برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

ماجرای جدال دو وزارتخانه‌ بر سر واردات لیمو ترش چیست؟

روز یکشنبه بود که خبر «محموله پنج هزارتنی لیموترش در راه ایران» روی سایت وزارت صنعت قرار گرفت و سخنگوی ستاد تنظیم بازار اعلام کرد که تمهیداتی برای تامین کسری بازار از طریق واردات لیموترش اندیشیده شده است.

«محمدرضا کلامی» همچنین گفته بود که تا پانزدهم اردیبهشت‌ماه برنامه‌ریزی برای واردات پنج هزار تن لیموترش اجرایی خواهد شد و ورود این محموله بی‌تردید زمینه را برای کاهش و منطقی شدن قیمت این ماده خوراکی در بازار فراهم می‌کند.

او حتی درباره ارز تخصیص یافته برای واردات این محموله توضیح داده و گفت: لیموترش با ارز نیمایی وارد کشور شده و به نظر می‌رسد این اقدام در کنار ممنوعیت صادرات لیموترش به تنظیم بازار این کالا منجر خواهد شد.

یک روز از اعلام این خبر نگذشته بود که وزارت کشاورزی نسبت به واردات لیمو ترش به کشور واکنش نشان داد و برای پیشگیری از ورود آفات و بیماری‌های نوظهور به کشور، با واردات لیموترش مخالفت کرد.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه تاکید کرد: با وجود تولید حدود ۶۲۰ هزار تن لیموترش در کشورمان و به منظور پیشگیری از ورود آفات و بیماری‌های نوظهور، با واردات لیموترش به کشور مخالف هستیم.

در بازی رفت و برگشت بین دو وزارتخانه، این بار وزارت صنعت اعتراض وزارت کشاورزی را بی‌پاسخ نگذاشت و واردات لیمو ترش به کشور را از اساس تکذیب کرد!

عقب نشینی وزارت صنعت از واردات لیمو ترش؟

سخنگوی ستاد تنظیم بازار در آخرین اظهارات خود، صدور هرگونه مجوز برای واردات لیمو ترش را کذب دانست و گفت: دولت به هیچ عنوان اجازه واردات لیموترش و کالاهای غیرضرور را نخواهد داد و همه توجه دولت، حمایت از تولیدکنندگان داخلی به خصوص تولیدکنندگان محصولات کشاورزی است.

  ورود ۳ واکسن دانش‌بنیان‌ ایرانی کرونا به فاز انسانی در دی ماه

وی با بیان اینکه سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت جلوگیری از واردات کالاهای غیرضرور و دارای تولید داخلی است، ادامه داد: به هیچ عنوان به غیر از کالاهای اساسی، مواد اولیه تولید و تجهیزات صنعتی که دارای مشابه ساخت داخلی نیستند، هیچ کالایی از جمله محصولات کشاورزی غیرضرور وارد کشور نخواهد شد و سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت در هماهنگی کامل با وزارت جهاد کشاورزی، حمایت از تولید محصولات کشاورزی و کشاورزان است.

کلامی با بیان اینکه دولت به دلیل شرایط کنونی کشور و اجرای سیاست‌های تنظیم بازار، مخالف صادرات فعلی لیموشیرین و لیموترش است، گفت: ضمن اینکه به دلیل تنظیم بازار داخلی و حمایت از مصرف‌کنندگان، صادرات لیموترش و لیموشیرین ممنوع اعلام شده و در مقابل، واردات لیموترش هم به شدت مورد مخالفت وزارت صنعت قرار دارد، چراکه ظرفیت‌های تولید داخلی در این زمینه مورد توجه این وزارتخانه قرار دارد.

این اظهارات در حالی است که خبر ورود محموله پنج هزار تنی لیمو ترش را نیز خود سخنگوی ستاد تنظیم بازار اعلام کرده و در سایت وزارت صنعت نیز منتشر شده بود. خبرنگار ایرنا هنوز موفق به دریافت پاسخ از سخنگوی تنظیم بازار برای شفافیت موضوع نشده و حال سوال اینجاست که آیا وزارت صنعت به دلیل اعتراض وزارت کشاورزی از تصمیم خود برای واردات لیمو ترش منصرف شده و یا خبر منتشر شده از اساس اشتباه بوده است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)