برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

جذب اعضای هیات علمی در موسسه حکمت و فلسفه قانونی است

غلامرضا ذکیانی  امروز سه‌شنبه در نشست خبری درباره هجمه‌های بعضی از رسانه‌ها علیه او، اعضای هیات علمی، نحوه جذب و حذف بعضی از گروه‌ها که در موسسه حکمت و فلسفه ایران صورت گرفته، افزود: بعضی از رسانه‌ها و روزنامه‌ها تلاش می‌کنند با فضاسازی و ایجاد جریان علیه موسسه و اقدام‌هایی که در یک سال و ۴ ماه گذشته صورت گرفته، نحوه فرآیند جذب اعضای هیات علمی و کارکنان را خدشه دار کنند. درصورتی که اقدام‌های صورت گرفته قانونی بوده و موسسه آماده شفاف است.

وی افزود:‌ برای هر کدام از قسمت‌های علمی، اداری و مطالعات علم یک نفر جذب شدند و برای این هدف ابتدا با انتشار فراخوان و در ادامه با برگزاری آزمون و غربالگری در چند مرحله مصاحبه، شایسته ترین افراد جذب شدند. البته در بخش مطالعات علم به رغم اینکه فقط یک نفر نیاز بود، از ۵ نفر به دلیل ویژگی‌های علمی بالایی که داشتندبه مانند دوره پسا دکتری استفاده می‌شود.

رییس موسسه حکمت و فلسفه در خصوص جذب در گروه‌هایی این موسسه نیز اظهار داشت: ۶ گروه رسمی فلسفه، ‌کلام، منطق، مطالعات علم، ادیان و عرفان و فلسفه اسلامی در موسسه فعالیت می‌کنند. این در حالی است که قبل از انتخاب بنده به عنوان ریاست موسسه، سه گروه فلسفه علوم انسانی و اسلامی، فلسفه علوم درتمدن اسلامی و گروه حکمت و هنر دینی در سال ۹۴ طبق مصوبه هیات امنا تصویب فعال بودند. اما برای پرداخت حقوق به آنها نیاز به مصوبه شورای گسترش وزارت علوم تحقیقات و فناوری بود که این شورا با تشکیل این گروه‌ها موافقت نکرد.

ذکیانی ادامه داد: البته پس از عدم تشکیل سه گروه عنوان شده، افراد حاضر در این گروه‌ها اخراج نشدند بلکه در سایر گروه‌ها جذب شدند.

وی درباره اینکه گفته می‌شود با اساتید فلسفه موسسه برخورد مناسبی صورت نمی‌گیرد تا آنها از موسسه گریزان شوند، گفت: این مطالب نیز در ادامه همان حاشیه‌سازی‌های بعضی از رسانه‌ها است. زیرا دکتر محقق داماد، ابراهیم دینانی، غلامرضا اعوانی، حسین معصومی همدانی، شاپور اعتماد سید ضیاء موحد و سایر اساتید همچنان به صورت فعال با موسسه همکاری دارند وفقط در روزهایی که شیوع کرونا بیشتر شده فعلا کمتر در موسسه حاضر می‌شوند.

مبارزه با کرونا از نظر عقلی و فلسفی در حال انجام است

ذکیانی در خصوص درآمدزایی موسسه حکمت و فلسفه نیز اظهار داشت: در حوزه آموزش فلسفه به کودکان با دیگر دستگاه‌ها و نهادها همکاری داریم. همچنین برای مبارزه با ویروس کرونا از نظر علوم عقلی و فلسفی در حال جمع‌آوری اطلاعات و داده و تجزیه و تحلیل آنها توسط اعضای هیات علمی و پژوهشگران موسسه هستیم.

وی ادامه داد: انعقاد تفاهم‌نامه با بعضی از مراکز و جذب دانشجویان خارجی با فعال شدن بخش بین الملل از دیگر برنامه‌های راهبری موسسه برای درآمدزایی است.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی درباره ایده موسسه در خصوص ابن سینا نیز گفت: اجرای این طرح با تلاش همه اعضاء موسسه و گروه‌ها در حال انجام است و امیدوارم تا سه سال دیگر تصحیح انتقادی دقیقی برای کتاب شفا ابن سینا به سرانجام برسد تا برای ۲۰۰ سال آینده این کتاب مرجع محسوب شود.

  فراگیر شدن رفع تعهد ارزی نباید صادرات را متوقف کند

رییس موسسه حکمت و فلسفه ایران با تاکید بر اینکه با مطالعه تمام آثار غرب و ایران توسط دانشمندان قرن چهارم و پنجم، علوم اسلامی متولد شد، افزود: به عنوان مثال فارابی با استفاده از فلسفه یونانی‌ها، فلسفه اسلامی را شکل داد و علامه طباطبایی(ره) و شهید مطهری نیز به دلیل روشن فکری و توجه به فلسفه غرب، بهترین نقدها را برای فلسفه مارکسیسم مطرح کردند تا نشان دهند که نباید با علوم غربی شعاری برخورد کرد.

کشور نیازمند تقویت مذهب در کنار هویت ملی است

رییس موسسه حکمت و فلسفه با تاکید بر اینکه نباید بین ایرانی بودن و مذهب تعارض ایجاد کرد، ‌گفت: شهید مطهری در کتاب خدمات متقابل ایران و اسلام نشان داد که اسلام به همه ملت‌ها خدمت کرده ولی خدمت اسلام به تمدن اسلامی بی نظیر است.

وی ادامه داد:‌ جوانانی را سراغ دارم که نه تنها روحیه مذهبی ندارند بکله انگیزه ملی نیز در آنها دیده نمی‌شود تا گذرنامه کشور گرجستان را به ایران ترجیح دهند. بر همین اساس لازم است برای شکوفایی کشور فقط به اعتقاد مردم نگاه نشود بلکه روحیه ملی فرد را نیز تقویت کرده و از تخصص او برای پیشرفت کشور استفاده شود. زیرا اگر مدام عده‌ای به نام ایران و عده‌ای دیگر به نام مذهب به دنبال انتقاد و تخریب هم باشند، رشد علمی، فرهنگی، اجتماعی و سایر حوزه‌ها به خوبی پیش نخواهد رفت.

ذکیانی افزود: اینکه زبان ترکی در دانشگاه تبریز یا زبان کردی در دانشگاه‌های کردستان و یا زبان عربی در استان‌های جنوبی تدریس شود مشکلی پیش نخواهد آمد. بلکه سبب تقویت روحیه ملی مردم در این استان‌ها خواهد شد.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه رویکرد او در موسسه دادن مسوولیت به همه اعضا است، اظهار داشت:‌ این رویکرد سبب شد شورای پژوهشی پس از مدت‌ها وقفه با کیفیت بسیار بالایی در طرح‌های پژوهشی تشکیل شود. همچنین شورای انتشارات خیلی سخت گیرانه و با نگاهی کیفی و علمی، برای صدور مجوز آثار جدید تصمیم می‌گیرد.

رییس موسسه حکمت و فلسفه ایران در خصوص دیگر اقدام هایی که زمان حضور او رخ داده است، توضیح داد: احیاء و افزایش قدرت اجرایی و قانون گذاری شورای پژوهشی، بازنویسی بعضی از کتب، خریداری ۲۰ سامانه، توجه به کیفیت کتب منتشر شده نسبت به کمیت آن، نشر و فروش بیشتر کتب دیجیتالی، عملیاتی شدن سند راهبردی با نگاه هوشمندانه اعضای هیات علمی، تعمیر اساسی کتابخانه در ۱۶ ماه گذشته، برخورداری اقدام های اجرایی از ضوابط اصولی، گرفتن شناسه استخدام برای اعضای هیات اجرایی و اداری، تعمیر تاسیسات مختلف ساختمان با رویکرد توجه به جنبه میراث فرهنگی بودن آن و تهیه آیین نامه‌های مختلف در زمینه گرند و جذب از جمله اقدام‌های صورت گرفته برای موسسه در سال گذشته است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)