برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تولید فیلم‌هایی از پروتئین‌های ابریشم برای ساخت چسب زخم

به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، لیلا حسنی دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر روز دوشنبه در خصوص پروژه خود با عنوان «تولید و بررسی خواص فیلم حاصل از پروتئین های ابریشم» گفت: در این طرح از پروتئین های ابریشم، فیبروئین و سریسین استفاده شده تا فیلمی به تولید برسد که در زمینه پزشکی کاربرد دارد.
وی گفت: پروتئین‌های ابریشم از سازگاری خوبی با محیط ‌زیست برخوردار هستند و امروزه مواد زیست سازگار به علت ترکیب خواص بی‌نظیر فیزیکی و شیمیایی خود و پتانسیل بالای آن‌ها در زمینه‌های دارو، داربست برای مهندسی بافت و دیگر کاربردهای زیستی بسیار مورد توجه قرارگرفتند.
دانش آموخته دانشگاه امیرکبیر افزود: فیلم حاصل از پروتئین‌های ابریشم به دلیل خصوصیات نفوذپذیری اکسیژن و بخار آب می‌توانند گزینه‌ مناسبی به‌ عنوان پیوند برای بهبود زخم، مهندسی بافت و برنامه‌های کاربردی زیست پزشکی باشد.
حسنی که با پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه گفت و گو می کرد، با بیان اینکه این پروژه به روش های مختلف توسط سایر محققان و کشورهای دیگر انجام شده، اظهار داشت: روش ما استخراج پروتئین از ابریشم است که بااستفاده از یک حلال «فیبروئین» و  آب مقطر، «سریسین» را از ابریشم استخراج کردیم.
به گفته وی، روش های مختلف اعمال شده برای استخراج این نوع پروتئین ها از ابریشم تاثیر زیادی در مطلوب بودن آنها دارد. بنابراین لازم است درک درستی از ساختار پروتئین‌ها و تاثیر عوامل مختلف در طول فرآیند تولید به دست آورد تا با طراحی مناسب فرآیند تولید بتوان فیلم‌های با خواص مطلوب و مناسب کاربرد مورد نظر تولید کرد.
وی با تاکید بر اینکه این فیلم تولید شده در زمینه پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد، عنوان کرد: به دلیل اینکه از ابریشم برای تهیه نخ بخیه استفاده می شود پس نتیجه تاثیرگذاری در بهبودی و سازگاری آن با پوست انسان به اثبات رسیده از این رو از این فیلم ها می توان در زمینه پزشکی بهره برد.
دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد: به دلیل استفاده از پروتئین طبیعی، این چسب ها سازگار با بدن بوده و در بهبودی آن تاثیر است. البته این پروژه باید روی زخم های متفاوت مورد تحقیق و بررسی قرار بگیرد تا محصول به تولید انبوه برسد.

  پیازکاران جنوب کرمان در کشت بهاره مطابق برنامه عمل کنند

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)