برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

آرمرده به عنوان شهر ملی صنایع دستی ایران معرفی می‌شود

سعدالله رحیمی خواه روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ظرفیت های بسیار خود شهر آرمرده در زمینه صنایع دستی بویژه هنر شالبافی اظهار داشت: به توجه به اهمیت انتخاب این شهر،  به عنوان شهر ملی صنایع دستی ایران مراحل تدوین و تکمیل پرونده و تهیه مستندات برای ارائه به شورای راهبردی در دست انجام است.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد مردم بخش آمرده به شالبافی اشتغال دارند، اضافه کرد: صدور پروانه های تولیدی برای صنعتگران شالباف و فعالان این عرصه، شناسایی کارگاه‌های تولیدی صنایع دستی، اهتمام در تشکیل شرکت‌های تعاونی و استاندارد سازی رشته شالبافی و تلاش برای برای اختصاص کد رشته هنر شالبافی در سازمان فنی حرفه ای وزارت میراث فرهنگی از جمله اقداماتی است که در راستای ملی شدن آرمرده به عنوان شهر ملی صنایع دستی انجام می‌شود.

رحیمی خواه یادآور شد: پرداخت کمک‌های بلاعوض و کم بهره به فعالان در عرصه صنایع دستی بویژه هنر شالبافی، ایجاد بسترهای لازم برای حضور هنرمندان و فعالان رشته شالبافی و دیگر رشته های صنایع دستی منطقه در نمایشگاه های داخلی و خارجی و برپایی نمایشگاه های هنری رشته شالبافی از دیگر اقدامات لازم برای اجرای شدن طرح ملی آرمرده است.

وی تاکید کرد: بعد از تکمیل و تدوین پرونده آرمرده به عنوان شهر ملی صنایع دستی ایران اعتبارات آن برای ایجاد خانه صنایع دستی، بازارچه های دائمی صنایع دستی انجام می‌شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بانه یاد آور شد: برای اجرایی شدن این طرح باید بسیاری از برنامه‌های عمرانی و فرهنگی شهرداری آرمرده و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای اجرای طرح ملی آرمرده به عنوان شهر ملی صنایع دستی ایران اجرا شود.

  صادرات ۲.۱ میلیارد دلاری بخش کشاورزی

شالبافی نماد صنایعی دستی در بانه است که شهر آرمرده به واسطه وجود ظرفیت های طبیعی و هنرمندان این عرصه به عنوان مهد این هنر اصیل است و هنر شالبافی بیش از ۴۰۰ سال قدمت دارد.

شهر آرمرده مرکز بخش آرمرده در ۱۵ کیلومتری بانه واقع شده و شهرستان مرزی بانه با ۱۵۸ هزار نفر جمعیت در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)