برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

ساخت ظروف با موادی که گذشتگان از آن استفاده می‌کردند

به گزارش عصر دوشنبه روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید عبدالمجید شریف زاه با اعلام این خبر گفت: سفال معاصر ایران چه در حوزه تجاری و چه در بخش هنری از گل رس موجود در مناطق مختلف ایران تولید می شود از این رو ضرورت و نیاز بازار به استفاده از نوعی گل سفید با دمای پخت پایین (گل خمیر سنگ) مانند آن چیزی است که در دوران گذشته استفاده می‏ شده  است.

او استفاده از گل خمیر سنگ برای ساخت سفال را یکی از مهمترین تحولات در حوزه سفالگری  دانست و تصریح کرد: در گذشته به این منظور  از نوعی خمیر سنگ (گل سفید) شبیه خاک، تقریباً مانند بدنه‎های چینی دوره سونگ در چین برای ساخت بدنه استفاده می شد.

شریف زاده با اشاره به پیشینه ورود صنعت چینی به ایران و ویژگیهای منحصر بفرد بدنه‌‏های چینی گفت : در این زمان هنرمندان مسلمان برآن شدند که در این حوزه مشابه‏‌سازی کنند اما به دلیل فقدان کوره‏های پخت بالا نیاز به تغییراتی در فرمول گل بود.

رییس گروه پژوهشی هنر های سنتی اظهار داشت : در نهایت ابتکار این هنرمندان منجر به ساخت گل خمیر سنگ یا بدل چینی با دمای پخت پایین شد.

شریف زاده از مزایای این گل را سفید بودن و استحکام خوب آن و دمای پخت پایین (۹۶۰ الی ۱۰۰۰ سانتی‏گراد) نسبت به بدنه‏‌ های سفید مختلف مثل پرسلان و چینی دانست و افزود: این گل همچنین دارای موادی است که به بدنه قابلیت ترکیب با مواد رنگی و لعاب را می‏دهد که ماحصل آن ساخت گل رنگی می‎باشد.

  پنج اثر طبیعی کشور ثبت ملی شد

او در ادامه یکی از معایب این گل  را  شکل‏پذیری ضعیف پایین آن دانست که در پژوهش حاضر سعی بر دست یافتن به فرمولاسیونی با استفاده از حداقل معایب فوق شده است.

شریف زاده با بیان اینکه این پژوهش توسط محمدعلی سجادی و اکرم گلزار احمدی انجام شده تصریح کرد: بر اساس این طرح پژوهشی تاکنون ۳۵ نمونه آزمایشی با مواد اولیه موجود در بازارساخته و بر روی آن نیز نقاشی و لعابگذاری صورت گرفته است.

وی در پایان گفت : اجرای این کار به دو صورت؛ شکل خشت (کاشی) و ساخت ظروف با روش چرخ سفالگری صورت گرفته است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)