برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

طرح مطالعاتی پیشگیری از یک بیماری درختان میوه در استان مرکزی انجام شد

مجتبی قلندر روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: شانکر (canker)، به زخم های فرو رفته روی تنه، ساقه، شاخه یا سر شاخه‌های گیاه گفته می‌شود.

وی ادامه داد: بیماری شانکر سیتوسپورائی بیش از ۷۰ گونه از درختان میوه هسته دار از جمله هلو، شلیل، آلو ،‌گیلاس، زردآلو و بادام ، درختان دانه دار، درختان جنگلی و غیرمثمر از جمله بید و صنوبر، و درختچه‌های خشبی را آلوده می‌کند.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات  و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی خاطرنشان کرد: این بیماری از جمله بیماری‌های مهم و مخرب شناخته شده هلو (تحت عنوان شانکرسیتوسپورایی هلو)در جهان است که موجب افت شدید محصول و نابودی باغات این محصول می‌شود.

قلندر افزود: بیماری شانکر سیتوسپورائی، توسط گونه های مختلف قارچ سیتوسپورا (sppCytospora) ایجاد شده و نام بیماری نیز  از این قارچ گرفته شده و اغلب روی درختان تحت استرس خشکی، سرمازدگی، هرس شدید و بدون برنامه، کمبود عناصر غذائی، شرایط نامناسب خاک، آفات و بیماری‌های گیاهی ایجاد می‌شود.

وی،مرگ سرشاخه‌ها و شاخه‌های جوان را از جمله نخستین علایم این بیماری عنوان کرد گفت: در این بیماری برگ‌ها در قسمت بالای شانکر پژمرده شده، و تغییر رنگ به سبز کم رنگ داده و چسبیده به شاخه باقی می مانند.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات  و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی ادامه داد:  این پژمردگی در اثر حمله عامل بیماری یه شاخه و گسترش شانکر دور تا دور یا بیشتر محیط شاخه به وجود می‌آید.

قلندر گفت: خروج صمغ کهربائی فراوان از محل شانکرجوان از آشکارترین علائم بیرونی این بیماری بوده و با مسن شدن شانکر، صمغ به رنگ قهوه ای تیره در می آید.

وی خاطرنشان کرد: فاصله کافی محل ایجاد باغ جدید از باغ‌ها و درختان آلوده به بیماری شانکر سیتوسپرائی، عدم ایحاد باغ‌های جدید در مسیر باد از سمت باغ‌های آلوده، تهیه نکردن نهال از مناطق آلوده به این بیماری، کشت نهال سالم و عاری از بیماری، عدم تهیه پیوندک از درختان آلوده و کشت ارقام مقاوم به بیماری شانکر از جمله مهمترین عوامل پیشگیری از شیوع این بیماری است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات  و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی افزود: خودداری از دادن کود ازته زیاد، مصرف کافی و متعادل کودها به خصوص جلوگیری از  کمبود پتاس در باغ، خودداری از دادن کود ازته و آبیاری در اواخر فصل برای اجتناب از ایجاد حساسیت به سرما از دیگر راهکارهای پیشگیری با این بیماری است.

  تمدید مهلت ثبت‌نام در آزمون استخدامی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی

قلندر ادامه داد: خودداری از هرس درختان در زمانی که درخت درخواب است و هرس در اوائل بهار و بین فاصله زمانی شروع به رشد درختان تا باز شدن شکوفه‌ها، برای بهبود زخم‌ها از جمله راه‌های مقابله با این بیماری است.

وی افزود: هرس برنامه ریزی شده و منظم، بریدن تمامی شاخه‌های خشکیده و ضعیف و هرس درختان در هوای خشک از دیگر راهکارهای مقابله با این بیماری است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات  و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: نیاز است  در فصل زمستان تمامی شاخه‌های آلوده به بیماری و درختان خشکیده در اثر این بیماری، حداقل ۳۰ سانتیمتر پائین‌تر از محل شانکر بریده و سوزانیده شوند.

قلندر افزود: سمپاشی با یکی از قارچ کش‌های موثر در پاییز پس از ریزش برگ‌ها و در ابتدای فصل بهار قبل از تورم جوانه‌ها از جمله راهکارهای موثر برای مقابله با این بیماری است.

وی به کشاورزان توصیه کرد برای مقابله با این بیماری، زخم ها (شانکرها) را با وسیله‌ای تیز از روی تنه و شاخه اصلی برداشته و محل زخم ضدعفونی و با چسب باغبانی پوشانیده شود.

مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی در سال ۶۲ و مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام استان سال ۷۲ به بهره برداری رسید که با ادغام وارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی در سال ۷۹ با عنوان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی سپس در سال ۹۴ با ادغام مراکز آموزش جهاد کشاورزی استان‌ها، این مرکز با نام مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فعالیت خود را ادامه داد.

این مرکز دارای بخش‌های تخصصی پژوهشی مشتمل بر گیاه پزشکی، منابع طبیعی، آبخیزداری، زراعی و باغی، فنی و مهندسی است.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)