برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

کاوشگر خورشیدی سولار اوربیتر ماموریت خود را آغاز کرد

به گزارش پایگاه اینترنتی بی.بی.سی نیوز، خورشید هر از گاهی با بیرون دادن میلیاردها تن ماده خورشیدی موجب بر هم زدن میدان‌های مغناطیسی و فعالیت در زمین می‌شود. بدترین موضوع در مورد طوفان‌های خورشیدی این است که باعث ارسال الکترون‌ها به ماهواره‌ها شده که در ارتباطات رادیویی و حتی در شبکه‌های برق اختلال ایجاد می‌کنند.

اکنون محققان امیدوارند با اطلاعاتی که از این کاوشگر خورشیدی بدست می‌آورند، باعث بهبود الگوهای مورد استفاده برای پیش بینی بدترین طوفان‌های خورشیدی شود. همچنین پیش‌بینی می‌شود که کاوشگر سولار اوربیتر که به طور مشترک با همکاری سازمان فضایی آمریکا (ناسا) و سازمان فضایی اروپا ساخته شده است؛ اطلاعات بی‌سابقه‌ای درباره جو خورشید، بادهای خورشیدی و میدان‌های مغناطیسی خورشید در اختیار محققان قرار دهد.

کاوشگر سولار اوربیتر در مسیری قرار خواهد گرفت که به طور دوره‌ای آن را به فاصله ۴۲ میلیون کیلومتری (۲۶ میلیون مایل) سطح خورشید می‌رساند. این فاصله از فاصله سیاره عطارد با خورشید نزدیک تر است و این کاوشگر برای در امان ماندن از اشعه‌های خورشیدی باید از پشت یک سپر بزرگ تیتانیوم فعالیت کند.

سولار اوربیتر، اولین تصاویر از مناطق قطبی ناشناخته خورشید را ثبت خواهد کرد. این کاوشگر خورشیدی قرار است پس از گذر از کنار زهره و عطارد به حداکثر سرعت ۲۴۵ هزار کیلومتر در ساعت برسد و در مدار ۴۲ میلیون مایلی از سطح خورشید(۶۷.۵ میلیون کیلومتر) قرار گیرد. سولار اوربیتر به ۱۰ ابزار مدرن برای ثبت مشاهدات بی‌شمار از خورشید و جو آن مجهز است که دانشمندان امیدوارند برخی از سرنخ‌های مربوط به آنچه را که باعث ایجاد باد و شراره خورشیدی می‌شود، فاش کند.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)

  ۵۴۴ میلیارد ریال تسهیلات به چایکاران پرداخت شد