برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

ایران و ترکیه در ساخت پره توربین همکاری می کنند

دکتر علیرضا خاوندی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  افزود: در پی  فراخوان طرح های پژوهشی مشترک ایران و ترکیه در چارچوب برنامه TUBITAK-MSRT Joint Call ۲۰۲۰ تعداد ۱۶۴ طرح مورد بررسی قرار گرفت که از بین آنها  ۲۲ طرح توسط بین پژوهشگران  دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورد پذیرش قرار گرفت.

 از مجموع ۲۲ طرح مورد پذیرش وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ، انجام  یک طرح به پژوهشگاه مواد و انرژی ایران محول شد که با مشارکت محققان این پژوهشگاه و کشور ترکیه انجام خواهد شد.

رییس پژوهشگاه مواد و انرژی ایران گفت: عنوان این طرح‌ که با داوری مشترک کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت پژوهش و فناوری ترکیه (TUBITAK) و وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ایران به نمایندگی دانشگاه تبریز به عنوان یکی از طراح‌های برگزیده معرفی شده ، طراحی، تحلیل، ساخت و تست یک پره نوین توربین بادی محور افقی کوچک به منظور استفاده در مناطق شهری است.

خاوندی افزود: این طرح با همکاری محققان پژوهشگاه مواد و انرژی دکتر ابوالفضل پوررجبیان، دکتر سعید رهگذر و دکتر مازیار دهقان و اعضای هیات علمی دانشگاه فنی خاورمیانه کشور ترکیه (METU) صورت پذیرفته است.

 طرح‌های مذکور با مشارکت محققان ترکیه‌ای به مدت ۲ سال به انجام خواهند رسید.

محققان پژوهشگاه مواد و انرژی ایران تاکنون اختراعات زیادی در سطح جهانی ، منطقه و کشور به ثبت رسانده که بخشی از این دستاوردها تجاری سازی شده است.

آبگرمکن خورشیدی و آب شیرین کن نمونه هایی از اختراعات محققان این پژوهشگاه است.

پژوهشگاه مواد و انرژی وابسته به وزارت علوم ، تحقیقات وفناوری در مشکین دشت فردیس استان البرز مستقر است.

  خرید و توزیع ۵۰۰ هزارتن کود سوپرفسفات برای حمایت از کشاورزان

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)