برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

۲ تا ۱۱ درصد مبتلایان کرونا به اختلال کبدی دچار می‌شوند

وسیم‌ جفری، متخصص گوارش و کبد از دانشگاه آقاخان پاکستان امروز دوشنبه در اولین روز از هفتمین نشست برنامه تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی که به صورت مجازی برگزار شد، با ارائه آمار کلی از موارد ابتلا به کرونا در جهان (تا امروز بیش از ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر) گفت: هر فردی می تواند به این بیماری مبتلا شود و منبع اصلی ابتلا، انتقال فرد به فرد است.

وی انواع مختلف بیماری را به شدید، متوسط و خفیف تقسیم‌بندی کرد و گفت: در افرادی که به کرونای خفیف مبتلا می شوند، در تصویربرداری قفسه سینه نشانی از درگیری ریه دیده نمی شود؛ ولی موارد متوسط و شدید به بستری شدن در بیمارستان و حتی بخش مراقبت ویژه نیاز دارند

استاد دانشگاه آقاخان پاکستان در باره علائم بالینی این بیماری اظهار داشت: ریه ها و برونش ها در این‌ بیماری تحت تاثیر قرار می گیرند؛ دردهای عضلانی و کوفتگی از دیگر علائم بیماری است، با وجود اینکه تب در بعضی بیماران جزء علائم‌ بیماری است، بعضی دیگر اصلا تب ندارند، همچنین کودکان معمولا علائم خفیفی دارند و زنان حامله نسبت به بیماران همسن خود علامت‌های بالینی شدید ندارند.

جفری افزود: تصویربرداری از قفسه سینه از مهم ترین و بهترین راهکارها برای تشخیص بیماری است. همچنین داشتن تب و علائم‌ بالینی از راه‌های تشخیص بیماری است، قرنطینه ۱۴ روزه افرادی که با بیماران در ارتباط بوده اند، راهکار مناسبی برای جلوگیری از شیوع بیماری به شمار می‌آید.

استاد دانشگاه آقاخان پاکستان با اشاره به آمار کشورها و شهرهای مختلف گفت: وضعیت در هر منطقه کاملا با دیگر مناطق متفاوت است، میزان مرگ و میر بین مبتلایان نیز بسته به عوامل مختلف از جمله سن مبتلایان و منطقه شایع‌شده تغییر می‌کند.

جفری خاطر نشان کرد:‌ اگر افراد مبتلا بموقع گزارش شده و در قرنطینه قرار گیرند، میزان شیوع کاهش می یابد. مدیریت کلی بیماری مهم است، مراقبت علائم حیاتی بیمار و اکسیژن‌رسانی بموقع و مداخلات دارویی شامل داروهای ضدالتهابی لازم باید در دستور کار باشد.

این استاد دانشگاه در مورد پلاسمادرمانی نیز گفت: نتیجه این درمان که در چین و بعضی کشورهای دیگر شامل پاکستان انجام شده در مورد همه بیماران یکسان نبوده و بعضی بهتر و سریع‌تر با آن بهبود یافته اند. بیمار بعد از ترخیص از بیمارستان باید دست کم، ۱۴ روز در قرنطینه خانگی باشد و از تجهیزات حفاظت پزشکی فردی مانند ماسک و دستکش استفاده کند.

استاد دانشگاه آقاخان پاکستان در ادامه درباره حوزه تخصصی گفت: بر اساس مطالعات بالینی ۲ تا ۱۱ درصد بیماران مبتلا به کرونا با نوعی مشکل کبد مواجه می شوند. وضعیت پاکستان از لحاظ تعداد بیماران مبتلا تا امروز ۴۲ هزار نفر به این بیماری مبتلا شده و ۹۰۳ نفر درگذشته اند و بیش از ۱۱ هزار نفر بهبود یافته اند.

  افت شدید قیمت کالاها با رشد همه‌گیری کرونا 

وی گفت: دوران قرنطینه از اول ماه آوریل (اواسط فروردین) در پاکستان آغاز شده و ۹ مه (۲۰ اردیبهشت) خاتمه یافت. این دوران در جلوگیری از شیوع بیماری بسیار موثر بود ولی با پایان قرنطینه شاهد افزایش شمار مبتلایان هستیم. تشخیص زودهنگام برای درمان بیماران کرونایی بسیار مهم است، ضمن اینکه مداخلات درمانی مانند اکسیژن‌درمانی و مداخلات دارویی ضروری است.

جفری از تلاش ۵ شرکت دارویی پاکستانی به همراه شرکت‌های دارویی خارجی برای تولید داروی مبارزه با کرونا خبر داد.

هفتمین نشست برنامه تبادل تجربیات علم و فناوری در دو روز و به صورت مجازی روزهای ۱۸ و ۲۸ ماه مه (۲۹ اردیبهشت و ۸ خرداد) برگزار می‌شود. این دوره از نشست استپ با توجه به شیوع بیماری کرونا از ماه دسامبر (آذر ۱۳۹۸) در چین و ابتلای بیش از چهار میلیون نفر در جهان و مرگ بیش از سیصد هزار نفر به دلیل ابتلا به آن در اولین جلسه به نام تبادل تجربیات و مشاهدات نیروی درمان در کشورهای اسلامی روز ۲۹ اردیبهشت میزبان مقالات و سخنرانی‌های علمی شماری از پژوهشگران و پزشکان است.

این نشست ها با هدف همکاری‌های علمی و فناورانه برای مبارزه با کرونا در کشورهای مختلف و مدیریت بحران ناشی از آن و استفاده از دستاوردهای یکدیگر، هم‌افزایی توانایی‌ها و ظرفیت‌های دانشمندان و متخصصان و مشاهدات نیروهای درمان در کشورهای اسلامی و با حضور شماری از پژوهشگران جوان، نیروهای درمان و مقامات برگزار می‌شود.

در این دوره از نشست استپ کارشناسان ایرانی بیماری‌های عفونی و اساتید دانشگاه و متخصصان همراه با اساتیدی از کشورهای هند، ترکیه، ژاپن، چین، اندونزی، مالزی و آذربایجان تجربیات خود را در درمان این بیماری به اطلاع یکدیگر می‌رسانند.

تاکنون مراکز مختلفی در جهان اسلام شامل دانشگاه های ایران سه دوره، دانشگاه پوترای مالزی (دوره دوم)، دانشگاه سلطان قابوس عمان (دوره چهارم) و دانشگاه کراچی پاکستان (دوره پنجم) میزبان نشست‌های استپ بوده‌اند. نشست‌های استپ با هدف ایجاد فضای همکاری و تعامل بین دانشمندان کشورهای اسلامی در دستور کار بنیاد مصطفی(ص) قرار گرفت؛ طرحی که با تبیین گفتمان علم و فناوری و توسعه شبکه ارتباطات دانشمندان جهان اسلام، به زمینه‌سازی برای ایجاد هم‌افزایی و توسعه همکاری‌های علمی می‌پردازد و زمینه توسعه فعالیت‌های علمی و فناورانه را در کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی مهیا خواهد کرد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)