برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

گام موثر مراکز علمی و پژوهشی در مقابله با کرونا 

در حالی که کل بودجه وزارت علوم حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان است، شرکت های خصوصی فناور و دانش بنیان مراکز رشد و پارک های علم و فناوری، در سال ۹۸ همین اندازه فروش محصول داشته اند.

با شیوع ویروس کرونا در کشور، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با هدف حفظ سلامت مردم جامعه، اقدام برای فعال کردن همه ظرفیت های موجود در دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی در مقابله با ویروس کرونا را در دستور کار جدی قرار داد تا از همه توان خود برای کمک به ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا استفاده کند.

از روزهای آغازین شیوع، این وزارتخانه در نامه ای به رؤسای همه دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی بر ضرورت فعال کردن همه ظرفیت های دانشگاهی و پژوهشی برای مقابله با ویروس کرونا تاکید کرد.

در این نامه بر انجام اقدامات عمومی و تخصصی در حوزه های مختلف توسط زیرمجموعه های وزارت علوم در مقابله با ویروس کرونا تاکید شد. از جمله اقدامات عمومی و تخصصی مورد انتظار در دانشگاه ها، فعال کردن شرکت های فناور و دانش بنیان مستقر در مراکز رشد دانشگاهی و پارک های علم و فناوری با توانایی زمینه تولید محصول یا خدمت برای مقابله با ویروس کرونا بود.

همچنین بر ضرورت همکاری دانشگاه ها با دیگر مجموعه های فعال در زمینه مقابله با ویروس کرونا تاکید و به ویژه از دانشگاه های بزرگ در هر استان خواسته شد تا حد ممکن با دانشگاه های علوم پزشکی در استان همکاری کنند.

حمایت‌های علمی، پژوهشی و اجتماعی دانشگاه‌ها در مقابله با کرونا

یکی از کارهای مهمی که در این زمینه انجام شد، واگذاری مسوولیت به پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری بود و به این پژوهشگاه ماموریت داده شد که همه ظرفیت های خود را در حوزه های بیولوژی و زیست فناوری برای مقابله با ویروس کرونا فعال کند.

همچنین از دانشگاه ها خواسته شد که در حد زیرساخت و امکانات موجود خود برای ارائه کمک علمی و پشتیبانی فنی به طرح های مقابله با کرونا به ویژه در شرکت های فناور و دانش بنیان مستقر در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری کمک کنند.

پروژه های متعددی در دانشگاه ها در این باره شکل گرفت که بر اساس اعلام کمیسیون دائمی عتف وزارت علوم به ایرنا می توان به ساخت واکسن، تولید داروهای مؤثر برای پیشگیری و کنترل بیماری ویروس کرونا، تولید کیت های تشخیص تست نمونه ویروس کرونا و تجهیزات مورد نیاز و مواد ضدعفونی کننده برای مقابله با ویروس کرونا اشاره کرد.

  ۶۰ هزار تن موز در سیستان و بلوچستان برداشت شد

همچنین شاهد انجام پژوهش ها و مطالعات بیشماری در دانشگاه ها درباره ویروس کرونا بودیم که انجام مطالعه ژنومی سویه های ویروس کرونا در ایران، مطالعه فاکتورهای مهار ویروس کرونا، مطالعه فاکتورهای تقویت کننده سیستم ایمنی بدن برای مقابله با کرونا، مطالعه اثر گیاهان دارویی بر درمان کرونا، مطالعه همه گیری شناختی (اپیدمیولوژیک) گسترش و مهار ویروس در جمعیت ایران و جهان از جمله این پژوهش ها بوده است.

علاوه بر حمایت های دانشگاه ها از تولیدات فناورانه برای مقابله با کرونا و پژوهش های علمی انجام شده در این زمینه، بخش دیگری از کار دانشگاه ها در مقابله با ویروس کرونا معطوف به طرح های پژوهشی کاربردی برای مقابله با این ویروس بوده است.

تاکنون پژوهش های کاربردی متعددی در دانشگاه ها با موضوع کاهش اثرات و تبعات شیوع کرونا در همه بخش های کشور از جمله موضوعات اجتماعی، اقتصادی، سلامت، سلامت روان انجام شد که به شرایط کشور در حین شیوع ویروس کرونا و پس از گذر از شیوع کرونا می پردازد و نتیجه بسیاری از این پژوهش ها به صورت رسمی ارائه شد تا در تصمیم گیری ها توسط مسئولان مورد استفاده قرار گیرد.

در نتیجه اقدامات انجام شده ارتباط نزدیکی بین پارک های علم و فناوری، مراکز رشد، دانشگاه ها، صنعت و جامعه برای شناخت نیازهای روز در زمینه مقابله با ویروس کرونا شکل گرفته است. به طوری که هم اکنون بیش از ۴۰۰ شرکت فناور به میدان مقابله با کرونا وارد شده اند.

این فعالیت ها باعث درخشش بیشتر شرکت های خصوصی فناور و دانش بنیان در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری از ابتدای سال شده است.

کمیسیون دائمی عتف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز برای نشان دادن دستاوردهای مراکز علمی و پژوهشی از جمله شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری اقدام به چاپ ماهنامه علوم، تحقیقات و فناوری کرد که به بررسی و معرفی ابداعات، تلاش ها و خلاقیت های بازوی علمی و پژوهشی کشور در عرصه مقابله با کرونا می پردازد.

منبع: ایرنا
گرد آوری شده توسط جعبه نوشته (داک باکس)