برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

فائو ۵۰۰ هزار دلار جهت کنترل ملخ صحرایی به ایران اختصاص داد

به گزارش چهارشنبه سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، همزمان با افزایش ریزش ملخ‌های صحرایی در مناطق جنوب غرب آسیا و شرق آفریقا، این سازمان بودجه‌ای تکمیلی معادل ۲۰۰ هزار دلار را برای تقویت ظرفیت و توان فنی ایران جهت کنترل ملخ‌های صحرایی اختصاص داد.

پیشتر و براساس توافقی که در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ ما بین فائو و سازمان حفظ نباتات ایران منعقد شده بود، فائو بودجه‌ای ۳۰۰ هزار دلاری را برای پروژه همکاری‌های فنی «اقدام فوری جهت ظرفیت‌سازی کنترل هجوم ملخ‌های صحرایی در جمهوری اسلامی ایران» اختصاص داده بود که با توجه به اختصاص بودجه‌ای تکمیلی از سوی این سازمان، این مبلغ به ۵۰۰ هزار دلار رسیده است.

« گِرولد بودِکِر»  نماینده فائو در جمهوری اسلامی ایران گفت: در شرایطی که شاهد وضعیت هشدارآمیز ملخ‌های صحرایی در منطقه هستیم و احتمال وارد آمدن خسارت سنگین توسط این آفت به تولیدات کشاورزی و معیشت روستایی انتظار می‌رود، فائو مصمم شده  تا کمک‌های فنی خود به ایران را بیش از پیش گسترش و بر این اساس بودجه‌ بیشتری را به این پروژه اختصاص دهد.

بودِکِر ضمن ابراز امیدواری نسبت به مهار مؤثر ملخ‌های صحرایی در ایران افزود: این پروژه به‌طور عمده بر ارائه و انتقال دانش و مهارت‌های فنی مورد نیاز به حدود ۳۲۰ کارشناس ایرانی در زمینه تشخیص، ردیابی، گزارش‌دهی و پاسخ سریع به ریزش ملخ‌های صحرایی متمرکز است.

نماینده فائو در ایران تصریح کرد: به عنوان بخشی از توافق صورت گرفته، فائو همچنین به ایران در تامین برخی تجهزات ضروری و مورد نیاز برای تجهیز دو مرکز کنترل ملخ‌های صحرایی در کشور کمک می‌کند، دو مرکزی که امکان پاسخ سریع‌تر و مؤثرتر در برابر ملخ‌های صحرایی را فراهم می‌کنند.

  از عوارض کرونا بر سیستم عصبی چه می‌دانید؟

« کیث کرِسمَن» دبیر اجرایی کمیسیون کنترل ملخ‌های صحرایی فائو در جنوب غرب آسیا گفت: بارش گسترده باران طی ماه‌های اخیر در شرق آفریقا و جنوب غرب آسیا از جمله ایران، محیط مساعدی را برای زادآوری ملخ‌های صحرایی فراهم کرده است.

وی افزود: در شرق آفریقا، این مسئله از آنجایی که با فصل کاشت همزمان شده ، به شکل بی‌سابقه‌ای امنیت غذایی و معیشت مردمان را در معرض تهدید قرار داده است.

کرِسمَن که همچنین کارشناس ارشد پیش‌بینی وضعیت ملخ‌ها در فائو است ادامه داد: لازم است با یکدیگر همکاری کنیم و با به‌ اشتراک‌گذاشن دانش و مهارت‌ها، این آفت خطرناک مهاجر را کنترل کرده و مانع از تشدید بیشتر وضعیت شویم.

وی با بیان اینکه فائو پروژه‌های مشابه دیگری را در پاکستان، یمن و کشورهای شرق آفریقا اجرا کرده است گفت: هدف همگی آن‌ها حمایت از دول عضو این سازمان برای مدیریت تهدیدهای عارض شده از سوی ملخ‌های صحرایی است.

فائو، به عنوان نهاد پیشروی سازمان ملل در زمینه توسعه کشاورزی و تامین امنیت غذایی، با پایش مداوم وضعیت جهانی ملخ‌های صحرایی، هشدارهای زود هنگام و پیش‌بینی‌های لازم را اعلام می‌کند.

این سازمان همکاری نزدیکی با کشورهای عضو خود برای تقویت ظرفیت ملی آن‌ها در زمینه اجرای به هنگام اقدامات کنترلی و پیشگیرانه جهت مدیریت بهتر ملخ‌ها دارد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)