برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

نماینده مجلس: کرونا الگوهای تولید، توزیع و مصرف را تغییر داد

فریدون احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا اظهارداشت: اینکه مقام معظم رهبری شعار امسال را رونق تولید قرار دادند نشان می‌دهد که اقتصاد همچنان مساله اصلی کشور است.

وی با بیان اینکه تولید ستون خیمه اقتصاد است، افزود: اینکه جهش در تولید اتفاق بیافتد مفهومش در واقع یک رشد تدریجی نیست بلکه جهش یعنی اینکه باید شاهد یک افزایش قابل ملاحظه‌ای هم در کیفیت و هم کمیت کالاهای تولیدی باشیم.

قائم مقام پیشین وزیر صنعت معدن و تجارت تصریح کرد: بعضی افراد، جهش را از لحاظ کمیت تفسیر می کنند اما فقط کمیت نیست و جهش ممکن است در جاهایی صرفا در مقدار و کمیت نباشد.

 جهش تولید برای جایگزینی واردات و صرفه جویی ارزی

این کارشناس مسائل اقتصادی تحقق جهش تولید را دارای الزاماتی دانست و افزود: با جهش تولید، در جایی شاهد افزایش مقدار تولید برای جایگزینی واردات خواهیم بود که این موضوع مثبتی برای خودکفایی کشور است یعنی ما در برخی اقلام وارد کننده هستیم ولی اگر تولید را از لحاظ مقدار افزایش دهیم، کاهش یا قطع واردات و صرفه‌جویی ارزی و قاعدتا اشتغال‌زایی را در پی دارد.

وی با بیان اینکه در اقلامی که ما الان به اندازه کافی تولید داریم، افزایش تولید به مفهوم توسعه مصرف نیست، گفت: بخش عمده‌ای از فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص جهش تولید در توسعه صادرات محقق می‌شود.

عضو پیشین اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران با بیان اینکه کالای مازاد تولید شده را در کالاها نمی‌توانیم انبار کنیم یا در چرخه مصرف بی‌رویه وارد کنیم، گفت: قاعدتا باید برای کالاهای تولید شده بازار خارجی پیدا کنیم تا آنها را صادر کنیم، بنابراین توسعه بازار صادرات لازمه جهش تولید است.

 توسعه صادرات مستلزم جهش در کیفیت تولیدات است

احمدی با بیان اینکه اگر از لحاظ کیفیت نگاه کنیم، تولیدی می‌تواند صادر شود که کیفیت قابل قبولی داشته باشد، افزود: اگر می خواهیم امسال توسعه صادرات داشته باشیم، مفهومش این است که باید در بحث کیفیت، جهش داشته باشیم.

وی تصریح کرد: فرمایشات رهبری در بخشی ناظر به توسعه صادرات است و اگر امسال بتوانیم صادرات را توسعه دهیم به مفهوم واقعی شعار سال تحقق یافته است.

 کشورهای همسایه؛ اولین بازار هدف صادرات

رئیس پیشین هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: برای تقویت صادرات باید دیپلماسی تجاری را محقق کنیم و دیپلماسی تجاری ما محقق نمی‌شود مگر اینکه دیپلماسی سیاسی درستی مخصوصا در رابطه با همسایگان  داشته باشیم زیرا ما اولین بازارهای هدف صادرات ما همسایگان هستند.

احمدی افزود: در واقع لازمه جهش تولید، تولید کالای باکیفیت و ارزان برای صادرات به بازارهای هدف با کمک دیپلماسی سیاسی، اقتصادی و تجاری است.

وی با بیان اینکه صادرات به همسایگان به مراتب راحت‌تر است، گفت: دیپلماسی سیاسی محقق کننده یا عامل اصلی تحقق شعار جهش تولید با اهداف صادراتی است.

معاون پیشین هماهنگی، توسعه منابع و امورمجلس وزیر بازرگانی اضافه کرد: برای مصارف جایگزینی واردات در کشور هم باید شرکت‌های دانش‌بنیان با نوآوری‌هایی که انجام می‌دهند کشور را بی‌نیاز کنند.

احمدی با بیان اینکه لازمه تحقق جهش تولید همکاری همه دستگاه‌ها و ارکان قدرت است، گفت: دولت باید برنامه داشته باشد و  از تولید کننده حمایت کند. مجلس هم باید قوانین مورد نیاز را تدوین و بر اجرای درست قوانین نظارت کند.

وی یادآورشد: قوه قضائیه باید زمینه امنیت اقتصادی در کشور را فراهم کند و فعالان اقتصادی باید احساس امنیت کنند زیرا جهش تولید، موضوعی تک بعدی نیست و هم دولت، هم مجلس، هم مردم  وهم قوه قضائیه باید برای تحقق آن کمک کنند.

رییس پیشین هیأت مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان اینکه مردم اگر ببینند قوای سه‌گانه درست عمل می‌کنند، قاعدتا کمک می‌کنند، افزود: در سال جهش تولید باید به وجود متغیر پیچیده‌ای به نام کرونا هم توجه داشته باشیم.

قدرت بسیج کنندگی را فراموش نکنیم

احمدی، نامشخص بودن وضعیت کرونا در کشور و زمان پایان شیوع‌ آن را یادآور شد و گفت: کرونا، می‌تواند فرصت باشد زیرا در بین کسانی که به طور مثال در مسابقه دو هستند، کسی برنده است که وقتی دیگران ایستاده‌اند، حرکت کند. الان شرایطی است که خیلی‌ها ایستاده‌اند، بنابراین هر کس حرکت کند، برنده است.

 عضو پیشین شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور با بیان اینکه کرونا را نباید عاملی بازدارنده تلقی کرد، افزود: حرکت‌های مردمی یک ماه گذشته نشان داد که مملکت ما مشخصه‌ای دارد که خیلی از کشورها آن را ندارند و آن هم قدرت بسیج‌کنندگی انقلاب است.

احمدی تاکید کرد: باید قدرت مردم را به سمت جهش تولید برد و باید مردم احساس کنند کشور برای نجات به تولید نیاز دارد زیرا مردم نه تنها با تقویت تولید بلکه با تغییر الگوی مصرف می‌توانند نقش موثری در جهش تولید ایفا کنند.

کرونا الگوهای تولید، توزیع و مصرف را تغییر داد

وی به تغییر  فضاهای کسب و کار در کشور اشاره کرد و گفت: بعد از کرونا، خیلی از مشاغل ممکن است دستخوش تغییر شوند و الگوهای فعالیتی که در دوران کرونا شکل گرفته ماندگار خواهد شد.

عضو پیشین کارگروه تجارت الکترونیک شورای عالی فناوری اطلاعات کشور با بیان اینکه مردم در دوران شیوع کرونا به سمت کسب و کارهای نوین اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ رفتند، افزود: تراکنش‌های مالی دیجیتال به شدت افزایش یافته و شکل جدیدی از روابط در شیوه‌های تولید، عرضه و مصرف در حال ظهور است.

 باید به فعالان اقتصادی سرنخ‌های درستی بدهیم

احمدی از مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی خواست تا برای هدایت فعالان اقتصادی به سمت تغییر روش‌ها فعالانه‌تر عمل کنند و افزود: باید به فعالان اقتصادی، سرنخ‌های درستی دهیم و تئوریسین‌های اقتصادی ما اینها را برای جامعه تبیین کنند تا جهت گیری اقتصادی اصلاح شود و مردم بدانند در دوران کرونا و پساکرونا روی چه چیزی تمرکز و سرمایه‌گزاری کنند.

وی با بیان اینکه در حوزه توسعه تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک ضعیف عمل کرده‌ایم، گفت: یکی از غفلت‌های ما توسعه تجارت الکترونیک، دولت الکترونیک و به عبارتی حاکمیت الکترونیک است.

درآمدهای بادآورده نفتی و توسعه تجارت الکترونیک

عضو پیشین شورای عالی انفورماتیک کشور، وجود درآمدهای بادآورده نفتی را یکی از موانع توسعه تجارت الکترونیک و استفاده از روش‌های نوین در کشور دانست و گفت: دیگر نمی‌توانیم به خاطر شرایط تحریم، نفت بفروشیم یا اینکه به قیمت خوبی فروش نمی‌رود و لازم است در نحوه مدیریت امور تجدید نظر کنیم.

کسب و کار الکترونیک در دوماه گذشته به اندازه ۱۰ سال رشد کرد

  تولید سوخت با استفاده از زباله اتمی

احمدی با بیان اینکه به خاطر شیوع کرونا در همین دو ماه گذشته، کسب و کار الکترونیک ایران به اندازه ده سال پیشرفت داشته است، گفت: امروز خیلی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که دیگر تجارت به شیوه سنتی را باید کنار گذاشت و تجارت الکترونیک را پیگیری کرد.

وی تصریح کرد: در حوزه دولت الکترونیک، کارهایی انجام داده‌ایم اما واقعیت این است که دولت الکترونیک، سیستم قضایی الکترونیک و تجارت الکترونیک منسجم نیاز داریم.

رییس پیشین دبیرخانه شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تصریح کرد: بخواهیم یا نخواهیم، جرقه تجارت الکترونیک زده شده و امروز خیلی از صاحبان کسب و کارها به این نتیجه رسیده‌اند که کسب و کارشان را به فناوری بسپارند و خودشان به زندگیشان برسند. در صنعت هم چنین اتفاقی خواهد افتاد و صنایع ما به سمت دانش‌بنیان شدن می‌روند و اتفاقات جدی در این حوزه در حال رخ دادن است.

 امکان بازگشت به عقب وجود ندارد

وی با بیان اینکه بانکداری الکترونیک و تجارت الکترونیک در دوره کرونا گل کرد، اظهارداشت: امروز تقریبا همه یاد گرفتند که خرید الکترونیک انجام دهند و همه کارهایشان را با گوشی‌های هوشمند انجام دهند. ضریب نفوذ اینترنت در کشور بالاست و دیگر امکان بازگشت به عقب حتی برای آنان که به اتخاذ شیوه‌های سنتی تمایل دارند، نیست.

رییس پیشین هیات مدیره شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان گفت: در دوره شیوع کرونا، کسب و کارها متحول می‌شوند و تب و تاب الکترونیکی کردن، به هر حال جای خود را پیدا خواهد کرد.

احمدی افزود: تصور کنید ما الان چقدر قطعه و تجهیزات داخل کشور در مغازه‌ها داریم و چقدر سرمایه کشور در این انبارها خوابیده است اما الان فعالانی وجود دارند که بدون داشتن سرمایه کلان، خرید و فروش اینترنتی انجام می‌دهند و قیمت تمام شده کالایی که ارائه می‌کنند، هم پایین تر است.

کسب و کار در سال ۹۹ متحول می‌شود

وی با بیان اینکه در همین بازار، از عید تا الان، عده‌ای پلاکارد در ورودی مغازه‌شان زده‌اند و ضمن اعلام تعطیلی فروشگاه به خاطر کرونا، از ادامه فعالیت خود در فضای مجازی خبر داده‌اند، افزود: کسانی که کسب و کارشان را به فضای مجازی منتقل کرده‌اند، برنده هستند زیرا کسب و کار سال ۹۹ با سال ۹۸ از لحاظ الکترونیکی بودن، حداقل به اندازه ۵۰ درصد متفاوت خواهد بود.

نماینده زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: در سال ۹۹، برنده کسانی هستند که به سمت فناوری بروند زیرا کسانی در بازار موفق هستند که چابک باشند و بتوانند به سرعت خود را با شرایط جدید وفق دهند.

پایین بودن فناوری هزینه تمام‌شده را بالا می‌برد

احمدی با بیان اینکه یکی از دلایل بالابودن قیمت کالاهای تولیدی ما این است که فناوری تولیدمان پایین است، گفت: از زمان پیش از انقلاب، ما مشکل پایین بودن فناوری تولید را در کشور داشتیم و صنایع ما به شدت نیازمند نوسازی هستند و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران لازم است فعالانه این موضوع را پیگیری کند.

وی، تحریم ایران را فقط تحریم مالی ندانست و گفت: ما در فناوری تحریم هستیم و مانع دستیابی ما به تجهیزات و فناوری‌های به‌روز می‌شوند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بخشی از عقب ماندگی تولید ما ناشی از ضعف در روش‌های تولید یا حتی مدیریت تولید است، تصریح کرد: فضا برای سرمایه‌گزاری خارجی فراهم نیست زیرا سطح امنیت سرمایه‌گزاری در کشور ما پایین است.

وی، جذب سرمایه گزاری خارجی را برای تقویت صنعت کشور ضروری دانست و گفت: سرمایه‌گزار خارجی با خودش دانش مدیریت، فناوری و در عین حال بازار می‌آورد. اگر مرزها را ببندیم چیزی از تولید بیرون نمی‌آید و تولید، وقتی تولید است که صادرات محور باشد و قدرت رقابت داشته باشد.

احمدی با بیان اینکه تولید با بخشنامه، کالا را به زور به خورد ملت دادن است، گفت: عده ای دنبال این هستند که واردات را ممنوع کنند تا هر آشغالی که تولید می‌کنند را به زور قوانین و ضوابط و مقررات و بخشنامه‌ها، به خورد ملت بدهند.

به نظریه مرگ و میر بنگاه‌های اقتصادی اعتقاد نداریم

وی به زیان‌ده بودن بخشی از صنایع و وابستگی آنها به کمک‌های دولتی اشاره کرد و گفت: گرفتاری بزرگی که در کشور داریم این است که به نظریه مرگ و میر در بنگاه ها اعتقاد نداریم و فکر می کنیم همه بنگاه‌ها را باید تا انتهای خط همراهی کنیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه عده ای اشتباه وارد حوزه تولید شده‌اند، گفت: اینها باید زمین بخورند. چند نفر از دونده‌ها باید زمین بخورند تا رسیدن به خط پایان ارزش پیدا کند.

احمدی با بیان اینکه ما به زور می‌خواهیم همه را به خط پایان برسانیم، گفت: مثلا در یک شهرک صنعتی، می‌خواهیم هر چه کارخانه است، را احیا کنیم در حالی که تعدادی از کارخانه‌ها اصلا ظرفیت و قابلیت احیا ندارند.

وی تاکید کرد: در نظریه بنگاه‌ها، مرگ و میر وجود دارد یعنی از صدای زمین خوردن یک نفر، پنج نفر دیگر بیدار می‌شوند و فعالیت خود را ارتقا می‌دهند.

 این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: هدف از جهش تولید، همه بخش‌های تولید نیست بلکه تولید دانش بنیان و صادرات محور هدف است.

بنگاه‌های دولتی بزرگ‌ترین آسیب کشور هستند

احمدی، بنگاه‌های دولتی را بزرگ‌ترین آسیب کشور عنوان کرد و گفت: مدیران دولتی بر اساس روابط منصوب می‌شوند و یکی از عقب‌ماندگی‌های ما این است که بنگاه‌های ما دولتی هستند. امروز اگر شرکت‌های خودروساز ما در اختیار بخش خصوصی بودند، ما حتما مثل کره جنوبی بودیم.

وی تصریح کرد: اگر رزومه مدیران بنگاه‌های اقتصادی دولتی را بررسی کنید با لیسانس‌ و فوق‌لیسانس‌های غیرمرتبط، مجموعه‌های حیاتی را در اختیار دارند.

معاون پیشین وزیر بازرگانی تصریح کرد: دولت باید تصدی‌گری را کنار بگذارد و بنگاه‌ها را به شکل صحیح واگذار کند. در دنیا ثابت شده که بنگاه‌داری دولتی جواب نمی‌دهد منتها ما اصرار بر دولتی ماندن بنگاه‌ها داریم. یکی از دلایل آن هم، خود ما نماینده‌ها هستیم زیرا اگر بنگاه‌های دولتی به بخش خصوصی واگذار شود دیگر تابع ما نیستند و بی‌ربط کار نمی‌کنند و به همین خاطر ما بر دولتی ماندن آنها اصرار داریم.

وی با بیان اینکه مدیر دولتی قدرت تصمیم‌گیری ندارد، گفت: مدیر دولتی قدرت ریسک ندارد و محافظه‌کاری در مدیران دولتی به شدت بالاست در حالی که مدیریت بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی نیازمند تصمیمات شجاعانه است.
 

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)