برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

انجام ۳۰ طرح تحقیقاتی مشترک پژوهشگاه ژنتیک با کشورهای اروپایی

به گزارش شامگاه دوشنبه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  «مصطفی مطلبی» در نشست مجازی معاونان بین‌الملل دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور نیز در خصوص اقدامات این پژوهشگاه در حوزه روابط بین الملل افزود: این پژوهشگاه بر اساس نظام رتبه‌بندی بین المللی سایماگو در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در میان مراکز پژوهشی کشور رتبه نخست را کسب کرده است.

وی با بیان اینکه این پژوهشگاه با دارا بودن سه پژوهشکده پزشکی، صنعت و محیط زیست و کشاورزی فعالیت می‌کند، اظهار کرد: انجام فعالیت‌های علمی بین المللی باید بر اساس ایجاد ارتباط مشترک اساتید با یکدیگر صورت گیرد و از این طریق فرصت‌های مطالعاتی نیز ارتقا می‌یابند.

 مطلبی بیان کرد: در همین راستا این ارتباط اساتید مانند یک چرخ دنده عمل می‌کند به طوری که ابتدا در همکاری‌های مشترک اساتید داخلی و خارجی، طرح‌های تحقیقاتی مشترک تعریف می‌شوند، سپس تبادل دانشجو و برگزاری کارگاه‌های مشترک صورت می‌گیرد و با انتقال مواد و انرژی، تولید مقالات مشترک صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به همکاری‌های مشترک این پژوهشگاه در زمینه روابط بین الملل اضافه کرد: در بحث انجماد رویان با کانادا و در بخش تحقیقات زیتون با ایتالیا و اسپانیا همکاری‌های مشترک داشته‌ایم و درصد بالایی از مقالات مشترک را با کشورهای پیشرفته دنیا منتشر کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری به عنوان مرجع ملی آفریقای جنوبی انتخاب شده و در حال حاضر تعدادی طرح مشترک بین دانشگاه‌های ایران و آفریقای جنوبی در زمینه بیوتکنولوژی در حال اجراست و هم اکنون رایزنی‌ها برای انجام تحقیقات مشترک در زمینه‌های هوا فضا، انرژی‌های نو، پلاسما و لیزر در حال انجام است.

مطلبی در ادامه به همکاری با دانشگاه فردوسی مشهد در زمینه زیست فناوری و عضویت فعال در سازمان‌های بین المللی اشاره کرد و یادآور شد: کسب گرنت‌های پژوهشی برای کشور، ایجاد زمینه فرصت‌های مطالعاتی، ایجاد زمینه فرصت‌های مطالعاتی برای دانشجویان دکتری و ایجاد زمینه‌های همکاری‌های تحقیقاتی مشترک از عمده اهداف این پژوهشگاه در عرصه همکاری‌های علمی بین المللی است.

  دانلود آهنگ رضا شیری خوش قلب

رییس پژوهشگاه ژنتیک به ایجاد مرکز تشخیص مولکولی از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا در این پژوهشگاه اشاره کرد که با ۹ کار گروه تخصصی برای کمک به تشخیص سریع‌تر مبتلایان به کرونا فعالیت کردند.

تولید ماسک، دستکش و ونتیلاتور در راستای جلوگیری از کرونا

در ادامه رییس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران در مورد اقدامات این پژوهشگاه در دوران کرونا گفت: این پژوهشگاه از روزهای اول مواجهه با ویروس کرونا با تهیه ماده موثره کاربافول در تهیه ژل‌های ضد عفونی که یک پلیمر خاص به شمار می‌رود و تولید مواد ضدعفونی کننده با مواد نانو ذرات نقره را انجام داد و در تولید دستگاه ونتیلاتور با شرکت دانش بنیان از دانشگاه تهران مشارکت کردیم و دستگاه ساخته و به وزارت بهداشت و درمان ارائه شد.

مهدی نکومنش در ادامه افزود: در حوزه عملکرد پژوهشی آزمایشگاه‌های این پژوهشگاه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی شد و در زمان حاضر آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها مشغول به کار هستند و در بخش مرکز رشد شرکت‌های بسیاری در جهت تولید تجهیزات از جمله لباس‌های محافظ، ماسک‌ها و مواد ضد عفونی پژوهشگاه را یاری رساندند.

وی در خصوص اقدامات پژوهشگاه در امور بین الملل ادامه داد: نامه‌ای را به ۱۱ دانشگاه و پژوهشگاهی که با ما قرارداد دارند تنظیم و ارسال کردیم که بازخورد بسیار خوبی داشت و رایزنی‌هایی نیز با مرکز تعاملات بین الملل ریاست جمهوری داشتیم و برای برگزاری کارگاه ها اعلام آمادگی کردیم و یکی از کارهای این پژوهشگاه در دوران کرونا اهدای ۲ عدد بورس به اقلیم کردستان بود که باعث ایجاد ارتباط بین الملل در این دوره شد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)