برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

استفاده از نانو ذرات برای ساخت واکسن آنفولانزا

به گزارش روز یکشنبه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، یافته‌های محققان دانشگاه ایالتی جرجیا نشان می‌دهد که از نانوذرات می‌توان برای ساخت واکسن جهانی آنفولانزا استفاده کرد، به تازگی با ترکیب دو پروتئین اصلی آنفولانزا درون نانوذرات، محققان واکسن جدیدی ساختند که می‌تواند محافظت طولانی‌مدت‌تری در برابر ویروس آنفولانزا در موش‌های آزمایشگاهی ایجاد کند.

واکسن نانوذره‌ای آنفولانزا حاوی دو پروتئین ماتریس ویروس آنفولانزا به نام‌های اکتودومین (Me۲) و نورامینداز (NA) است، موش‌هایی که قبل از قرارگرفتن در معرض ویروس آنفولانزا با این واکسن حاوی نانوذرات واکسینه شدند، در برابر شش استرین مختلف از ویروس آنفولانزا مقاوم شدند.

یافته‌های این گروه تحقیقاتی نشان می‌دهد که این ترکیب منحصربه‌فرد، پتانسیل ساخت واکسن آنفولانزا با قابلیت مهار انواع مختلف ویروس‌های آنفولانزا را دارد.

یی وانگ محققان این پروژه گفت: این واکسن می‌تواند موش‌ها را از انواع مختلف ویروس‌های آنفولانزا محافظت کند، هر سال ما شاهد استرین‌های مختلفی از ویروس آنفولانزا هستیم، با استفاده از این رویکرد می‌توان واکسن آنفولانزایی تولید کرد که بتواند انسان را از گزند ویروس‌های مختلف آنفولانزا مصون دارد.

پروتئین Me۲ در تمام استرین‌های آنفولانزا کمترین جهش را تجربه می‌کند و همچنین ساختار آن در ویروس‌ها تقریبا شبیه به هم است، پروتئین NA نیز در سطح ویروس آنفولانزا بوده و این پروتئین بسیارکم جهش می‌کند، در این پروژه از نانوذرات دولایه استفاده شده که پروتئین Me۲ را در هسته و پروتئین NA را در پوسته دارد.

استفاده از این واکسن روی موش‌های آزمایشگاهی نشان داد که موش‌ها تا چهار ماه در برابر ویروس‌ها مصون بودند و شش استرین مختلف ویروس آانفولانزا تاثیری روی موش‌ها نداشت، تاکنون در واکسن‌های آنفولانزا از پروتئین NA بسیار کم استفاده شده است، این نتایج می‌تواند منجر به افزایش کاربرد این پروتئین در ساخت واکسن آنفولانزا شود.

  ۴ گام اساسی برای کسب موفقیت

در مرحله بعد، محققان قصد دارند تا واکسن دولایه را درون یک برچسب حاوی میکروسوزن قرار دهند تا بتوان از آن به‌عنوان واکسن پوستی استفاده کرد.

نتایج این پروژه در نشریه dvanced Healthcare Materials به چاپ رسیده است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)