برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

اتاق ایران‌شناسی رایزنی فرهنگی ایران در ترکمنستان افتتاح شد

 آیین افتتاح اتاق ایران‌شناسی، با حضور دیپلمات‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد، استادان زبان فارسی و علاقه‌مندان ترکمنی برگزار شد،

بهرام طاهری، معاون سفیر ایران در ترکمنستان با ذکر پیشینه ایران‌شناسی در جهان و وجود اتاق‌های ایران‌شناسی در بسیاری از کشورهای دیگر از ابتکار رایزنی فرهنگی سفارت کشورمان در ترکمنستان در این خصوص تقدیر کرد و گفت: ایران‌شناسی در دنیای معاصر سابقه‌ای حداقل ۱۰۰ ساله دارد و با انقلاب تکنولوژی در دنیا ضرورت شناخت فرهنگ و تمدن ایرانی از سوی مراکز علمی احساس شده و در قالب‌های متعدد ایران‌شناسی یا ایران‌پژوهی بدان پرداخته شده است.

وی افزود: حتی در برخی کشورها، در قالب رشته دانشگاهی به این موضوع پرداخته شده و در پی آن اکنون مشاهده می‌کنیم که ایران‌شناسان برجسته‌ای در جهان طی این سال‌ها پرورش یافته  و نتایج پژوهش‌های خود را در قالب کتاب‌هایی ماندگار ارائه کرده‌اند.

معاون سفیر کشورمان در ترکمنستان افتتاح اتاق ایران‌شناسی همراه با فراهم کردن امکانات لازم از سوی رایزنی فرهنگی را فرصتی برای علاقه‌مندان ترکمنی برای آشنایی با پیشینه مشترک فرهنگی دو کشور ایران و ترکمنستان دانست و در پایان گفت: همسایگی و میراث مشترک فرهنگی و تمدنی ایران و ترکمنستان، ضرورت شناخت بیشتر محققان و مردم دو کشور از یکدیگر را دو چندان کرده است.
رضا خانیان، رایزن فرهنگی کشورمان نیز در آیین افتتاح این اتاق گفت: ایران و ترکمنستان دارای فرهنگ و تاریخ مشترکی هستند و این اشتراک فرهنگی به صورتی است که نیازی به مطالعه عمیق ندارد و با اندکی بررسی  قابل مشاهده است.

وی افزود: تاکید قربانقلی بردی محمداف رییس جمهور ترکمنستان بر اهمیت فرهنگ و نقش آن در روابط این کشور با همسایگان و ضرورت آشنایی هر چه بیشتر محققان و علاقه‌مندان ترکمنی با میراث مشترک دو کشور موجب افتتاح اتاق ایران‌شناسی در رایزنی فرهنگی شد. این اتاق در واقع اتاق ترکمنستان شناسی نیز هست چرا که هر چه به تاریخ مراجعه کنیم، بیشتر به پیوستگی فرهنگی دو کشور پی خواهیم برد.

  هفت‌خان شرکت‌های دانش بنیان در جنگ با کرونا

وی دیوان اشعار شاعران بزرگ ایرانی، کتاب‌های متعدد در حوزه ادبیات کلاسیک و معاصر فارسی، امکان نمایش بیش از ۳۵۰ فیلم سینمای ایرانی به همراه آثار موسیقی جدید کشورمان و بروشورها و کتاب‌های معرفی اماکن تاریخی و گردشگری ایران را از جمله امکانات فراهم آمده در این اتاق برشمرد و گفت: برگزاری مسابقه‌های مختلف هنری و ساخت و نمایش کلیپ‌های مختلف با استفاده از آهنگ های ایرانی و ترکمنی از جمله فعالیت‌های این اتاق خواهد بود.
در ادامه این مراسم ابتدا دو کلیپ ساخته شده توسط رایزنی فرهنگی کشورمان با موضوع دیدنی‌های ایران و عشق آباد به نمایش در آمد و پس از آن ۱۲ مقاله توسط علاقه‌مندان ترکمنی در خصوص ویژگی‌های مشترک فرهنگی دو کشور و اشعار شاعران بزرگ ایرانی خوانده شد که در پایان مراسم از نویسندگان آن‌ها با اهدای جایزه، تقدیر به عمل آمد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)