برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

افزایش تولید شکر در کشور منوط به همکاری کارخانه‌های قند است

پیمان حصادی، پنجشنبه در بازدید از مزارع کشت چغندر پاییزه در شهرستان کازرون از توابع استان فارس، افزود: در مناطقی که کشت پاییزه چغندر قند انجام می‌شود، تعداد کارخانه‌های قندی که خریدار محصول چغندر قند کشاورزان هستند اندک است و همین امر موجب کاهش تولید شکر در داخل شده در حالیکه اگر بتوانیم کارخانه‌های بیشتری را در این عرصه وارد کنیم، شکر مورد نیاز در کشور تولید خواهد شد.  

وی بیان داشت: یکی از برنامه‌هایی که وزارت جهاد کشاورزی دنبال می‌کند، توسعه کشت چغندر قند در مناطق گرمسیری است و در حال حاضر کشت این محصول در مناطق گرمسیری از جمله در جنوب استان فارس آغاز شده است و به دلیل اینکه برای آبیاری این نوع کشت از بارش باران استفاده و در مصرف آب صرفه جویی می‌شود، کشت این محصول در پاییز از اهمیت بسیاری برخوردار است. 

حصادی، در مورد کشت بهاره چغندر قند نیز بیان کرد: هم اینک سطح زیر کشت این نوع محصول در کشور روند ثابتی دارد و بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار هکتار است و از این میزان سالانه بین ۵ . ۶ میلیون تا ۵ . ۷ میلیون تن چغندر تولید می‌شود. 

به گفته وی، میزان تولید محصول چغندر قند پاییزه در کشور بیش از ۷۰ تن است. 

این مقام مسوول در مورد قیمت خرید تضمینی چغندر قند بهاره در سال ۹۹ بیان داشت: امسال هر کیلوگرم از این محصول به ازای ۶ هزار و ۲۴ ریال به اضافه ۵۰۰ ریال هزینه کمک حمل، از کشاورزان خریداری می‌شود که این رقم در مقایسه با سال ۹۸ بیانگر ۶۴ درصد افزایش است.

حصادی ادامه داد: همچنین بهای خرید تضمینی چغندر قند پاییزه از کشاورزان در سال ۹۹ به ازای هر کیلوگرم ۵۹ هزار ریال به اضافه یک هزار ریال کمک هزینه حمل تعیین شده است که در قیاس با سال ۹۸ حاکی از ۶۵ درصد افرایش است.  

  سَراجی گیلان؛ مشقت یک میراث برای ماندن

او بیان کرد: افزایش قیمت خرید تضمینی این محصول در سال ۹۹ می‌تواند نقطه قوتی برای کشاورزان چغندرکار باشد. 

پیش بینی برداشت ۱۲۰ تن چغندر قند در فارس

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز در این بازدید با اشاره به اینکه ۱۱ هزار هکتار از اراضی استان فارس به کشت چغندر قند بهاره اختصاص یافته، گفت: با توجه به عدم همراهی کارخانه‌های قند با کشاورزان چغندرکار پاییزه در ۲ سال گذشته، امیدواریم امسال بیش از سه هزار هکتار از اراضی استان به کشت چغندر قند پاییزه اختصاص داده شود.

احمد دهقانی افزود: بیش‌بینی می‌شود امسال، ۵۰ تن چغندر قند بهاره و بین ۶۵ تا ۷۰ تن چغندر پاییزه و در مجموع ۱۱۵ و یا ۱۲۰ تن چغندر قند در این استان برداشت شود.

او اظهار داشت: اگر چه امسال قیمت خرید تضمینی چغندر قند ۶۰ درصد در مقایسه با سال ۹۸ افزایش یافته است اما با توجه به هزینه‌های بالای حمل و نقل و دستمزد کارگر، کشاورزان انتظار دارند که مورد حمایت بیشتری قرار گیرند تا تولیدات آنها نیز فزونی یابد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کازرون هم در این بازدید، استقبال کشاورزان این شهرستان را از کشت پاییزه چغندر قندخوب توصیف و بیان کرد: امسال ۷۵ هکتار از اراضی این منطقه به کشت چغندر قند پاییزه اختصاص داده می‌شود.

حمید رشیدی، ادامه داد: در کشت پاییزه چغندر قند در این شهرستان، بین چهار هزار تا پنج هزار متر مکعب نسبت به کشت بهاره، در مصرف آب صرفه جویی می‌شود و این از ویژگی‌های مهم کشت این نوع محصول به شمار می‌آید.

شهرستان کازرون در فاصله ۱۲۰ کیلومتری غرب شیراز قرار دارد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)