برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

سایه کرونا بر نشریات دانشگاه‌های علوم پزشکی

شیوع ویروس کرونا در جهان افزون بر اثرگذاری بر تمامی ابعاد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشورها و خارج ساختن زندگی افراد از مسیر عادی، بسیاری از پژوهش های پزشکی و دانشگاهی جهان را به سوی شناخت و واکاوی ویژگی های این ویروس سوق داده است. دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران و ایران نیز در این میان، بخشی از تالیف و ترجمه های خود را در هفته های اخیر با موضوع ویروس کرونا منتشر کردند.

راه های انتقال، درمان و پیشگیری از کرونا

کتاب «راه های انتقال، تظاهرات بالینی، تشخیص، درمان و پیشگیری از ویروس کرونا» توسط اعضای هیات تحریریه مجله طب اورژانس ایران ترجمه و زیر نظر علیرضا زالی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و افشین زرقی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه منتشر شد.

این کتاب بر اساس اجماع بین المللی متخصصین ریه در خصوص کووید-۱۹ در انتشارات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به چاپ رسیده است.

کتاب راه های انتقال، تظاهرات بالینی، تشخیص، درمان و پیشگیری از ویروس کرونا ترجمه کتاب توسط آریان معدنی نیشابوری، دنیا مشرفی عراقی، سعید صفری، محمود یوسفی فرد و مهرنوش یزدانبخش است.

فراخوان دریافت مقاله با موضوع چالش های دستگاه گوارش COVID-۱۹

علیرضا زالی رییس پژوهشکده گوارش و پیوند کبد و سردبیر مجله گوارش و کبد از بالین تا آزمایشگاه، از متخصصان و محققان برای چاپ مقالات خود در ویژه نامه چالش های دستگاه گوارش کووید ۱۹ این مجله دعوت کرد.

وی گفت: برخی از مطالعات تهوع، استفراغ و اسهال را در بیماران ترخیص شده ای که تشخیص آنها بر اساس نمونه های بالینی و مدفوع  بوده گزارش کرده است  که ممکن است تا حدی توضیحی در مورد علائم دستگاه گوارش، عود احتمالی و انتقال ویروس باشد. بر اساس مطالعات اسیدوز، انتشار انعقاد داخل عروقی و صدمات حاد کبد و لوزالمعده از عوارض گوارشی بیماری در برخی از بیماران متوفی بوده است.

زالی در ادامه افزود: برای پشتیبانی از این چالش ها با سیاست مبتنی بر شواهد، تحقیق در مورد این موضوع بسیار مهم است. بنابراین همکاران  با انتشار یافته های خود در این مجله می توانند بینش های فعلی در مورد موضوع ویژه خود را ارائه دهند، شاید این مطالب علمی بتواند در راهنمایی پزشکان و محققان برای شناسایی سریعتر، پیشگیری و درمان COVID-۱۹راه گشا باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: گوارش و کبد از بالین تا آزمایشگاه   (www.ghfbb.ir) از کلیه اساتید، محققان و دانشجویان دعوت می کند تا مقالات و یافته های خود را در زمینه ویروس کرونا در شماره ویژه خود با عنوان “چالشهای دستگاه گوارش COVID-۱۹در جهان” ارسال کنند.

وی عنوان کرد: تمام مقالات ارسالی تحت بررسی سریع (FACK TRACK) قرار خواهند گرفت و مقالات پذیرفته شده در مدت زمان کوتاهی منتشر می شوند.

علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روند ارسال و مشاهده دستورالعمل های نویسندگان می توانند به سایت علوم پزشکی شهید بهشتی مراجعه کنند.

انتشار مجله بیهوشی با محوریت کرونا ویروس

علی دباغ رییس مرکز تحقیقات بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی از انتشار شماره جدید مجله بیهوشی سلولی و مولکولی با محوریت بررسی بیماری کووید ۱۹ خبر داد.

بر این اساس، تمامی مقالات این شماره از مجله مذکور به بررسی بیماری کووید ۱۹ اختصاص دارد و نتیجه تلاش شبانه روزی تعدادی از نویسندگان عالم دانشگاه های کشور درخصوص این بیماری است که می تواند راهگشای تمامی پزشکان و پرستاران و کادر درمانی باشد که با بیماری کووید مبارزه می کنند.

  اختراعات پزشکی که آینده را متحول می‌کنند

از سرفصل های مقالات این مجله می توان به کووید ۱۹ در اطفال (Case series)،  کویید ۱۹ در مادر باردار با حاملگی دوقلو، بررسی کلیه نماهای رادیولوژیک در بیماران کووید بستری در آی سی یو، جنبه های ایمونولوژیک سلولی و مولکولی کووید ۱۹ همراه با مکانیسم های دفاع بدن و ایجاد آسیب، شناسایی ساختار سلولی و مولکولی ویروس کرونا، انواع مختلف درمان های فارماکولوژیک مورد استفاده اشاره کرد.

روش های درمان تنفسی در بیماران کووید ۱۹، نقش هوش مصنوعی در مدیریت بیماری کووید در آی سی یو، اصول مراقبت از کادر درمان و بیماران در قبل و بعد و داخل اتاق عمل و آی سی یو جهت جلوگیری از ابتلا به ویروس (PPE) از دیگر سرفصل های مقالات این شماره هستند.

چگونگی شروع مجدد اقتصادهای ملی در دوران بحران ویروس کرونا

دانشگاه علوم پزشکی ایران با ترجمه و انتشار مقاله ای با عنوان «چگونگی شروع مجدد اقتصادهای ملی در دوران بحران ویروس کرونا» به بازگشت اقتصادهای ملی در وضعیت طبیعی پیش از کرونا پرداخت.

 بر اساس این مقاله، چگونگی شروع مجدد اقتصادهای ملی در دوران بحران ویروس کرونا یکی از دغدغه هایی که همه کشورهای جهان در دوران اپیدمی کرونا با آن مواجه هستند تصمیم گیری در مورد زمان بازگشت اقتصادهای ملی به وضعیت طبیعی یا نسبتا طبیعی قبل از اپیدمی کرونا است.

همچنین، این مقاله که دفتر مشاوره بازرگانی جهانی McKinsey & Company منتشر کرده است، با توجه به اهمیت مدل ارائه شده و کمکی به الگوگیری کشورها از یکدیگر، نقش مهمی دارد.

دریافت فایل این مقاله در سامانه دانشگاه علوم پزشکی ایران امکان پذیر است.

بیماران بدون علامت در کووید-۱۹

یکی از اطلاعات کلیدی مورد نیاز برای برآورد شیوع بیماری کووید-۱۹ در جامعه و همچنین انجام سیاستگذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها، اطلاع از نسبت بیماران بدون علامت (asymptomatic) و پیش‌علامت (presymptomatic) به کل بیماران و احتمال انتقال عفونت از آنها است. دانشگاه علوم پزشکی تهران در گزارشی به تازه ترین مقاله های منتشر شده در این زمینه پرداخته است.

بر اساس این گزارش، نسبت بیماران بدون علامت به‌کل بیماران مبتلابه کوید-۱۹ ، متغیر بوده و از ۵ تا ۸۰ درصد گزارش‌شده است. به نظر می‌رسد هنوز شواهد قطعی نیست و مطالعات دقیق‌تر و با حجم نمونه بیشتری برای پاسخ به این سؤال نیاز است.

به نظر می‌رسد این اختلاف مشاهده‌شده، به عوامل متعددی بستگی دارد. در برخی گزارش‌ها بین موارد بی علامت قطعی و موارد پیش بالینی تفکیکی قائل نشده است. همچنین این موضوع به اینکه گزارش مربوط به‌روز چندم ابتلا به عفونت باشد نیز بستگی دارد. در روز اول ممکن است نسبت موارد بدون علامت بالا، گزارش شود ( حدود ۸۰ درصد) اما بسیاری از افراد بدون علامت، در طول زمان دچار علائم خواهند شد و درنهایت نسبت بیماران بدون علامت قطعی کمتر خواهد شد. درنهایت یکی دیگر از دلایل مهم برای متفاوت بودن یافته‌ها در مقالات تفاوت‌های متدولوژی و حتی خطاهایی واضح در مطالعات و گزارش‌های منتشرشده هست.

پیشنهادشده که احتمال بی علامت بودن رابطه معکوس با سن بیماران دارد و در کودکان و نوجوانان بیشتر است. به طور تقریبی، در تمام مقاله ها نشان داده‌شده که بیماران بدون علامت هم می‌توانند این بیماری را انتقال دهند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)