برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

قشم چشم انتظار سه هزار بچه لاکپشت پوزه عقابی

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم روز یکشنبه به خبرنگاران گفت: این تخم‌ها توسط تیم ناتوران خمیس و با نظارت مدیریت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم تا زمان تولد حفاظت می‌شوند.

سید هاشم داخته افزود:  هر ساله از هفته دوم اسفند ماه تا هفته دوم اردیبهشت ماه، سواحل ماسه‌ای روستای شیب دراز میزبان لاکپشت‌های پوزه عقابی است که برای تخمگذاری به زادگاه خود بازمی‌گردند.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۸۱ تا کنون، جوانان جامعه محلی روستای شیب دراز با عنوان گروه «ناتوران خمیس» با گذراندن دوره های آموزشی، در حفاظت از تخم این جانور و کمک به بقای نسل آن نقش مهمی ایفا کرده‌اند.

هفت گونه‌ لاکپشت‌ دریایی در جهان شناخته شده اند که پوزه عقابی‌ها یکی از آن‌ها محسوب می‌شوند. این لاکپشت‌ها همه ساله در سواحل ماسه ای روستای شیب دراز در ۴۵ کیلومتری جنوب شهر قشم، تخم گذاری می‌کنند. حدود دو ماه طول می کشد تا نوزاد لاکپشت ها از تخم خارج شده و راهی دریا شوند.

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم  تصریح کرد: با اجرای طرح حفاظت از لاکپشت‌های پوزه عقابی از انقراض این گونه در قشم جلوگیری شد و علاوه بر آن  تاثیرات مثبتی در حوزه‌های اشتغالزایی و ارتقاء معیشت جامعه محلی روستای شیب دراز و صنعت گردشگری جزیره ایجاد شد.

وی، در پایان با یادآوری تعطیلی این سایت در کنار سایت‌های گردشگری به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا افزود: گردشگران از تجمع در این سایت اجتناب نمایند.

جزیره قشم با مساحت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر در سال‌های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰ با تصمیم دولت به ۲ بخش منطقه آزاد با مساحت ۳۰۰ کیلومتر و منطقه ویژه اقتصادی با مساحت یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر تقسیم شد.

  احیای ۱۱ رشته صنایع دستی در گنبدکاووس شروع شد

پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، انتقال تکنولوژی پیشرفته به منطقه، جذب سرمایه‌های خارجی، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و افزایش صادرات و کسب در آمدهای ارزی از جمله هدف‌های ایجاد منطقه آزاد قشم است.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات سواحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)