹۱۱ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

کیانوش جهانپور روز دوشنبه درباره آخرین وضعیت ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این بیماری بیان کرد: از ظهر دیروز تا امروز ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۱۸۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و مجموع بیماران شناسایی شده بر اثر این بیماری به ۴۱۴۹۵ مورد رسید.

وی ادامه داد: خوشحالیم که تاکنون ۱۳۹۱۱ نفر از بیماران بهبود یافته و ترخیص شده اند و این روند ادامه دارد.

جهانپور گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع قربانیان این بیماری در کشور به ۲۷۵۷ نفر رسید.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)