برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

مصوبه ایجاد ۸ منطقه آزاد تجاری بدون تغییر به صحن می‌رود

«سید تقی کبیری» روز سه شنبه با تشریح نشست امروز کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: امروز لایحه ایجاد ۸ منطقه آزاد تجاری – صنعتی و اصلاح و ایجاد ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی (اعاده شده از شورای نگهبان) با حضور نماینده شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: شورای نگهبان به مصوبه کمیسیون ایراد اصل ۸۵ قانون اساسی وارد کرد و مصوبه به کمیسیون ارجاع شد؛ اما نمایندگان همچنان بر مصوبه خود اصرار دارند و مصوبه کمیسیون اقتصادی بدون تغییر لایحه، مجددا به صحن خواهد رفت.
عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس افزود:  اگر این لایحه در صحن علنی مجلس به تصویب برسد، با توجه به اینکه شورای نگهبان بر ایرادات خود اصرار دارد  به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع می‌شود.

نماینده مردم خوی و چارپاره در مجلس شورای اسلامی با استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی اظهار کرد: طبق این اصل مجلس نمی‌تواند اختیارات خود را به دولت واگذار کند، و از آنجا که در بحث مناطق ویژه چون نقشه‌های مناطق را مجلس نداده است، شورای نگهبان ایراد گرفته که نقشه‌های مناطق ویژه را هم مجلس باید تایید کند، اما با استناد به مصوبه قبلی مجمع تشخیص و آنچه در قانون مناطق آزاد آمده، تایید مجوز اصل مناطق ویژه با مجلس است اما تایید نقشه و محدوده بر عهده دولت است لذا کمیسیون معتقد است طبق مصوبه قبلی نیاز به تایید نقشه‌ها توسط مجلس نیست.    

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: شورای نگهبان معتقد است نقشه‌های مناطق ویژه، باید مصوبه مجلس را داشته باشد اما طبق مصوبه قبلی مجمع تشخیص -تعیین محدوده و نقشه براساس تایید دولت است و نیاز به تایید مجلس ندارد- بنابراین به استناد همان مصوبه کمیسیون، کمیسیون اقتصادی تغییری در مصوبه خود درخصوص ایجاد ۸ منطقه آزاد تجاری – صنعتی و اصلاح محدوده ۳ منطقه آزاد تجاری- صنعتی، اعمال نکرد.

  ساخت فلزی که با دما تغییر شکل می‌دهد

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)