برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

نرخ رشد ابتلای روزانه به کرونا در ایران کاهش یافت

به گزارش روز شنبه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، محمدجواد دهقانی اظهار داشت: اطلاعات مستخرج از سامانه نماگرکووید-۱۹ (ISC COVID-۱۹ Visualizer) نشان می دهد که بر اساس آمار رسمی، میزان رشد متوسط روزانه مبتلایان ویروس کووید-۱۹ در دنیا در طول ۱۰ روز اول اردیبهشت ماه از ۴.۷۲ درصد به ۲.۹۶ درصد کاهش یافته است.

دهقانی افزود: بر همین اساس، آمار مبتلایان کشور از اول تا دهم اردیبهشت از ۸۲ هزار و ۲۱۱ نفر به ۹۳ هزار و ۶۵۷ نفر افزایش یافت که حاکی از میزان رشد متوسط روزانه ۱.۳ درصدی است؛ این در حالی است که میزان رشد متوسط روزانه انتشار ویروس در ایران در ۱۰ روز آخر فروردین ۲.۴۵ درصد بود.

وی گفت: تحلیل آمارها نشان دهنده ادامه روند کاهشی رشد انتشار ویروس است؛ متوسط رشد روزانه ابتلا به ویروس در ماه اول ( ۱۰ اسفند تا ۱۰ فروردین) برابر با ۱۶.۵۵ درصد بود که در ماه دوم یعنی ۱۰ فروردین ماه تا ۱۰ اردیبهشت به ۳ درصد کاهش یافت.

به گفته دهقانی، همچنین، میزان بهبودیافتگان کشور از ۶۹.۳۷ درصد به ۸۰.۲ درصد ارتقا یافت و از این نظر بعد از کشور چین با میزان بهبود یافته ۹۳.۶۷ درصد دومین کشور و کشور آلمان با ۷۶.۴۶ سومین کشور دنیا است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با بیان اینکه میزان متوسط بهبودی در دنیا ۳۱.۴ درصد است، خاطرنشان کرد: این پایگاه، جهت تسریع فرایند اطلاع رسانی در زمینه یافته های جدید علمی در مورد ویروس کووید-۱۹ و کمک به پژوهشگران، سیاست‌گذاران حوزه سلامت و عموم مردم و همچنین پاسخ دهی مطلوب به همه گیری جهانی، سامانه نماگرکووید-۱۹ را (ISC COVID-۱۹ Visualizer) از ابتدای بروز بیماری راه اندازی کرده است.

وی افزود: اطلاعات این پایگاه شامل جدیدترین مقالات علمی تمام متن منتشرشده و پیش چاپ و نیز آمار مربوط به وضعیت انتشار بیماری بر اساس نقشه جهانی از وضعیت همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ بوده و با جستجو در آن تازه ترین آمار مبتلایان، مرگ و میر، درمان‌شدگان همچنین نسبت های ابتلا به جمعیت به تفکیک هر کشور و مقایسه بر اساس نمودار زمانی- مکانی قابل مشاهده است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام خاطرنشان کرد: آدرس وبگاه این سامانه https://maps.isc.gov.ir/covid۱۹ بوده که از طریق وبگاه اصلی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC) (https://www.isc.gov.ir در دسترس است.

وی اظهار داشت: این سامانه به درخواست سازمان همکاری های اقتصادی کشورهای عضو دی هشت (D۸) برای بهره برداری کشورهای عضو، در هفته گذشته با حضور نمایندگان کشورهای عضو این سازمان به دعوت مرکز بهداشت و حمایت اجتماعی سازمان D۸(D۸ HSP) و نیز مرکز بهداشت جهانی (Chatham House) لندن به صورت ویدیو کنفرانس رونمایی و در وبگاه آن سازمان به آدرس (http://developing۸.org/) قرار گرفت.

سرپرست ISC گفت: در حال حاضر حدود ۹ هزار و ۴۳ مدرک از آخرین یافته های علمی در خصوص ویروس کووید ۱۹ در قالب مقاله تمام متن چاپ شده و پیش چاپ در این سامانه در دسترس محققان و پژوهشگران قرار دارد و البته این اطلاعات فوق به طور روزانه به روز رسانی می‌شود.

دهقانی افزود: جمهوری اسلامی  ایران با ۱۲۹ مقاله جایگاه  دهم دنیا را در پژوهش و تحقیق در خصوص ویروس کووید-۱۹ دارد.

دهقانی اظهار داشت: در این سامانه همچنین مجموعه ای از دستورالعمل ها و پروتکل های صادر شده توسط سازمان‌های معتبر دنیا از جمله سازمان بهداشت جهانی (WHO) در حوزه بهداشت، سلامت و مقابله با شیوع بیماری کووید ۱۹  قرار دارد که می‌تواند مورد استفاده عموم قرار گیرد.

  اقیانوس‌ها ریه زمین هستند

وی درباره آخرین امار ابتلا به کووید ۱۹ در جهان یادآور شد: آخرین اطلاعات موجود در این سامانه نشان می‌دهد که در طول یک ماه اخیر از ۱۱ فروردین تا ۱۰ اردیبهشت (اول فوریه الی ۲۹ فوریه سال ۲۰۲۰) تعداد کل مبتلایان در دنیا از ۶۶۳ هزار و ۱۲۴ مورد به سه میلیون و ۲۱۸ هزار و ۱۸۳ نفر افزایش یافت که در مجموع افزایش ۳۸۵ درصدی و رشد متوسط روزانه ۵.۴ درصد داشت.

به گفته این مقام مسوول در وزارت علوم، میزان رشد متوسط روزانه این ویروس در دنیا در بازه های زمانی مختلف یکسان نبوده و رفتار متفاوتی داشته است. میزان رشد متوسط روزانه این ویروس در دنیا  در (۱۱ تا ۲۰ فروردین) برابر با ۸.۶۴  درصد، (۲۱ تا ۳۰ فروردین)  برابر با ۴.۷۲  درصد و در ۱۰ روز اول اردیبهشت به ۲.۹۶ درصد کاهش یافت؛ همچنین  بررسی ها نشان می‌دهد که تاکنون از میزان کل مبتلایان دنیا، میزان ۳۱.۴۱ درصد بهبودیافته و  ۷.۱ درصد فوت یافته اند.

دهقانی در ادامه گفت: بررسی آمار رسمی حاکی از کاهش مستمر متوسط نرخ رشد روزانه انتشار ویروس در ایران در یک ماه اخیر بوده است. در حالی که میزان رشد متوسط روزانه انتشار  ویروس در کشور در ماه اول یعنی از ۱۰ اسفند الی۱۰ فروردین برابر با ۱۶.۵۵ درصد بود.

وی تاکید کرد: در ۱۱ فروردین تعداد کل مبتلایان در ایران برابر با ۳۸ هزار و ۳۰۹ نفر بود که در ۱۰ اردیبهشت  به ۹۳ هزار و ۶۵۷ نفر افزایش یافت. محاسبه میزان متوسط رشد روزانه در بازه های ۱۰ روزه  نشان می دهد که در بازه زمانی ۱۱ تا ۲۰ فروردین میزان رشد متوسط روزانه  برابر با ۵.۳۷  درصد، در بازه زمانی ۲۱ تا ۳۰ فروردین  برابر با ۲.۴۵ درصد و در چند روز اخیر (۳۱ فروردین تا ۱۰ اردیبهشت) به ۱.۳۷ درصد کاهش یافته است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ادامه داد: میزان بهبودیافتگان کشور از ۶۹.۳۷ درصد  به ۸۰.۲  ارتقا یافت و از این نظر ایران بعد از کشور چین (با میزان بهبود یافته ۹۳.۶۷ درصد) دومین کشور دنیاست.

وی افزود: کشورهای آلمان با ۷۶.۴ درصد و اسپانیا با ۵۸.۲۵ در مرحله بعد قرار دارند. درصد فوت شدگان کشور ۶.۳۷ درصد بود که کمتر از متوسط جهان ( ۷.۱ درصد) است. در این آمار، کشورهای انگلیس و فرانسه  با ۱۸.۴۸ درصد و ۱۴.۸ درصد در صدر میزان فوت شدگان کشورها قرار دارند.

دهقانی گفت: تحلیل آمار موجود در سامانه نماگرکووید ۱۹ نشان می‌دهد که کاهش درصد متوسط نرخ رشد روزانه تقریبا برای همه کشورهای مطرح دنیا وجود داشت و این میزان فوق در ۱۰ کشور مورد مطالعه کاهش محسوسی داشته است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اظهار داشت: به طور خاص نرخ متوسط رشد روزانه ابتلا به ویروس در دهه آخر فروردین و دهه اول اردیبهشت کشور آمریکا به ترتیب از ۵.۸ درصد  به ۳.۳۸ درصد، اسپانیا از ۲.۹۸ درصد به ۱.۷۸ درصد، ایتالیا از ۲.۵۳ درصد به ۱.۳ درصد، فرانسه از ۳.۱ درصد به ۰.۸۶ درصد، آلمان از ۲.۵۶  درصد به ۱.۰۴ درصد، انگلیس از ۷ درصد به ۳.۲۵ درصد، ترکیه از ۸.۵ درصد به ۳.۱۵ درصد، روسیه از ۱۹ درصد به ۸.۷۷ درصد، ایران از ۲.۴۵ درصد به ۱.۳۲ درصد، چین از ۰.۱۱ درصد به ۰.۰۲ درصد و برزیل از ۷.۷۶ به ۷.۴۶ درصد کاهش یافته است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)